Konference: Společenská odpovědnost firem není jen dobrovolnictví a charita

V pražském kině Atlas proběhla v úterý 29. listopadu konference o sociální odpovědnosti firem neboli o Corporate Social Responsibility. Akci pořádala společnost Better Brand, která se zaměřuje na marketingovou komunikaci a PR. Na konferenci byli přizváni zástupci velkých firem, kteří se shodli na tom, že společensky odpovědné chování jde ruku v ruce s vytvářením vlastních témat a projektů.

Nejde jen o pouhou filantropii a charitu. Zmínil to například koordinátor CSR ve společnosti Škoda Auto Petr Ondráček: „Našim zaměstnancům podáváme například vitamíny, očkujeme zájemce proti chřipce, v rámci programu Zelená linie podporujeme konzumaci zeleninových jídel a také úspěšně vedeme Program seniority. Zavedli jsme ho před několika lety a v tuto chvíli nám běží šest pracovišť. Program je určen pro zaměstnance, kteří už nestíhají pracovat na své původní pozici, buď z důvodu věku nebo úrazu. V tuto chvíli vedle tohoto programu vzniká souběžně projekt pro pracující matky, těhotné nebo samoživitelky. Chceme ženám umožnit flexibilní pracovní dobu nebo práci na zkrácený úvazek.“

Dobře zvolená CSR strategie zvyšuje nejen důvěryhodnost společnosti, ale taky hodnotu značky. Z odborných průzkumů například vyplývá, že víc než 80 % zaměstnanců sleduje, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný a 2/3 lidí při nákupu produktů nebo služeb sledují, zda je firma společensky odpovědná.

Petra Mašínová, ředitelka korporátní komunikace NWR, zdůraznila, že určující pro volbu korporátní strategie je obor podnikání a region. Černouhelná společnost, kterou zastupovala, se především soustředí na bezpečnost a zdraví svých zaměstnanců. V rámci programu Safety 2010 investovala firma stovky milionů na nákup nejmodernějších ochranných pomůcek a zařízení. NWR se také velkým dílem podílí na rekultivaci krajiny, ve které působí. „Naše stopa v zasaženém regionu není už jenom špinavá, ale je taky pro to místo užitečná“, uvedla Mašínová.

Novinkou, kterou chce firma co nejdříve zavést, je takzvané měření CSR metodikou GRI. Číselné výsledky budou auditované třetí stranou. Firma tak bude mít jasný důkaz o tom, jak si v rámci sociální odpovědnosti stojí.

Proaktivní je i společnost Nestlé, kterou zastupoval ředitel PR Martin Walter. Firma s dlouholetou tradicí se soustředí především na životní prostředí a ekologii. Podle Waltera musí navození sociálních a ekologických podmínek jít ruku ruce s udržitelností výroby.

K sociálně odpovědných firmám patří i televize Nova, která spustila kampaň na podporu dárcovství kostní dřeně. Mediálně známé tváře natočili kampaň „Zapište se někomu do života!“. Ředitel PR Vladimír Mužík k tomu dodal, že televize i nadále spolupracují s ministerstvem zdravotnictví a hledá další oblasti, ve kterých je nutná pomoc a intervence zvenčí.

Na závěr konference vystoupila se svou prezentací Kateřina Husová z firmy Vodafone. Zmínila tři oblasti, na které společnost klade největší důraz. Je to životní prostředí, Nadace Vodafone a takzvaná férová hra, do které spadá například reklama a internetové zabezpečení. Moderovaný diskusní panel celou konferenci uzavřel.