Rezervujte si datum: na úterý 22. ledna 2019 chystáme další Digiveletrh. Bude to už pátá výroční přehlídka novinek digitálních agentur. Ty zapsané v našem katalogu budou mít účast výhodnější.

“Klecová vejce tedy ne! Správný postoj, který ocení konzumenti i slepice”

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Vejcím z klecí zvoní hrana

Klecová produkce vajec ve Svinčanech

Klecová produkce vajec ve Svinčanech. Repro: Česká televize

Německý diskontní řetězec Lidl slíbil minulý týden postupné omezování prodeje vajec z klecových chovů. Nejpozději do roku 2025 plánuje takto vyprodukovaná vejce vyřadit z nabídky úplně. Stejné prohlášení vydal o den později také online prodejce potravin Rohlik.cz Tomáše Čupra. Vejce pocházející z klecí hodlá ze sortimentu odstranit do konce příštího roku. V případě obou ochodníků se jedná o přímou reakci na reportáž České televize, která využila materiálů organizce Obraz. V minulosti se proti špatným podmínkám nosnic ve velkochovech postavili v také Tescu, Albertu, Coop a Marks & Spencer.

Určitě je dobře, že někdo z těch ‘velkých’ řekl, že klecová tedy ne. Ale změní se něco? Je tady pořád otázka ceny a zrovna vajíčka jsou komodita, kterou nakupujete dost často, takže si to taky spočítáte. Tohle bude ještě na dlouhou cestu. A pořád tady budou zákazníci, kteří vždy sáhnou po těch levnějších.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

No konečně, i když bohužel stále budou všichni přemýšlet a soutěžit, kdo má co levnější. Kupujeme vejce pouze z volných chovů a ne vždy jsou dostupná, kdy jindy se naučit a chovat se zodpovědně, než když se ekonomice daří a tržby rostou.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Super, tomuto kroku tleskám. Správný postoj, který ocení konzumenti i slepice. Jiná vejce než z volného chovu už nekupuji delší dobu a nevadí mi si za ně připlatit.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

2. Chystá se stravenkový kartel?

Tak vypadá Naše stravenka od Lidlu

Tak vypadá Naše stravenka od Lidlu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže prošetří možnou vznikající kartelovou dohodu mezi největšími tuzemskými dodavateli stravenek – Cheque Déjeuner, Sodexo a Edenred. Informaci od ČTK zveřejnil web iDnes.cz. Stravenky jsou v Česku nejoblíbenějším zaměstnaneckým benefitem. Potraviny za ně nakupuje okolo 12 % obyvatelstva. Do hodnoty 55 % spadají mezi daňově uznatelné náklady, proto jsou výhodné také pro zaměstavatele. Konkurence na trhu tohoto typu proto benefitů roste. V nedávné době přišly s Naší stravenkou řetězce Lidl a Kaufland. Na trh loni vstoupila také investiční skupina Arca s Gusto Kartou.

Pro stávající ‘monopolní’ dodavatele stravenek je asi krutý vstup nových a dravých hráčů včetně Lidlu / Kauflandu na trh. Na druhou stranu pro odběratelské firmy, příjemce stravenek z restaurací a vlastně i zákazníky by to mohl být impuls k levnějšímu obědu. No, to asi ne…
Jan Polák (Ipsos)

Opět mám pocit, že nikdo neví, jak se stravenek elegantně zbavit, tak se vymýšlejí různé zástupné problémy.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Stravenky jsou skvělý byznys a někdo asi nemá stále dost… Ale nepředbíhejme a počkejme na výsledky šetření.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

3. Změny na poli retailových parků

Vizualizace projektu retail parku

Vizualizace projektu retail parku Štěrboholy

V blízkosti outletu Fashion Arena a obchodního centra Europark v pražských Štěrboholích by měl do konce letošního rok vyrůst nový retailový park. Jeho výstavba v ulici Kutnohorská už byla zahájena, podle plánů firmy zveřejněných na webu se otevření plánuje na poslední kvartál roku 2018. Za výstavbou projektu stojí developer PHP Retail Parks. Další novinkou v oblasti retailových zón je změna majitele u dvou retailových parků, jeden v Trutnově a druhý v Českém Těšíně přešel do rukou skupiny DRFG podnikatele Davida Rusňáka, který je odkoupil od CPI Investments Group Radovana Vítka. DRFG plánuje ještě letos své portfolio i metry čtvereční prodejních ploch výrazně rozšiřovat, připouští i další spolupráci s CPI.

Firma Ipsos provádí výzkumy v retailových řetězcích, obchodních centrech i retailových parcích. Dle našich znalostí retailové parky doplňují stávající obchodní jednotky ve městech a dneska i v menších městečkách o komfortní místa k rychlému nákupu základních potřeb. Předností parků je také to, že nákupy jsou velmi rychlé, což dnešnímu spotřebiteli vyhovuje více než dlouhý nákup v hypermarketu.
Jan Polák (Ipsos)

Mám takový urputný pocit, že toho tady máme víc než plaveckých bazénů, fotbalových hřišť a sportovních center. Opravdu nechápu, kdy města toto pochopí. Další park, další prodejny a další nakupující, ….. a další problém do budoucna.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Prodejní plochy na obyvatele máme stále méně než v západní Evropě, takže se stále objevují nové projekty. Spojení slov retail a park mi ale nejde k sobě… A vůbec je slovo park zneužívané a zprofanované. To už se mi více libí čínský název pro golfové hřiště – rekreační park s vlajkami.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

4. Na trh přišly krekry Z pece

Limitované edice Čerstvě utrženo z raných brambor

Limitované edice Čerstvě utrženo z raných brambor

Značka brambůrků Bohemia Chips rozšiřuje portfolio a přidává nový produkt krekry. Ten půjde do regálů českých řetězců pod novou značkou Z pece, která má navazovat na loni uvedenou prémiovou řadu Kotlíkových brambůrků a arašídů. Podle Karolíny Kůtové, manažerky značky Bohemia, by firma pod nově rozvíjenou řadou Z pece chtěla v příštím roce uvést i cereální produkty. Letos v létě chystá navíc speciál z raných brambor ve dvou příchutích, petrželka a olivový olej a jarní cibulka a čerstvý sýr.

Kotlíkovým brambůrkám (nebo arašídům) jsem nikdy nepřišel na chuť. Asi proto, že kromě jiného názvu nabízely už jen podstatně vyšší cenu. Jak to budou mít krekry z pece se nechám překvapit. Tak nějak předpokládám, že ta pec bude mít k peci stejně blízko jako ten kotlík ke kotlíku.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře) 

Líbí se mi, když se zkouší, ale stále mi přijde, že největší fenomén ve slaném jsou takové ty nezdravé brambůrky.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Opravdu lidé stále slyší na přívlastky jako jsou Od farmáře, Z pece, Od babičky, Z kotlíku, i když vědí, že se jedná o masově vyráběné průmyslové produkty s minimem živin?
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

5. Nové limonády Red Bull Organics

Nové limonády Red Bull Organics budou od července dostupné i v Česku

Nové limonády Red Bull Organics budou od července dostupné i v Česku

Rakouský výrobce energetických nápojů Red Bull uvádí na český trh tři nové příchuti limonád pod novou řadou s názvem Organics. K zavedenému nápoji Simply Cola přibyl nově hořký citron, zázvorový ginger ale a tonic water. Všechny nápoje jsou podle firmy vyrobené ze surovin v bio kvalitě a zároveň pro Red Bull představují vstup do nového segmentu nealkoholických nápojů – neobsahují totiž energetické složky. V Česku se začnou nové limonády se v maloobchodních i velkoobchodních řetězcích budou prodávat od července, a to v celé prodejní síti. Dostupné budou v plechovkách o objemu 250 ml za cenu kolem 35 Kč. 

Tak přiznejme si, že ono cokoliv s logem Red Bull bude vypadat dobře, protože je to…no, Red Bull.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Red Bull má velmi dobrou image a na to hraje. Docela se divím, že s něčím takovým nedorazil už dříve. Nicméně takto drahá plechovka limonády zde ještě nebyla, takže zřejmě bílé místo na trhu s nealkoholickými nápoji…
Jan Polák (Ipsos)

Takže už ne jen kalorická bomba, ale i bio pocit u kalorické bomby.
Patricia Jakešová (U & Sluno)

Trvalo to dlouho, ale o to lépe mají zřejmě nápoje vymazlené… Chytrý tah, produkty se nebudou kanibalizovat, jen to trochu nařeďuje jasný positioning Red Bullu
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)