Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Když se soudí celebrity

Chcete omluvu od bulváru? Počkejte si dva roky.

Čtenářský dojem z posledních měsíců je jasný: zpěvačka Helena Vondráčková nemá co na práci, takže pořád někoho tahá po soudech. Mnohdy je to čtenářům servírováno tak, že dát někoho k soudu a hájit svá (domnělá či skutečná) práva je něco neslušného. Vondráčková je prezentována jako osoba, která na každém kroku podává žaloby, načež za to schytává jízlivé komentáře.

Pravda je, že úplně stejně jako ona se soudí i jiné celebrity. Jejich sporům ale není věnována taková pozornost a nejsou z toho seriály na pokračování, i když soudní rozhodnutí dopadne na média tvrdě, třeba ve formě finanční satisfakce. Proč je tedy Vondráčková výjimkou?

Možná proto, že se ze zpěvačky pozvolna stala agentura, ba přímo instituce. Analýza sporů celebrit s médii za posledních pět let ukazuje, že většina herců a zpěváků se soudí kvůli zásahu do osobnostních práv. Jinými slovy: bulvár o nich napsal něco, co se hrubě dotklo jejich cti nebo pověsti.

Helena Vondráčková k tomu přidala obchodní hledisko. Došla k závěru, že ji policie a soudy dostatečně nechránily před bláboly bulvárních časopisů, a vypočítala, že tím přišla o více než 14 milionů korun. Navíc podává stížnost k Ústavnímu soudu.

Relativně úspěšná je při sporech s bulvárem třeba vdova po skladateli Karlu Svobodovi, Václava (Vendula) Svobodová. Její právníci dosáhli nevídaného rozsahu omluv v denících Šíp a Aha. Noviny musely omluvy otisknout na titulních stranách, případně v několika po sobě jdoucích vydáních.

Pokud omluvu vysoudí Vondráčková, vyjde na nějaké zasunuté stránce. Daleko spíš se dočká dalších škodolibých titulků: „Heleno, máš vymyto!“ (Blesk, 15. 9. 2010), případně vyjde omluva, která má tak svéráznou formu, že je to vlastně nová urážka. Jako na titulní straně Blesku z 13. srpna 2004, kde pod titulkem „Heleno, promiň“ sice vyšlo stanovisko požadované právní zástupkyní zpěvačky, ovšem obalené patetickým redakčním komentářem.

Vondráčková se tehdy soudila kvůli nepravdivým informacím o jejím údajném potratu, podle něhož měl vzniknout český text písně Dvě malá křídla tu nejsou.  Blesk se za totální výmysl omluvil-neomluvil takto:

„Naše úmysly byly čisté. Chtěli jsme jen vašim fanouškům ukázat, jak statečnou ženou jste. (…) Sama nejlépe víte, že už mnohokrát vám kritici, některé noviny či časopisy vyčítaly, že kariéra byla pro vás důležitější než mateřství. Víme, že jste po dětech vždy toužila, že vaším přáním byly tři děti, stejně, jako měla vaše maminka. Víme, že byste dala vše za to, abyste mohla být matkou i vy. Proto jsme tehdy zveřejnili okolnosti, které vám tuto radost nedopřály. Po vaší reakci jsme však pochopili, že toto téma je pro vás stále, i po tolika letech příliš bolestné. Rozumíme vám. Asi pro každou ženu je téma ztráty miminka velmi smutné. Proto se vám dnes dodatečně omlouváme.“

Člověk se tedy nemůže Vondráčkové divit, že by některá vydavatelství nejradši uškrtila paragrafem. Na druhou stranu, vést dlouhodobou válku se sdělovacími prostředky není příliš efektivní metoda, jak na sebe upozornit. Navíc se dají vyhrát jednotlivé bitvy, celá válka ne. A je tu ještě jeden aspekt: Vondráčková patří mezi celebrity, které s bulvárem aktivně spolupracují, v jejím případě s deníkem Aha, kterému poskytuje různé fotky z dovolených na Floridě. Redaktorovi těchto novin pokřtila i knížku. Kdo jiný, než ona by tedy měl vědět, že bulvár je dobrý sluha, ale zlý pán?

Když se seriálová herečka Daniela Šinkorová před několika lety soudila s deníkem Šíp, podařilo se jí skutečně vysoudit omluvu. Navíc se rozhodla pronásledování bulvárních novinářů aktivně bránit a neváhala se s nimi hádat. Výsledek? Vraceli jí to titulními stranami s palcovými titulky jako „Šinkorové ruply nervy“. Internetový magazín Bleskově její snahy o obranu před bulvárem ohodnotil nevídaným argumentačním přemetem: „Jistě, to co dělá je čistě a jen její věc, ale protože je slavná, měla by se zájmem o svou osobu počítat a možná se podle toho i chovat.“

Typická doba, která uplyne od otištění výmyslu do otištění omluvy, činí dva roky. Za posledních pět let dosáhla svého zhruba dvacítka celebrit. Až na výjimky vyšly omluvy na titulních stranách. Mezi tyto výjimky patří třeba manžel Heleny Vondráčkové Martin Michal. Nejčtenější týdeník v republice Rytmus života, kterým průměrně listuje přes 800 tisíc čtenářů, se mu omluvil na 45. straně v rubrice „Vášně slavných“.

Omluvě však redakce předřadila článek na 44. straně, kde Michala znovu „natírá“. Pod titulkem „Po omluvě exekuce!“ redakce vyvozuje, že přiznané odškodnění pomůže Michalovi splatit údajné dluhy: „Díky tomu, že Rytmus života ale stejně musel zpěvaččinu choti část »odškodného« zaplatit, dochází k paradoxní situaci – Michalem nenáviděný časopis mu pomáhá splácet dluhy z podnikání!“

Kdepak, tady to na zakopání válečné sekery nevypadá…

Celebrity úspěšné při sporech s médii (vybrané příklady za posledních pět let)

Kdo Periodikum Předmět sporu Výsledek
Vendula Svobodová deník Aha Série nepravdivých článků z dubna 2009 Omluva na titulní straně novin a webu 31. 5. 2011
Helena Vondráčková, Martin Michal týdeník Rytmus života Nepravdivý článek z listopadu 2008 o rozpadu manželství Omluva na čtvrté straně v čísle z 9. 8. 2010
Lukáš Vaculík týdeník Pestrý svět Články z roku 2006 o hercově údajné homosexualitě Omluva na titulní straně 17. 6. 2010 a 300 000 Kč odškodného
Martin Michal týdeník Rytmus života Nepravdivý článek z října 2008 o údajném fyzickém útoku na invalidu Omluva na 45. stránce v rubrice „Vášně slavných“ ve vydání z 11. 1. 2010 a 35 000 Kč odškodného
Karel Šíp týdeník Pestrý svět Nepravdivý článek z října 2006 o moderátorově soukromí Omluva na čtvrté straně 20. 8. 2009, odškodné 150 000 Kč
Štefan Margita časopis Show (přestal vycházet v roce 2010) Článek z roku 2003 o zpěvákově údajné homosexualitě Omluva a odškodné 100 000 Kč
Markéta Fialová deník Aha Deník v březnu 2007 obvinil moderátorku z krádeže Omluva na titulní straně 26. 5. 2009
Ilona Csáková deník Šíp Nepravdivé články z května 2008 o zpěvaččině soukromí Omluva na titulní straně 30. 3. 2009
Daniela Šinkorová deník Aha Nepravdivé informace z listopadu 2007 Omluva na titulní straně 7. 3. 2009
Daniela Šinkorová deník Šíp Nepravdivé informace z března 2008 o milostném poměru s ředitelem Novy Omluva na titulní straně 27. 1. 2009
Vendula Svobodová deník Aha Série článků z října 2007 s intimními fotografiemi Omluva na titulní straně 6. 12. 2008 a 7. 12. 2008
Karel Šíp deník Šíp Nepravdivé články z října 2006 o moderátorově soukromí Omluva na titulní straně 15. 11. 2008
Vendula Svobodová, resp. Kapka naděje deník Šíp Nepravdivý článek o hospodaření nadačního fondu z února 2007 Omluva na titulní straně 25. 10. 2008
Vendula Svobodová, resp. Kapka naděje deník Šíp Nepravdivý článek z února 2007 o činnosti nadačního fondu a chování Venduly Svobodové Omluva na titulní straně 2. 9. 2008 a dvě další omluvy ve stejném znění 3. 9. a 4. 9. na druhé straně, a také 23. 7. 2009 na titulní straně Šípu Plus
Tereza Brodská deník Aha Titulek ze září 2006: „Dohnala otce na psychiatrii a on se pak zastřelil“ Omluva na titulní straně 24. 5. 2008
Jiří Janeček deník Šíp Tvrzení z května 2007 o opilosti na společenské akci Omluva na osmé stránce 18. 1. 2008
Dalibor Janda týdeník Rytmus života Článek z ledna 2006, že zpěvák nechodí na synův hrob Omluva v rubrice „Společenský koktejl“ na straně 55 ve vydání z 22. 12. 2007
Olga Schoberová deník Aha Článek z března 2007 o alkoholismu „oteklé a utrápené paní“ Omluva na titulní straně 6. 9. 2007
Helena Vondráčková týdeník Rytmus života Článek z března 2004 o údajném potratu Omluva na 14. straně čísla z 11. 12. 2006
Jiřina Bohdalová deník Blesk Tvrzení ze září 2005 o řízení pod vlivem alkoholu Omluva na titulní straně 18. 11. 2006
Petr Rychlý deník Blesk Nepravdivé informace z března 2004 o hercově spolupráci s Primou v kontextu úmrtí Miloslava Šimka Omluva na titulní straně 13. 11. 2006
Gustav Bubník deník Šíp Deník v lednu 2005 označil Gustava Bubníka za podvodníka Omluva ve sportovní rubrice 20. 10. 2006
Dalibor Janda deník Blesk Tvrzení z ledna 2006 o tom, že zpěvák nechodí na synův hrob Omluva na titulní straně 7. 10. 2006
Lenka Hornová deník Blesk Tvrzení z dubna 2004 o „závodech v sexu“ na Nově Omluva na titulní straně 5. 1. 2006