Košík.cz by chtěl být do konce roku všude
Na jaře rozvoz potravin Košík.cz expandoval za hranice Prahy, nejdále do Plzně, Pardubic nebo do Ústí na Labem. Na středeční konferenci Retail in Detail/Omnichannel teď spolumajitel a šéf Košíku Jakub Šulta odhalil plány firmy na celoplošnou expanzi do všech větších měst Česka ve všech regionech, která by se měla uskutečnit do konce letošního roku. Byl by tak prvním mezi dalšími online potravinovými službami, který by takovou věc poskytoval. Firma podle Šulty kupuje zhruba 35 rozvážecích aut v horizontu tří měsíců, nebyl by to tak problém. Na celou republiku by Košík.cz neaplikoval současný model dovozu do dvou hodin od objednání, ale vyzkoušel by víc různých logistických variant. „Nebudeme slibovat, že budeme u zákazníků všude v Čechách do dvou hodin, ale prakticky třeba do čtyř hodin to zvládneme,“ dodává Jakub Šulta. Upřesnil, že není ani ambicí obsáhnout všech 10,5 milionů obyvatel Česka, reálný je počet čtyři a půl až pět milionů lidí, kteří generují zhruba 67 % kupní síly.
Snahu být všude, ve smyslu geografickém, moc nechápu. Podle mě je daleko důležitější být u všech relevantních – koupěschopných a internetově afinních zákazníků (tedy zejména v Praze), a jít tedy spíše do hloubky než do šířky. Košík.cz má ale asi i plány v tomto směru, protože na Retail in Detail anoncoval snahu dostat se (v provozních číslech, bez investic) do zisku už počátkem příštího léta.
Barbora Krásná (Blue Events)
Určitě dobrý směr, jenom mě zajímá, jak se tato služba, dovoz projeví v ceně (či už přímo, nebo nepřímo v ceně produktů).
Monika Hrubalová
V souvislosti s minulým souhrnem z českého retailu mě napadá, že je hrozně fajn, že takhle dynamicky se na trhu chová česká firma, která dává na zadek (minimálně v PR a vnímání cílovkou) všem těm, co byli zmíněni v souvislosti s tím, že extrémně tlačí na své dodavatele. Pohodový obchodní vztah všech zúčastněných, od producenta přes prodejní kanál až po konečného zákazníka a spotřebitele, to je asi to, o co by se měl opírat růst maloobchodu a české společnosti obecně. A to podle mě Košík.cz splňuje, proto je dobře, že expanduje i tam, kde je to bohužel zatím o tom nákupu co největšího množství levných hnusů. A ještě jedna věc mě napadá. Čas od času u nás na městské facebookové drbárně vyskočí info, že snad by se o kupní sílu našeho dvanáctitisícového městečka měl ucházet nějaký další řetězec i přes to, že tady funguje supermarket Tesco, naproti němu je Penny, a po městě jsou ještě tři středně velké Jednoty, a frontu jsem ani v jednom z nich snad ještě nezažil, a ni při otevřených dvou pokladnách ze sedmi. Vždycky se nadšeně hýkajících davů na Facebooku ptám proč. Proč chcete další plechovou krabici, která bude prodávat úplně ten stejný shit, jako tu už máme? Proto když tady budeme mít standardní i lehce nadstandardní nabídku zboží z e-shopu bez vybetonovaného hnusu někde místo pole, jedině dobře.
Václav Loubek
Penny mění koncept, bude jako luxusní tržiště
Supermarkety Penny Market, které před nedávnem začaly prodávat „ošklivou“ zeleninu, představily poslední srpnový den další podstatnou novinku - první prodejnu v novém konceptu. Stala se jí prodejna Penny Lehovec na Praze 9, která má být interiérově více útulná a má připomínat tržiště. Penny, stejně jako nedávno Lidl, koncipuje své prodejní plochy do evidentně luxusnějšího vzhledu se slovy, že chce pro místní zákazníky vytvořit příjemnější a přátelskou atmosféru. Dalším supermarketem, který se otevře v novém konceptu, bude 7. září Penny v Mělníku.
V novém konceptu prodejen mění Penny i korporátní identitu v podobě loga, POS materiálů a letáků, jejichž rozvržení je jednodušší, což usnadní orientaci v nabídce.
Interiéru nového konceptu je doplněn dřevěnými prvky a detaily. Nově se na prodejní ploše objeví zkratky mezi jednotlivými sekcemi a také umístění sortimentu ve slepých uličkách, které urychlí orientaci. Inovací jsou třeba plochy určené dětem, kde mohou skákat panáka nebo plnit úkoly.
Ikea spustila e-shop, už i s dopravou
Zákazníci švédské Ikei mohou od dnešního dne v Čechách nakupovat online a objednat si dovoz zboží na místo určení. Už předtím Ikea spustila online službu „Klikni a vyzvedni“, na konci června letošního roku byla dostupná na všech pobočkách po celé zemi. Nově ke službě zařídí i dopravu. Tím Ikea urychlila podobu e-shopu tak, jak byla avizovaná až na rok 2018/2019. I přes to se stále jedná jen o lokální úpravu, globální podoba e-commerce systému v Čechách nastoupí až za dva roky. Proto se zatím i transport řeší s lokálními dopravci, v budoucnu by měly fungovat globální centrální sklady. „Naši zákazníci se dlouhodobě a velmi silně dožadovali možnosti nakoupit výrobky Ikea prostřednictvím internetu, a proto jsme všichni rádi, že jim ji nyní můžeme nabídnout,“ dodává Marek Feltl, generální ředitel Ikea Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Ten v rozhovoru pro Hospodářské noviny v letošním květnu přiznal, že s neustálým odkládáním startu e-shopu, které se táhlo od roku 2014, zaspali dobu. Jeho konkurenti v podobě Asko Nábytek nebo Sconto Nábytek touto formou již zboží nabízejí.
E-shop najdou zákazníci na stránkách www.ikea.com a vyberou si zboží, vloží ho do nákupního seznamu, a poté se rozhodnou, jestli si chtějí vyzvednout produkty přímo v obchodním domě (Klikni a vyzvedni), nebo využijí transportní služby (Klikni a dovezeme). Koupit se dá prakticky cokoliv z klasického sortimentu společnosti, kromě některých druhů potravin a rostlin. Platba proběhne online. „Naším cílem bylo co nejvíce zjednodušit celý proces nákupu a zajistit přehlednost samotných služeb a jejich cen. Proto se například výše ceny za transportní služby odvíjí pouze od hodnoty zakoupeného zboží, nikoliv od množství produktů, či celkové hmotnosti objednávky. Ceny za služby jsou stejné jako pro zákazníky, kteří si je objednávají přímo v obchodním domě,“ říká Nina Maláková, manažerka e-commerce v Ikea Česká republika, Maďarsko a Slovensko. Zákazníci mohou vrátit zboží bez udání důvodu do 365 dní od nákupu, některým produktům jako matrace, kuchyně, spotřebiče nebo pohovky se prodlužuje záruka.
Omnichannel si nachází cestu i tam, kde na to zákazníci hodně čekají – u vysoce oblíbených non-food retailerů. Po Hornbachu je Ikea dalším opravdu významným kamenným prodejcem, který jde do internetového obchodu. Činí tak s rozmyslem, systematicky a s jasnou snahou ulehčovat zákazníkům život. Nevím, jaká bude cena za dopravu, ale určitě si tato služba své zákazníky najde. Osobně mi to přijde jako dobrá a naplnitelná strategie.
Barbora Krásná (Blue Events)
Co k tomu říct? Snad jen - to už je rok 2007?
Václav Loubek
Ugova Salaterie otevřela v Ostravě a Brně
Kromě toho, že síť Ugo (patřící Kofole) provozuje obchody s fresh juice, patří pod ní také koncept Ugova Salaterie, který se sám charakterizuje jako zdravé rychlé občerstvení. Prodejen Ugovy Salaterie je v Čechách momentálně 14, převážná většina v Praze, nicméně k rozšíření sítě na toto číslo v poslední době pomohlo otevření prodejny v červenci v Brně a poslední srpnový den v ostravském Foru Nová Karolina.
Nová provozovna je největší svého druhu (s plochou 300 metrů čtverečních) a brněnská agentura Grep, která se o koncept Salaterií stará, přidala do prostoru obou moravsko-slezkých restaurací pohodlnější posezení, odpočinkové zóny, místo pro práci na počítači nebo také skluzavku. Tyto změny mají zákazníky přimět k setrvání v Salateriích i mimo dobu obědů a večeří. Novinkou budou slané a sladké snídaně a nabídka teplých jídel, včetně těch pro vegany a vegetariány.
Ugovy salaterie se postupně vylepšují, dolaďují koncept. A vyrážejí do expanze – zdravě stravovat se (a sklouznout, aby si člověk protáhl záda po práci na počítači) tedy bude brzy možné také ‚všude‘.
Barbora Krásná (Blue Events)
Fandím zdravé výživě, ale mrzí mě, že ve zprávě jsem se toho moc nedověděla. Proč skluzavka? Pro maminky s dětmi? Sortiment by tomu napovídal. Další otázka, bude odpočinkový prostor ještě odpočinkový, když bude vedle skluzavka?
Monika Hrubalová
Já vám pořád nevím. Ugo krámy považuju za sice kapku předražený, ale velmi kvalitní koncept, a prostě mi nějak nesedí do prostředí šopping móllů, které jsou pro mě ztělesněním pořekadla o navoněné bídě. Ale chápu, že se tam prostě koncentrují lidi, co chtějí utrácet. Jen kdyby současně nevylidňovaly přirozená centra měst, kde už pomalu sebekvalitnější podnik nemá moc šancí, protože prostě průměrný zástupce střrdní třídy naloží vodlitky a manželku, a šup na celodeňák do nákupáku.
Václav Loubek
I Kaufland zlepšil své brněnské a ostravské působení
Ve čtvrtek 25. srpna se v Brně-Ponava a s Ostravě-Mariánské Hory otevřely obslužné pulty s čerstvým masem v prodejnách Kaufland. Zákazníci si dosud mohli vybírat čerstvé maso privátních značek Naši řezníci a K-Purland, které byly k dostání pouze v samoobslužném oddělení masa.
Nyní si mohou zákazníci masové speciality a klobásy vybrat také v obslužném pultu, kde jim řezník pomůže a poradí. Obslužný pult s masem se nachází vedle pultu se sýry, uzeninami a lahůdkami. Všechny nabízené druhy masa Kaufland označil a vyskládal jako v klasickém řeznictví, jsou tu navíc i masné novinky, které dřív v samoobslužném regálu nenabízel.
Nabídka masa je obecně jedním ze slabších míst obchodních řetězců a nezávislá řeznictví z toho mohutně těží. Kaufland teď vrací úder a má asi dost dobré šance - v nákupu, zpracování a prodeji masa se vyzná. Hlavně, aby do obsluhovaného úseku zaměstnal opravdové odborné prodavače, a ne podavače masa, o kterém sami nemají tušení, jak by jej zpracovali.
Barbora Krásná (Blue Events)
Kaufland je ten Hezky Česky nebo Milujeme Česko? Hele, Kauflande, představ si, že jsi výrobce aut, jo? Ta tvoje kára bude mít navigaci, consierge služby jedním tlačítkem, možná i soukromého šéféra přihodíš, přesvědčíš lid, že jsi česká automobilka (Vošický z Hjondééé by mohl vyprávět, jak se ztrapnit)... Jenže pod tím vším bude pořád ojetá kára z Vietnamu. Aspoň tak na mě budou pořád působit prodejny Kauflandu, i když nad masem bude bdít řezník z dalšího vymyšleného rodinného řeznictví s dlouhou tradicí (zdravíme neexistujícího pana Nováka!).
Václav Loubek
Albertu vzrostl zisk v polovině roku o 75 %
V Česku se zisk Aholdu, který provozuje supermarkety a hypermarkety Albert, zvýšil o 75 % na zhruba 189 milionů Kč. Čisté tržby poklesly o 0,3 % na 403 milionů eur při konstantních devizových kurzech, a to zejména v důsledku požadovaného odprodeje pěti prodejen ve třetím čtvrtletí roku 2015 ve spojitosti s akvizicí prodejen Spar. Tržby bez započtení pohonných hmot vzrostly oproti druhému čtvrtletí roku 2015 o 0,1 %. V srpnu zveřejnila průběžné hospodářské výsledky i Billa, ta postupně roste.
Je dobrou zprávou, že obchodní řetězce vykazují konečně zisky, byť povětšinou velmi malé ve vztahu k výši obratu. Ziskovost retailu je v průměru daleko za ziskovostí výrobních firem, takže můžeme oprávněně pochybovat o pohádkách na špatnou noc, které nám o obrovských obchodních maržích vyprávějí někteří politici.
Barbora Krásná (Blue Events)
Italská Max&Co premiérově na Chodově
Italská značka Max&Co, člen skupiny Max Mara Fashion Group, představí v září svou první tuzemskou pobočku v Centru Chodov. V Čechách začne prodejem své aktuální podzimní kolekce, která má vyzývat ke svobodomyslnosti městských žen. Obecně se značka charakterizuje jako ta, která pomáhá ženám vymanit se z módního diktátu a podtrhává jejich individualitu. V Centru Chodov se představí tři řady nové kolekce, a to retro 60’s Glamour styl, Contemporary Folk linie, která má být více elegantní a pro mladší ročníky je to Neo-Preppy. Cenově a kategoricky se Max&Co řadí spíše mezi luxusní značky.
Pevně věřím, že ještě vyšší svobodomyslnost městských žen nepovede ke kolapsu pražské dopravy. Ale vymanění z diktátu je vždy dobrá věc, tak hurá do toho.
Barbora Krásná (Blue Events)
McDonald’s kontroverzně oslovil cizince
McDonald’s se spojil s vybranými pražskými hospodami a v termínu od 30. srpna do 12. září společně vedou kampaň cílenou na zahraniční návštěvníky. Reklamní nosiče v hlavním městě na několika zastávkách hromadné dopravy inzerují klasiky české kuchyně - svíčkovou a kachnu. K tomu je přidán vzkaz McDonald’s pro ty, kteří už mají naší tradiční kuchyně dost, že se mohou najíst v globálním fastfoodu. „Jedná se o spojení dvou různých světů. Počítáme s tím, že cizinci jezdící do Čech touží ochutnávat českou kuchyni. Zároveň ale víme, že nezanedbatelná část našich zákazníků jsou právě turisté. Proto je ve spolupráci s českými restauracemi chceme takto vtipně upozornit jednak na perly české gastronomie, ale také na jistotu, kterou pro ně restaurace McDonald’s přestavují,“ komentuje kampaň Zuzana Svobodová, ředitelka PR komunikace ČR a SR. Kampaň pro McDonald’s připravila agentura DDB, vidět ji můžeme na citylightech v Praze.
Evidentně všestranně efektivní marketingová komunikace. McDonald’s reklamní řemeslo umí.
Barbora Krásná (Blue Events)
Myslím, že v prvním plánu to vypadá logicky (sama jsem to zažila v cizině). Kladu si jenom otázku k cílům kampaně, protože si myslím, že ten kdo obecně jí hamburgery, nebo nějaké produkty McDonald’s, tak se na tuto vlnu sdělení napojí, a ten, kdo je nemá rád a v životě by toto jídlo nejedl, toho to nepřesvědčí. Takže jestli se jedná o cíl přilákat nové návštěvníky z řad cizinců, tak si myslím, že se to touto kampaní moc nepovede. Jde to jenom u těch, kteří již mají povědomí a osobní zkušenost se značkou. Nereagovali by tak i bez kampaně?
Monika Hrubalová
Za mě prostě perfektní, jeden z mých soukromých kandidátů na kampaň roku. Vůbec nevím, proč používat slovo kontroverzní. Že dát si poloviční porci tradiční české kuchyně znamená celý den se nehnout, ví i horník z Honesdale v Pennsylvánii, a že ten toho v životě už zdlábl (pohříchu většinou u toho Meka). Ale Mcdonald’s tu kampaň nepojmul jako výsměch tomu našemu českému, ale naopak s tím hezky pracuje a jen konstatuje. A jak obvykle PR nevěřím ani nos mezi očima, tak si myslím, že to tentokrát McD docela vystihl a na ty naše speciality turisty prostě upozorňuje. Aniž by hodnotil, co je lepší.
Václav Loubek
ČSOB jede na všech pobočkách bezpapírově

Klienti ČSOB, Poštovní spořitelny a Era budou moci na všech pobočkách operovat s biometrickým podpisem
Klienti ČSOB, Ery a Poštovní spořitelny mohou od konce srpna na všech pobočkách a ve finančních centrech většinu bankovních dokumentů podepisovat prostřednictvím biometrického podpisu. Po testovacím období od října 2015 se tak banka řadí po bok třeba Monety Money Bank nebo Air Bank, které na tomto systému operují už zhruba dva roky. Banka tak reaguje na zvýšený zájem klientů o využití moderních technologií i aktuální trend digitalizace papírové dokumentace. Kromě jiného také chce pomoct ekologickému fungování firmy. Na každé pobočce jsou k dispozici tablety na biometrické podpisy. „Podle našich průzkumů bylo s tzv. paperless řešením od začátku jeho využívání spokojeno 93 % klientů a tento způsob podpisu smlouvy volí stále více,“ uvádí Martin Vašek, ředitel útvaru Produkty a integrace ČSOB.
Chvályhodné, každý ušetřený strom stojí za úsilí. Teď ještě kdyby se pochlapil náš milovaný stát. Rostoucí byrokracie hrozí tím, že bory po skalinách časem zašumí naposledy.
Barbora Krásná (Blue Events)
Co k tomu říct? Snad jen - To už je rok 2005?
Václav Loubek
Personálie
Patricie Jakešová posiluje manažerský tým v U&Sluno
Manažerský tým české IT společnosti U&Sluno posílila Patricie Jakešová, která se bude věnovat konzultacím v oblasti maloobchodních i velkoobchodních projektů zaměřených na category management, merchandising, pricing a promoce.
Patricie Jakešová získala své zkušenosti především díky svým manažerským pozicím u předních mezinárodních obchodních řetězců působících na českém i slovenském trhu. Aktivně se i účastní výuky studentů na Vysoké škole ekonomické v Praze nebo Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Chrz je Bussiness Intelligence Director v DámeJídlo
Martin Chrz nově zastává pozici Business Intelligence Director ve společnosti DámeJídlo.cz. Chrz vystudoval MatFyz a již dlouhou dobu se zabývá spojením analýzy dat s core businessem firem, především v oblasti marketingu a strategie. Do DámeJídlo.cz přichází z O2 Czech republic, předtím působil mimo jiné v České pojišťovně.
Pozvánky
Santiniho baroko bude v Centru Chodov
Ve spolupráci se zámkem ve Žďáru nad Sázavou pořádá Centrum Chodov „Santiniho baroko navštívilo Prahu“. Prostřednictvím velkoplošných snímků a videoprojekcí se divácí seznámí se zámkem samotným, ale i s nedalekým poutním kostelem sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře a také s vrcholnými díly architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichela. Návštěvníci uvidí představení Muzea nové generace, jež v Zámku Žďár nad Sázavou sídlí. Výstava bude dostupná zcela zdarma v prostorách pasáže v prvním patře centra mezi 5. a 18. zářím.
Hodnocení jako v Reklamní katovně
Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?
- Barbora Krásná - v roce 1991 stála při vzniku výzkumné společnosti Incoma Research, specializované na retail a shopper marketing. Dnes je spolumajitelka společnosti Blue Events, řídí organizaci konferencí Retail Summit, Retal in Detail a Brand Management.
- Monika Hrubalová - zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
- Václav Loubek - 15 let v reklamě, dříve šéfredaktor časopisu Sign mediální domu Economia a časopisu Signs & Promotion agentury Events & Promotion. Momentálně působí v marketingu a radí zadavatelům, jak správně pracovat s instore aplikacemi.
Z aktuálního spotřebního koše
Kilo hladké mouky prodává Globus za 6,90 Kč.
Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její projekt

Proč někteří veřejnoprávním médiím nevěří a asi nikdy věřit nebudou

Přichází Prima+, TV Prima masivně investuje do nových seriálů pro streaming

Reklamní tvůrci vyloučili Marka Prchala z klubu ADC, argumentují etikou a morálkou
