Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Když nemůže zákazník do hospody, jede jídlo za zákazníkem

Restaurace vinou viru patří k nejpostiženějším odvětvím, i tak hledají způsoby, jak nezavřít.

Prodeje restaurací podle dat vydavatele stravenek Edenred klesly minulý týden o čtyři pětiny, zbylý objem tržeb dnes tvoří nákupy jídla s sebou. „Vůbec nejdramatičtější propad jsme zaznamenali v pondělí 16. března, kdy se počet obědových transakcí snížil o plných 89 %. Postupně ale prodeje mírně rostly a za celý pracovní týden tak evidujeme poklesu o 81 %,“ uvedl Jakub Ryba, šéf inovací a marketingu Edenredu. Nejvíc lidi nakupovali jídlo na doma nebo do práce na konci pracovního týdne. Firma uvedená čísla opírá o data z transakcí s nejrozšířenější obědovou stravenkovou kartou Ticket Restaurant Card, kterou platí za jídlo 180.000 tuzemských zaměstnanců. Ekonom Lukáš Kovanda přitom hned v den vládního vyhlášení nouzového stavu na základě dat Eurostatu spočítal, že měsíční výpadek příjmů z pohostinství představuje částku zhruba 12 miliard Kč.

Podle Ryby počty transakcí v průběhu týdne rostly díky tomu, že restaurace začaly samy postupně propagovat prodej jídla přes ulici, zejména pak na sociálních sítích. Zároveň se vzedmula vlna solidarity s oborem, který patří k nejpostiženějším. Aktuálně Edenred eviduje zhruba 1.500 otevřených restauračních provozoven, které nabízejí jídlo s sebou. Samotná stravenková firma na situaci zareagovala spuštěním webové mapy s otevřenými restauracemi. I tak za minulý týden Edenred hlásí propad počtu transakcí na polovinu, přičemž vedle otevřených restaurací velkou část objemu plateb zachraňují útraty v obchodech.

Prodej dnes stojí na rozvozu

Na jedinou příležitost, jak si v tuto chvíli mohou restaurace zajistit příjem, zareagovala tento týden mimo jiné služba Uber Eats. Ta zavedla rozvážku zdarma a představila program na podporu restaurací. Balíček zahrnuje doručení zdarma pro všechny restaurace, zrušení registračního poplatku pro podniky, které chtějí vstoupit na platformu, a nový systém denních výplat.

Nabídku už využili například organizátoři pražského projektu Manifesto, který formou tržiště sdružuje nabídku mnoha podnikatelů v gastronomii. Původně plánovaný start letošní sezóny chtěli kvůli nastalé situaci odložit, nakonec ale přišli s nabídkou, o které tvrdí, že je evropským unikátem. Pod novou značkou Manifesto Delivery nabízí právě ve spolupráci s platformou Uber Eats rozvážku jídla, přičemž zákazníci si mohou v rámci jedné objednávky kompletovat její obsah z menu hned osmi restaurací. Další mají přibývat.

Košík.cz začal rozvážet hotová jídla

Košík.cz začal rozvážet hotová jídla

Jinou firmou, která zareagovala na svízelnou situaci restaurací, je potravinářský e-shop Košík.cz. Ten spustil platformu Hotovky Košík, jež umožňuje lidem objednávat hotové jídlo s dovozem domů pomocí kurýrů DoDo. Jídlo je prodáváno i distribuováno za nákladovou cenu a v nabídce jsou například jídla od Office Food za 69 Kč nebo bagety a sendviče od Crocodille za 34,90 Kč. V první fázi je nabídka určena Pražanům, další lokality mají následovat.

Bageterie Boulevard také začala vydávat z okének

Bageterie Boulevard také začala vydávat z okének

Bageterie Boulevard kvůli stávající situaci urychlila spuštění vlastního rozvozu svých sendvičů. Nová služba se jmenuje BB Domů, tento týden začala fungovat v Praze a Plzni a po vyhodnocení testovacího provozu za zhruba 14 dní má následovat spuštění rozvozu ve všech krajských městech, v nichž se nacházejí kamenné pobočky Bageterie Boulevard. Po skončení současné krizové situace a znovuotevření poboček v obchodních centrech má služba BB Domů začít zavážet i z těchto restaurací v dalších městech. Po Praze budou kurýři kombinovat pěší chůzi, kolo i auta, podle vzdálenosti od pobočky.

Crocodille, sesterská společnost Bageterií Boulevard, začala už minulý týden po celé zemí vlastními silami rozvážet státním institucím a záchranářům balená jídla, bagety a balené čerstvé pečivo za speciální ceny. Pečivo od Crocodille se pak objevilo i v nabídce e-shopu Košík.cz, a to nově jako samostatný produkt. Až dosud jej bylo možné pořídit jen jako obloženou bagetu. „Čerstvým pečivem jsme doplnili balené sendviče Crocodille, jež jsou nabízeny už v rámci rozvozu hotových jídel na Košíku,” říká Levon Ter-Ghazaryan, projektový manažer Crocodille.

Na Košíku je možné koupit čtyři druhy toustového chleba, světlé nebo vícezrnné bagety, fitchléb nebo muffiny. Pečivo je doručováno čerstvé přímo z pekárny a je balené

Na Košíku je možné koupit čtyři druhy toustového chleba, světlé nebo vícezrnné bagety, fitchléb nebo muffiny. Pečivo je doručováno čerstvé přímo z pekárny a je balené

Bez ohledu na to, kdo a jakou službu nabízí, všichni zdůrazňují, že služby jsou poskytovány za maximálních hygienických opatřeních, což znamená, že je minimalizován kontakt mezi kurýrem a zákazníkem, všichni zaměstnanci používají kromě roušek také rukavice a dezinfekční prostředky a platby probíhají bezhotovostně.