Kolonial.cz, nový podnik investiční skupiny Rockaway, začal ve středu rozvážet zboží po Praze a okolí ve veřejném testovacím provozu. Donáška zboží je celý úvodní měsíc zdarma. Společnost E-commerce Holding, která Kolonial.cz provozuje, startuje i první reklamní kampaň, která běží na venkovní nosičích a na internetu. V rámci prezentace nové služby seznámila novináře i s globální studií, zaměřenou na propojení e-commerce a potravin, kterou připravila společnost Nielsen na základě dotazování v 60 zemích.
Ambasadorem značky bude příručí
Služba online rozvozu potravin Kolonial.cz se spouští dnes téměř naplno. Služba začíná s více než desítkou aut, do konce roku jich má být podle Vyhnálka několik desítek. Každé auto má jednoho příručího, který má sloužit jako hlavní ambasador značky a zosobnit službu jako symbol Kolonialu,“ uvedl Vyhnálek.
V úvodní fázi nabízí Kolonial zboží od 120 dodavatelů, se kterými pracuje přímo. „Je to zásadní předpoklad proto, aby i dodavatelé považovali online prodej za normální distribuční kanál,“ uvedl šéf Kolonialu Petr Vyhnálek. Nákupy doručuje služba první měsíc zdarma s dodáním druhý den. Důvodem je podle Vyhnálka zajištění čerstvosti potravin „Zboží vozíme přímo od dodavatelů až na základě objednávky, protože chceme maximálně zkrátit skladovou dobu. Takže zboží je na cestě jen několik hodin,“ dodal Vyhnálek. Důraz na čerstvé potraviny a na velké nákupy má představovat i hlavní odlišení od konkurence. „Soustředíme se na plánované velké nákupy s těžkým zbožím, které rodina nakupuje pořád dokola. Náš vlastní logistický sklad v Rudné, o který se celý služba opírá, je v českých podmínkách první, postavený přímo pro potřeby online prodeje potravin,“ uvedl Vyhnálek. Celá služba podle něj staví na maximální jednoduchosti pro zákazníka, a to včetně objednávacího webu. Kromě potravin Kolonial v první fázi nabídne dětské a drogerijní zboží a krmivo pro zvířata, pak by měly přijít i další kategorie. Vedle Prahy chce Kolonial brzy začít testovat svou službu v dalším městě, které je dál od skladu. Ohledně pozdějšího nastavení placení za rozvoz zvažuje Kolonial různé varianty, například krátká rozvozová okna, ale i zachování možnosti rozvozu zdarma
Kampaň startuje na internetu a v ulicích
Reklamní kampaň, kterou navrhla agentura Bistro, zahrnuje propagační video z produkce Motionhouse a venkovní kampaň, jejíž součástí jsou samolepky v metru hyper cube a billboardy. Příští týden by na tato média měla navázat velká CLV kampaň v Praze. Součástí propagace je i standardní online kampaň a komunikace na sociálních sítích.
„Pro jméno Kolonial jsme se rozhodli, protože evokuje tradici, kterou maloobchod má. Moderní způsob prodeje s moderními technologiemi má paradoxně možnost vrátit nakupování z anonymních supermarketů zpět k osobní znalosti obchodníka a zákazníka a k tomu, že obchodník důvěrně znal zákazníkovy potřeby,“ zopakoval Petr Vyhnálek.
Cíl: Být regionálním hráčem
Koncová strategie E-commerce Holdingu je dostat se na pozici regionálního hráče v zemích střední a východní Evropy. „Už jsme na Slovensku, plánujeme vstup do Polska, Maďarska a Rumunska,“ uvedl Jan Jírovec z E-commerce Holding. V Česku plánuje firma pro tento rok obrat 1,9 mld. korun pro tento rok. „Zatím máme 16 e-shopů a tři miliony zákazníků v databázi. Připravujeme spuštění dalších tří vertikál,“ pokračuje Jírovec. Firma investuje zejména do online a do logistiky.
Nadchází doba „digitálních mlékařů“
V rámci startu Kolonialu představil E-commerce Holding také novou globální studii chování zákazníků, kterou připravila mezinárodní výzkumná společnost Nielsen na základě dotazování 30 tisíc repondentů v 60 zemí světa. Studii prezentoval Petr Křiklan z této společnosti. „Podíváme-li se zpětně do 50. a 60. let minulého století, vidíme základy v donáškách mlékařů do domů. Dnes se doba mlékařů vrací, ale už digitálně,“ uvedl Křiklan.
Z pohledu globálních výsledků už 25 % dotázaných podle výzkumu online objednává, 55 % tvrdí, že to plánuje. Čtrnáct procent online nakupujících používá automaticky opakované objednávky v oblasti potravin a 54 % je chce do budoucna začít používat.
Nákup ve virtuálním obchodu potravin už využilo 13 %, několik pilotních projektů proběhlo i v Česku. Šest z deseti tuto službu využít chce. Jeden z deseti říká, že objednává potraviny onlie a pak si je vyzvedne v obchodě nebo v drive-trhu. „Tato služba je hodně populární ve Francii, odkud pochází,“ uvedl.
Online prodeje potravin táhnou miléniané a generace Z, tedy zhruba lidé od 15 do 34. Zajímavé jsou ale i starší generace.
Z pohledu potenciálního růstu je nejprogresivnější Asie.
Z hlediska kategorií potravinového zboží vykazují největší potenciál růstu pro online prodej potraviny schopné tvořit zásoby, nápoje, mražené potraviny a čerstvé potraviny. Tyto kategorie mají největší „růst akceptace“.
Online prodej podporují faktory, jako právě snaha tvořit zásoby, úspora, rychlost a dále ochota zkusit si to. Bránícími faktory jsou např. potřeba zboží si předem vyzkoušet a osahat.
Pro strategii úspěšného prosazení je důležité vytvořit důvěru, jednoduchost nákupu a schopnost rozumět trhu a místním podmínkám. Výhodou je také znalost zákazníků, nejen pokud jde o chování v online obchodu, ale i mimo e-commerce.