Newsletter, o který si tolik píšete, se vrátil do pravidelného rytmu, zase chodí denně ráno v šest.

Když se ze zpráv Novy stane vlastní PR

Komerční televize používá hlavní zprávy k prosazování vlastních stanovisek.

Nástup Jana Andruška do čela nejsledovanější televize v zemi přinesl několik vedlejších efektů. Redakce Televizních novin se například od ledna věnuje i tak veřejnoprávním tématům, jako jsou třeba ceny české filmové kritiky nebo složitá legislativní problematika kolem financování kultury a autorského zákona.

Na místě je skoro pochvala za to, že jsou hlavní zprávy na Nově stále lepší (pro naše německé čtenáře: immer besser). Zatímco ve vládě je ministerstvo kultury spíš otloukánkem, televize Nova dává najevo, že se moderní společnost bez kvalitního systému filmových pobídek a bez novely autorského zákona prakticky neobejde.

Ještě devátého ledna překvapovala nového generálního ředitele velikost studia Televizních novin. „Není tady takové vedro,“ podivoval se při památném rozhovoru s Lucií Borhyovou a Reyem Korantengem. „Pan ředitel má rád knihy Gustava Meyrinka, film Na samotě u lesa a také třeba rád vaří,“ představila sečtělého muže Borhyová.

Byl to husarský kousek. Nový generální ředitel dramaticky zvedl úroveň hlavní zpravodajské relace vlastně jenom tím, že do ní přišel. Přinutil tak oblíbenou moderátorku, aby pravděpodobně poprvé za svou kariéru spojila v jedné větě spisovatele esoterní beletrie s klasikou české filmové komedie.

Jen pár dnů poté přinesly Televizní noviny živý vstup redaktora Tomáše Hauptvogela z pražského divadla Archa. V sále se poprvé udělovaly Ceny české filmové kritiky. Redaktor oznámil, které celebrity dorazí na místo, načež použil jeden z nejoriginálnějších oslích můstků televizní historie. „Tato akce se shodou okolností koná v den, kdy se v poslanecké sněmovně několik hodin bouřlivě diskutovalo o reklamě v České televizi,“ nadechl se Hauptvogel.

Vzápětí ze sebe vychrlil oficiální prohlášení Novy k záměru tří českých senátorů zachovat reklamu v České televizi. Živý vstup korunovalo předtočené vyjádření Jana Andruška natočené během odpolední debaty ve sněmovně v sále státních aktů. Mediální novináři tehdy na místě dumali, kdy se naposledy objevil štáb Novy v plné polní na semináři k legislativním změnám. Únavná atmosféra totiž nenabízela nic z toho, co obvykle Novu zajímá: žádný sex, skandál, krev, celebrity ani násilí. Večerní zprávy poskytly odpověď.

Reportáž se neobtěžovala představit jiné názory a Hauptvogel citoval jen postoj televize Nova. Oponentní stanoviska ze semináře nezmínil redaktor ani jednou.

Andruškův předchůdce Petr Dvořák byl ve zprávách Novy za celý loňský rok sotva sedmkrát: jednou přál Nově k narozeninám, třikrát chválil novinky v programu a dvakrát předával ceny. K zájmům Novy se vyjádřil pouze jednou - loni v červenci, když redaktoři rekapitulovali úkoly nového ministra kultury. Dvořák jednou větou sdělil, že zachování reklamy v ČT i po původně plánovaném termínu je „velmi nestandardní model“. Na rozdíl od letošních reportáží ale tehdy zazněl také protinázor, a to právě z úst Jiřího Bessera.

Neuplynulo ještě ani půl roku a Andruško už počtem výstupů v Televizních novinách překonal loňské skóre svého předchůdce. Už 6. února třeba hájil tureckou telenovelu Tisíc a jedna noc. „Kdekoliv ten seriál pustili na obrazovku, tak lámal rekordy a diváci byli spokojeni,“ upozornil generální ředitel. Necelý týden poté se Šeherezáda klidila i s Onurem do odpoledního vysílacího času. V březnu a dubnu zase podobně jako Dvořák předával ocenění nebo se účastnil koncertu Nadace Nova.

K problematice reklamy v České televizi se Andruško v Televizních novinách vrátil až teď v červnu, krátce před dalším projednáváním výše zmíněné senátní novely ve sněmovně. Televizní noviny i jejich noční verze 8. června přinesly nebývale dlouhé reportáže prezentující postoje TV Nova. Nebo jinak, slovy moderátorky Michaely Ochotské – „oficiální návrh, kterým chce ředitel televize Nova Jan Andruško pomoci dokončit proces digitalizace“. Ani tentokrát nezazněla žádná informace o jiných postojích, v podstatě to byla tříminutová tisková zpráva.

Možná chce Nova rozjet ve zprávách nový seriál. V pondělí 13. června následovala další jednostranná reportáž, postavená na rozhovoru s ředitelem Asociace evropských komerčních televizí, která znovu podporovala stanovisko TV Nova. A znovu v ní nezazněly oponentní názory, znovu se diváci nedozvěděli, že Česká televize s reklamou nehospodaří, protože peníze posílá dál.

Projednávání novely zákona o České televizi provázejí ve sněmovně různé návrhy, což bylo vidět i při zmíněném lednovém semináři. Protože reklamní výnosy nejdou do rozpočtu České televize, ale na předem určené účely, objevilo se více variant, co dalšího z reklamy financovat. Někteří takto chtěli v souvislosti se situací Sazky zachránit sportovní svazy, senátoři zase plédují za podporu regionální kultury. Ministr kultury Jiří Besser zvažoval určité přechodné období, spočívající v prodloužení reklamy na České televizi o dva roky. Zákon je ve fázi, kdy ještě není jasné, které návrhy uspějí a které ne.

Ale to se do nováckých zpráv už nějak nevešlo…