Prohřešky proti zákonům nejen ekonomickým provázejí konec Public TV, těžce zadlužené lifestylové stanice podnikatele Luďka Vinše, která včera přestala vysílat. V týž den s ní rada pro vysílání začala řešit několik sporných případů, kdy v programu dostatečně neoddělila reklamu od redakčního obsahu.
Výtky rady se týkají sponzorských vzkazů vydavatelství Fragment na časopis pro děti Báječná školka. Ten Public vysílal letos 1. března po deváté ranní a zopakoval jej v průběhu měsíce čtyřiapadesátkrát. Druhá mutace sponzorského vzkazu šla šestkrát, po tři dny počínaje 28. březnem.
U obou radním vadilo, že sponzorský vzkaz je ve skutečnosti reklamním spotem. To v minulosti hojně dělala Česká televize, která má čas na reklamu omezený, a tak využívala času na sponzoring. Na nepřípustné zaměňování obou forem propagace je proto rada pro vysílání už déle citlivá a opakovaně je postihuje.
„Odvysílání premiéry, ani žádné z repríz ve vysílání nebylo zřetelně zvukově, obrazově nebo zvukově-obrazově nebo prostorovými prostředky odděleno od ostatních částí vysílání,“ tvrdí rada v aktuálním případu.
Konkrétně obchodní sdělení Fragmentu „zahrnovalo pobídku ke koupi (‚v časopise najdete...‘) a následné detailní seznámení s obsahem časopisu doprovázené listováním. Prezentace měla formu výčtu, co vše v časopise můžeme najít (příběhy Matýska a Majdalenky, omalovánky, pexesa, hádanky atd.),“ zjistili radní.
„Obchodní sdělení tedy naplňuje definiční znaky reklamy. Na základě monitoringu obchodních sdělení v televizním vysílání bylo zjištěno, že odvysílání premiéry, ani žádné z repríz ve vysílání nebylo zřetelně zvukově, obrazově nebo zvukově-obrazově nebo prostorovými prostředky odděleno od ostatních částí vysílání,“ vadí regulátorovi.
Tentýž problém byl i se sponzory Mavin - účetnictví a daně (55 sdělení v průběhu března), Farma rodiny Němcovy (26), Sykora (7) a Interier point (7).
Sdělení podniku Mavin – účetnictví a daně obsahovalo mnoho reklamních parametrů. „V obchodním sdělení nalezneme přímou nabídku v kombinaci s oslovením diváků (‚rádi Vám zpracujeme daňová přiznání a mzdy‘), kontaktní informace a dokonce pobídku k využití telefonického kontaktu (‚nebo volejte 312 241 754‘).“
Spoty na Farmu rodiny Němcovy propagovaly výrobky dané farmy: „V obchodním sdělení zaznělo, kde přesně v Praze je možné tyto konkrétní produkty zakoupit (‚...najdete ve farmářských prodejnách v Praze, ve Vodičkově 18 a Milady Horákové 29‘) s dodatkem ‚mají otevřeno i v sobotu‘. Setkáme se zde s kvalitativním hodnocením (‚kvalitní a čerstvé‘) a s přímou výzvou divákům (‚těší se na Vás František Němec‘). Obchodní sdělení jako celek je obohaceno o prvky podporující prodej, které jsou charakteristické pro reklamu.“
Výrobce kuchyní Sykora nabádal diváky ke koupi, jednak přímou výzvou („navštivte nás“), uvedením rozsahu a působnosti daných služeb/ produktů („ve více než šedesáti kuchyňských studiích po celé České republice“) a dále kvalitativním parametrem („partnerem pořadu je společnost Sykora, kuchyně nejvyšší kvality“). „Rovněž slogan (‚kuchyně nejvyšší kvality‘), který je součástí loga společnosti Sykora, pozitivně a kvalitativně hodnotí,“ vadí radě.
Sdělení Interier pointu podobně obsahovalo oslovení diváků a nabídku („my vám ho pomůžeme zrealizovat“) a dále výzvu ke kontaktování („Nebojte se a zavolejte nebo napište“): „Obchodní sdělení působilo jako přímá podpora prodeje, což je doménou reklamy.“
Radní proto chtějí do 20 dní vidět obchodní smlouvy se sponzorem, pak rozhodnou, jestli Public TV skutečně porušila zákon.

Ogilvy je na českém trhu 30 let. „Nově se zaměříme i na oblast health & wellness“
