Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Když už jste tam dali hipízáky, příště chci skinhídy!

Čeští experti nelítostně strhali milý pokus o kamarádskou reklamu úvěrové společnosti.

Tak jo, Dane, dlouho jsem nic nenapsal. Jenže si to zkus. Prázdniny, Česko, neděje se nic.

Tak třeba taková série spotů T-Mobilu na pláži. O tom už asi není co psát, je to jen anekdota. Možná sem někdy hodím svůj průběžný rozbor celého období Martina Jaroše (u Téčka, co není žádný šméčko - verš od Lukáše Plíhala). Mám ho načrtnutý.

Surrealistická kampaň nového Birellu - článek jsem měl rozepsaný dvakrát, ale ta kritika by byla tak zdrcující, že by možná zavřeli celou agenturu roků Mark BBDO, což přece nemůžeme připustit. Kam bychom přišli? To bychom to tady mohli rovnou celé rozpustit, že.

A nezbytná Fio banka - šílená, ale ne dostatečně. Na tom článek nepostavíte. Byl by to článek stejný jako reklama - čekáte, kdy přijdete ten vtip, a pak pochopíte, že vás trapně podfoukli (je na to super slovo, které vám případně řeknu osobně). I když, dalo by se napsat, pochopitelně, jak ten spot postavit lépe. Ale to po mně nechtějte, já mám dneska myšlenky úplně jinde.

Toulal jsem totiž se Prahou ve snaze najít alespoň něco, cokoliv, a přišel dar z nebes! Dokonce tak velký dar, že jsem se rozhodl že ne jeden, ale dva autoři musí provést interpretaci díla. Já jsem jen kluk z ulice (tomu se říká positioning, když se stylizujete do něčeho vám blízkého), ale oslovil jsem experta v oblasti řízení značek Tomáš Hrivnáka, abychom oba představili svůj pohled na nevšední kampaň společnosti Cetelem.

Kampaň Výhodná půjčky společnosti Cetelem

Marek Prchal:

V kontradikci se slovem „Výhodná“ je dole vypsané RPSN, které prodejní sdělení zcela zabíjí. Zaplatíte dardu, lidičky zlatý, batikovaný. Dobrý, no tak je to reklama, není to výhodné ani náhodou, ale - tak, snese se to. Kampaň je podle rodiny alternativně žijících občanů evidentně pro minority, nevím tedy proč - asi abyste se nestyděli si půjčit od lichvářů, ať jste součástí jakékoliv sociální skupiny. Je to takový nízkoprahový vzkaz - fakt nemáte na nový hadry ani od Vietnamců, nebo hůř, z C&Ačka? Nevadí, jsme tu právě pro vás. Abyste se nestyděli, zobrazujeme podobné případy jako vy. Ale budeme jim říkat minorita.

No jo, ale když už minorita, tak by to chtělo sérii, která vysvětlí, že minority jsou naše komunikační linka. To je malinko problém, protože Romové, homosexuálové, skinheadi, nacisté a další minority se těžko zobrazují bez nějakých dalších konotací, že. Ze série zbyla jedna šťastná hipízácká rodina.

Co je na tom špatně je, že to je naprosto nevkusné. Třeba taková vražda, lež, podvod, nevěra, to jsou hrozné věci. Ale podle mě nejhorším zločinem je nedostatek vkusu. Použít jako model rodinu oblečenou v trendu něco jako peace & love, který letěl naposledy někdy v roce 1994 (tehdy měla, pokud vím, Terka Pergnerová zvonáče a lennonky). Pak tahle doba skončila a nenastala znovu. Že to někdo neví, je podle mě naprostý nedostatek soudnosti. A viny, temné, tíživé, až dusivé viny. Nemít styl, šel bych se zabít, to je moje filozofie.

Přepojujeme do režie!

Tomáš Hrivnák:

V té osvětlené grafické vitríně je vše. Titulek Markova článku je totální spoiler, protože už víte, o čem to je: příště jsou tam skíni. Ale to je samozřejmě povrchní glosa, nehodná „experta v oblasti řízení značek“ (děkujipěkně). Pomineme-li tento doslovný plán reklamy, je zde ještě několik zajímavých interpretačních rovin.

V body copy (v kopii těla!) čteme: „Řídíme se pravidly zodpovědného úvěrování a společně s Vámi hledáme to nejlepší řešení, které sedne Vašemu životnímu stylu.“ Předpokládali bychom tedy, že tři postavy ve vizuálu představují „životní styl“. Jaké jsou jeho atributy?

Tento životní styl přichází ze zvláštního bezčasí. Zní tam „If you’re going to San Francisco / be sure to wear some flowers in your hair“, nosí se tam východoněmecké kníry, vlasy od L’Oréalu a ty děti - ty poznávám. Tato protorodina, zdá se, má hluboko do kapsy. (Proč nyní? Je to trest za to, že zamrzli v roce 1969?)

Jejich životní styl vyžaduje „0 Kč poplatky“. Ve spodním bloku plakátu (a že těch bloků má!) ještě čteme variaci na květinové téma: „Společně najdeme řešení, které sedne Vašemu projektu.“ Jaký projekt má naše rodina z bezčasí? Nostalgii? Pietní užívání LSD při poslechu Hendrixe? Chudobu? Dobrovolnou? Proč tedy úvěr? Nebo mír? Světový mír?

Jsme zmateni. Voláme úvěrové specialisty Cetelem, abychom získali odpověď. Všichni jejich operátoři jsou však zaneprázdněni hovory s klienty, kteří se dovolali před námi. Do sluchátka zní: „Hey Joe, where you goin‘ with that gun in your hand?“

Hlas lidu:

„Bubliny jsou prostě boží... bubliny musí být všude... obecně je málo bublin... inzerát bez bublin neprodává... dejte tam víc bublin... svět potřebuje bubliny!“