Společenská odpovědnost firem je téma, které hýbe celým světem, CSR se diskutuje i na půdě Organizace spojených národů (OSN). Podle její Agendy 2030 by měly firmy postupovat tak, aby naplnily cíle udržitelného rozvoje. „Společnosti by se měly zaměřit především na projekty udržitelného rozvoje, aby byly přínosné pro potřebné i pro firmy samotné,“ říká managing partner Pram Consulting Patrik Schober s tím, že studie OSN doporučuje celkem 17 oblastí, do kterých by měly firmy investovat. Patří k nim mimo jiné vzdělávání, péče o zdraví či inkluze.
CSR v Česku rezonuje výrazně. Důkazem toho je i sedmé místo Česka podle průzkumu OSN v oblasti společenské odpovědnosti firem. „Klíčem k takovému úspěchu je schopnost projekty odkomunikovat například pomocí modelu PESO. Důležité je si stanovit, kde by se měla firma profilovat, kde chce být vidět a zda se bude projekt orientovat na podporu komunity nebo na zlepšení životního prostředí,“ tvrdí Schober z Pramu.
Dalšími předpoklady úspěchu CSR jsou průzkum trhu a exkluzivita. „Každý projekt CSR by měl být originální. Když se dané oblasti nikdo nevěnuje, je velká šance zaujmout dostatečný počet účastníků a zároveň si tak zajistit exkluzivitu, tedy zájem novinářů a lidí aktivních na sociálních sítích,“ uvedl na středečním PR Brunchi Patrik Schober.
Proti rasismu a pro satelity
Jaké jsou konkrétní příklady úspěšných kampaní v CSR? V Dánsku dokázali během kampaně týkající se rasistických trendů v Evropě globálně navýšit tržní podíl. Video zhlédlo víc než 480 milionů lidí. Dánská lokální firma Momondo tak díky kampani získala globální význam.
Tuzemským příkladem úspěšné kampaně je projekt Astra Talent, který měl zvýšit povědomí mladé generace o existenci satelitního vysílání. Kampaň ve spolupráci s Pram Consulting oslovila 4.000 dětí, jejich úkolem bylo zasílat obrázky o satelitní komunikaci. Povědomí o SES Astra se zvýšilo o 15 %, díky akci se navíc nakoupilo 12.000 vakcín proti malárii a 25.000 vakcín proti spalničkám.
CSR v praxi
O zkušenosti z projektů CSR se s hosty PR Brunchce podělili ředitel marketingu J&T Banky Martin Hošek a vedoucí PR oddělení sázkové kanceláře Tipsport Václav Sochor.
Emotivně vyzněl příběh značky Maappi. Díky módní přehlídce sponzorované automobilkou Mercedes-Benz putovalo 250.000 Kč nadačnímu fondu AutTalk modelky Kateřiny Sokolové podporující lidi s autismem. „Myšlenka Maappi a pomoci těm lidem není jenom vázaná na autisty, ale pomáháme i lidem z dobročinných organizací, asistujeme vozíčkářům. Chtěli bychom, pokud by se z toho stal globální projekt, aby když si někdo koupí produkt Maappi v Tokiu, ve Vídni nebo v Kišiněvě, aby peníze pomáhaly vždy v daném státě, kde si člověk ten produkt koupí,“ uvedl Martin Hošek s tím že „Maappi mají propojovat a mají pomáhat“. Teď chystá ústřední concept store v Praze, který bude středobodem všech existujících i nových spoluprací Maappi se světovými značkami.
Svojí zkušenost s komunikovatelností CSR a úspěšný projekt Tipsport pro legendy popisoval vedoucí PR pro Tipsport Václav Sochor. Společný projekt sázkové kanceláře a Post Bellum vypráví konkrétní příběhy slavných sportovců, kterým do života zasáhla politika. Nechyběly mezi nimi ani slavné osobnosti Jiřího Holíka, Karola Dobiaše či olympijského vítěze Jana Kůrky. „Důležité je mapování trendů. Čím dál víc firem se snaží nacházet projekty CSR, které úzce souvisejí s jejich core byznysem,“ uvedl Sochor s tím, že CSR projekt pomáhá popisovat smutné stránky československé sportovní historie zejména z dob komunistické totality.
Fotoreportáž Karla Choce
Text je součástí placené spolupráce s agenturou Pram Consulting