Kokos, máta, chilli papričky z vulkánu: nápojový trh ovládly nové chutě

Nové příchutě rádi zkoušejí zejména mladí lidé a ženy. Výrobci navíc předpokládají, že netradiční chuť jim pomůže přilákat zákazníky z jiných nápojových kategorií.

Český trh zažívá před letošním létem boom ochucených nápojů, s výrazným podílem ovocných a exotických chutí. Tento trend jde přitom napříč jednotlivými nápojovými segmenty: s novými příchutěmi přicházejí lihoviny, ochucená alkoholická i nealko piva, cidery, energetické drinky i koly.

Z kampaně Aperol Spritz

Letošní léto bude ve znamení pestrých chutí

„Český zákazník rád objevuje nové a trendy věci, takže prostor pro ochucené nápoje není ještě ani zdaleka nasycený. Po uvedení prvních klasických ovocných příchutí navíc v současnosti roste zájem o netradiční a exotická chuťová spojení. A dobře se prodávají jak v maloobchodu, tak v restauracích.“ Zhruba tak zní obecný závěr, vyplývající z odpovědí marketingových pracovníků českých nápojových firem na otázky Médiáře, dotazující se na jejich zkušenosti s uváděním ochucených nápojů. Start nových značek podporují firmy také nemalou komunikační aktivitou.

Tvrdý alkohol jde do exotiky

Stock Plzeň-Božkov uvedl začátkem dubna dvě nové příchutě za značku Fernet Stock (Fernet Stock Hruška a Fernet Stock S mátou) a dva nové speciály za Božkov (Božkov Speciál Mandlový a Božkov Speciál Kávový). „Důvodem pro jejich uvedení byla mimo jiné zvyšující se poptávka po různorodosti našeho portfolia, související se změnou chuťových preferencí našich zákazníků. I nadále samozřejmě pracujeme na rozšiřování našeho portfolia,“ sdělila Médiáři Kateřina Harrisová, marketingová ředitelka společnosti Stock Plzeň-Božkov. Start speciálů podpořila také televizní kampaň, která běžela od 16. března do 26. dubna převážně v televizních stanicích Nova a Prima, a dále kinoreklama a PR kampaň. Kreativní koncept i televizní spot vytvořila agentura Made by Vaculik. „Ohlasy na všechny čtyři novinky jsou velmi pozitivní, a to jak z hlediska prodejů, tak z pohledu spotřebitelského hodnocení,“ tvrdí Harrisová.

Stock Plzeň-Božkov podle ní obecně vnímá stagnaci či pokles tradičních ovocných příchutí, například jablko, a na druhé straně zájem a nárůst u nových neočekávaných variant. „Z toho důvodu jsme také loni na podzim uvedli pod značkou Amundsen hned dvě novinky: Okurka & Limetka a Ananas & Kokos. Nové nečekané příchutě mají na trhu určitě prostor,“ uzavírá Harrisová.

S podobnou zkušeností se hlásí i výrobce Granette & Starorežná Distilleries, která v polovině loňského roku relaunchovala značku vodky 42 Blend. Mimo jiné vytvořila její variantu Blend 42 fire s příchutí grapefruitu a chilli papriček, které podle výrobce pocházejí z vulkánu Tutupaca. „Zajímavým ukazatelem je pro nás výrazný růst obliby této vodky u mladších konzumentů ve věku od 20 do 25 let,“ konstatuje obchodní a marketingový ředitel Granette & Starorežná Distilleries Vladimír Vavřich

Ciderů a pivních mixů přibývá

Pivní trh soustředí inovace v oblasti nových chutí především do segmentu ciderů, i když se objevují i nová ochucená piva (cider vzniká kvašením jablečného moštu, ochucené pivo je míchaný nápoj, jehož základ tvoří pivo, spojené s určitou příchutí). Mezi typické konzumenty těchto nápojů patří především mladší cílová skupina, a to jak muži, tak ženy, i když ženy možná lehce převažují. A stejně jako v případě tvrdého alkoholu i tady sílí zájem o netradiční a exotické chutě.

Kromě Heinekenu, který v portfoliu ochucených piv nabízí značku Zlatopramen a mezi cidery nedávno v Česku uvedl na světě nejprodávanější značku Strongbow, připravují výrazné komunikační aktivity také Pivovary Staropramen a Plzeňský Prazdroj.

„Cidery i pivní mixy především v létě velmi dobře doplňují portfolio našich piv. Cidery navíc v posledních dvou letech zažívají velký nárůst zájmu spotřebitelů,“ říká Pavel Barvík, manažer komunikace a firemních záležitostí Pivovarů Staropramen. „Pro letošní letní sezónu rozšiřujeme portfolio značky Carling British Cider o dvě nové příchutě -  Jablko a Máta & Limetka. Ty doplnily loni na trh uvedený Carling British Cider Cherry. Také řada našich pivních mixů bude letos bohatší - doplňuje ji nová příchuť Staropramen Cool Bezový květ a citron. Pro zákazníky Tesca jsme navíc připravili limitovanou edici příchuti Bílé hrozny a Aloe Vera,“ dodává.

Portfolio značky Carling British Cider doplnily nové příchutě

Portfolio značky Carling British Cider doplnily nové příchutě

Jak cidery, tak pivní mixy dostanou podle něj od Staropramenu marketingovou podporu v podobě televizních, online či digitálních kampaní. „Připravujeme také ochutnávky jak v tradičních letních destinacích, tak na hudebních festivalech, kterých jsme partneři. Kampaně jsou právě před spuštěním,“ uvedl Barvík. „Domníváme se, že je na trhu stále prostor pro nápoje tohoto typu, zejména mezi mladými dospělými a ženami. I to je důvod rozšiřovat stále portfolio o nové příchutě, které mohou oslovit konzumenty jiných nápojových kategorií,“ dodává.

Nové chutě představuje také Staropramen Cool

Nové chutě představuje také Staropramen Cool

Plzeňský Prazdroj chystá na letošní léto údajně také novinku v oblasti ciderů. Podle informací týdeníku Marketing & Media uvede na český trh švédský cider Kopparberg. Učiní tak rok poté, co si pro Čechy nechal chuťově „vyladit“ vlastní cider Kingswood. „Kategorie ciderů v Česku meziročně narostla víc než o 600 %, přičemž očekáváme její další růst. Proto na český trh uvádíme nejprodávanější ochucený cider v Evropě,“ cituje Marketing & Media marketingového ředitele Prazdroje Granta McKenzieho.

Birell představuje novou citrusovou příchuť

Birell představuje novou citrusovou příchuť

Koncem března navíc Prazdroj představil novou citrusovou příchuť své značky nealko piva Birell. Podle marketingového manažera značky Birell Luďka Baumruka spojuje Birell Pomelo & Grep chuť sladšího pomela a hořkého grepu. „Míchané nápoje z nealko piva preferuje stále více lidí. Celá kategorie zaznamenala v loňském roce prudký růst o více než 30 %,“ tvrdí Baumruk.

Kofola zkouší meruňkovou

Meruňková Kofola uvedena venkovní kampaní

Meruňková Kofola uvedena venkovní kampaní

Nealkoholický segment je další, který se v letošním roce hodně soustředil na nové a neobvyklé chuti. „Letos jsme přišli s mnoha novinkami - Kofola je nyní i meruňková, Rajec Bylinka má novou příchuť Bezový květ, zavedli jsme ale i pomerančový a malinový Top Topic. Nyní chystáme novou limitovanou edici Semtexu, která přiostří celé portfolio,“ sdělila Médiáři Jana Ptačinská-Jirátová, PR specialistka Kofoly. Společnost také spustila kampaň od agentury Zaraguza, která novou meruňkovou příchuť Kofoly podporuje. 

Trh s nealko nápoji zaznamenal podle Ptačinské-Jirátové v minulém roce po dlouhé době růstový trend. K jeho stabilizaci podle ní výrazně přispěly zejména ovocné limonády a toniky, v těsném závěsu pak koly.

Přichucují i Red Bull a Semtex

Semtex Chilli a tropický Red Bull

Semtex Chilli a tropický Red Bull

Ani energetické drinky nezůstaly s novými příchutěmi pozadu. Už zmíněný Semtex od Kofoly uvádí příchuť chilli papriček, které jsou u „tvrdších nápojů“ momentálně hitem.

Novou chuť představuje také Red Bull. Ten uvedl v květnu na český trh údajně limitovanou letní edici s příchutí tropického ovoce. Ta má rozšířit nabídku již existujících speciálních edic Red Bullu (Red, Blue a Silver, tedy brusinka, borůvka a limetka). Co k tomu výrobce přivedlo? „Čistě poptávka trhu, psali si o to lidi, viděli jsme to u konkurence, viděli jsme, že to lidi baví,“ podotkl manažer digitálního marketingu Red Bullu Milan Formánek nedávno před studenty VŠE. Nová příchuť je od května k dostání v prodejnách Tesco, Žabka, na čerpacích stanicích Benzina a ve vybraných barech, v červnu se má rozšířit na další místa. V prodeji má zůstat jen do září. Její propagace bude probíhat prostřednictvím PR a sociálních sítí.