Koronavirus způsobí ztráty, ale může posílit online i tradiční média

Ruší se eventy, ale můžou posílit bezpečné kanály online, tisk, rádio, televize i out-of-home.

  • ČTK
  • 12. 03. 2020 19:35

Reklamní průmysl přijde kvůli rušení zakázek v souvislosti s koronavirem o nižší stamiliony korun. Výpadek způsobí rušení marketingových a předváděcích akcí, nižší výroba reklam i menší možnost propagace značek na společenských nebo sportovních akcích, které musely být zrušené. Agentuře ČTK to řekl výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica.

Asociace na základě bleskového průzkumu mezi svými členy, kteří reprezentují zhruba 80 % komunikačního trhu, zjistila, že za první týden opatření už dopady do komunikačního průmyslu dosáhly nižších desítek milionů korun.

„Za reklamní průmysl je zásah významný. V první řadě jsou rušeny všechny akce, které předpokládají účast víc lidí - ochutnávky, prezentace výrobků, firemní a klientské akce. Rušení sportovních, kulturních a společenských událostí znamená současně konec komunikace značek při těchto příležitostech. Čtvrteční státem vyhlášená omezení se mohou dotknout také větších audiovizuálních produkcí. Nebude se tedy natáčet,“ uvedl.

Dodal, že je otázkou, zda nepadnou celé reklamní kampaně. Už se totiž ozývají zadavatelé, že plánují přepsat rozpočty na komunikaci na letošní rok. „Na druhou stranu mohou posílit bezpečné kanály jako je online a tradiční, bezkontaktní media - tisk, rádio, televize, venkovní reklama. Alespoň dokud bude normálně fungovat obchod,“ dodal Hlavica.

„Na opatření vlády většina agentur okamžitě zareagovala nastavením přísnějších hygienických opatření. Vstříc vycházejí především vůči rodičům, kteří musejí zajistit denní program dětí, jež teď nechodí do školy nebo do školky. Některé agentury však už nyní upřednostňují práci z domova, pokud je to možné. Také zadavatelé se snaží vyhnout osobnímu styku. Schůzky nahradila komunikace online,“ popisuje ředitel AKA.

„Dramatičtější je rušení zakázek. Především se ruší aktivační kampaně, komunikace kulturních a sportovních akcí, aktivační marketing, ochutnávky, firemní akce a podobně. Agentury specializující se na tyto disciplíny hlásí až 90% pokles zakázek. Situace komplikuje i náročnější filmové a televizní produkce. Na druhou stranu ty agentury, které se převážně věnují jiným disciplínám, zatím necítí výrazný pokles,“ uvádí Hlavica.

„Na straně zadavatelů panuje nejistota. Mnozí už avizovali přehodnocení komunikačních plánů. Pokud situace bude trvat déle než měsíc, ztráty půjdou do stovek milionů,“ říká odhaduje AKA ústy svého ředitele.

Zadavatelé se v tuto chvíli snaží pro už naplánované akce a kampaně hledat nové termíny nebo nahrazovat aktivity dosud plánované smysluplnějšími. Očekávají přehodnocení rozpočtů v souvislosti s nižším odbytem. Jeho příčinou nejsou ani tak bezprostřední restrikce v obchodě jako spíš prudké snížení nákupního apetitu na straně zákazníků. Dokladem nejistoty je i rušení tendrů nebo zpomalování procesu výběru.

Predikce ztrát je obtížná, ztráty se budou lišit i podle zaměření agentur: „Aktivační a eventové agentury budou postiženy silně. Tyto ztráty se pak následně promítají k dodavatelům, jako jsou výrobci 3D reklamy, tiskaři, media, audiovizuální produkce či grafická a designová studia. Obor je typický vysokým počtem OSVČ, pro které okamžitý výpadek příjmu může znamenat fatální problém. Na druhou stranu online komunikace může na situaci krátkodobě i profitovat.“

„Většina agentur hodnotí současnou situaci jako přepjatou, která však může nastartovat nebo posílit očekávaný ekonomický pokles dlouhodobějšího rázu. Prozatím většina zaujímá vyčkávací strategii a neplánuje drastické omezování nákladů, najmě personálních,“ dodává Marek Hlavica.