Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Košík.cz zamířil do celé republiky, Suchý Rohlík na konci května končí

Online supermarkety mění byznysplán – kde dočasná služba prvního končí, druhý začíná.

Po pěti letech na trhu rozšířil online supermarket Košík.cz doručování po celém Česku. Týká se to však jen vybraného sortimentu trvanlivých potravin, které budou rozváženy z nového skladu ve středočeských Jirnech. V nabídce je 1.700 položek (celkový počet položek v nabídce e-shopu činí zhruba 15.000) s garancí doručením do druhého dne na jakoukoli adresu až ke dveřím domácnosti. Zařazeny sem jsou nejfrekventovanější základní potraviny i řada speciálních potravin (farmářských, řemeslných nebo vegetariánských), dál dětský sortiment nebo nápoje. V prvních týdnech má sklad fungovat v pilotním provozu, počet položek se bude postupně zvyšovat.

Naopak konkurenční Rohlik.cz, přední tuzemský online supermarket, který záhy po vyhlášení nouzového stavu spustil obdobnou službu Suchý Rohlík, s ní na konci května končí. Mediáři to potvrdil Olin Novák, komerční ředitel Rohlíku. „Suchý Rohlík splnil svoji misi pomáhat lidem ve všech koutech Česka v těžkém období pandemie, kdy jsme jim chtěli dát možnost objednat si trvanlivý sortiment z bezpečí domova,“ říká Novák s tím, že během této doby obsloužili řádově desítky tisíc lidí.

Olin Novák

Olin Novák

Podobně jako Košík i Suchý Rohlík nabízel (a stále ještě nabízí) trvanlivé potraviny, které zaváží po celé republice, a to rovněž do druhého dne. „Aktuálně se bezpečnostní pravidla uvolňují a my cítíme, že poptávka po této základní službě doručení omezeného sortimentu upadá. Naprosto tomu rozumíme, neboť se jednalo o nouzové řešení pro nouzovou dobu,“ vysvětluje manažer Rohlíku. Podle něj se firma opět soustředí na svou plnosortimentní nabídku dodávanou zákazníkům velkých měst v co nejkratším čase, tedy do dvou hodin. Rohlík přitom od poloviny dubna nově obsluhuje také Ostravu, Zlín, Jihlavu a Břeclav. „Na podzim otevřeme další velký centrální sklad a budeme tak schopni doručovat potraviny do dalších oblastí,“ dodává Olin Novák.

Plán: do konce roku dvakrát tolik nákupů

Rozvozové dodávky Košíku dostaly nové polepy

Rozvozové dodávky Košíku dostaly nové polepy

Startující nabídka Košíku počítá s tím, že zákazníci budou moci nákupy objednávat pod stávajícími účty, nabídka a dostupnost jednotlivých položek se však budou měnit podle zadané doručovací adresy. Minimální hodnota objednávky je 500 Kč, doprava do 1.200 Kč je zpoplatněna částkou 59 Kč, nad 1.200 Kč je zdarma. Doprava bude řešená ve spolupráci se službou In Time ze skupiny Mall Group. Právě Mall, do jehož skupiny Košík patří, pak s nabídkou prodeje trvanlivých potravin přišel už na počátku koronavirové krize. Ostatně Košík a Rohlík nebyly samy. Nabídku trvanlivých potravin operativně zařadila Alza.cz a se speciální službou přišel tradiční maloobchodní řetězec Tesco.

Kromě toho Košík.cz rozšiřuje i území, kam bude Košík zavážet kompletní portfolio, tedy i čerstvý sortiment, tentokrát o severočeská města Litoměřice, Lovosice a Litvínov. Dohromady se jedná o území se zhruba 75.000 obyvateli. Podobně by měl v následujících měsících rozšířit svoji nabídku na kompletní sortiment také v celé řadě jihočeských měst.

„Rozvoz základního sortimentu zároveň považujeme za předvoj pro celorepublikové rozšíření služby s kompletní nabídkou,“ komentoval krok šéf Košíku Tomáš Jeřábek. „Poslední rok jsme intenzivně pracovali na zpevnění základů a nyní jsme připraveni na skokový růst, události posledních týdnů pro nás navíc byly v podstatě nejlepší možnou zkouškou. Jsme připraveni dokázat, že nakupování potravin po internetu rozhodně není pouze metropolitní službou a naší expanzí do regionů máme šanci významně zvýšit dostupnost potravin pro každého, ať bydlí kdekoli.“ Počet odbavovaných nákupů chce Košík expanzí do celého Česka do konce roku minimálně zdvojnásobit. Své aktivity v regionech bude koordinovat mimo jiné se samosprávami a na mnoha místech pomůže s náhradou zrušených prodejen.

V plánu je také propojit s online supermarketem i sesterský projekt rozvozu jídel Hotovky a zařadit je mezi nabídku čerstvých potravin. „Hotovkový byznys sice na první pohled funguje poměrně jednoduše, nicméně v Česku zatím tento segment nikdo nedokázal dělat pořádně. Moje představa je taková, že v blízké budoucnosti komukoli v Česku nabídneme čerstvé pokrmy v takové kvalitě a ceně, že budeme konkurovat běžné domácí kuchyni. Jdeme proti konceptu rozvozu z restaurací, u kterého je problém, že velmi kvalitní kuchyni pokazíte následným převozem, se kterým receptura nepočítala,“ popsal Jeřábek pro Mediář odlišnost strategie od standardních rozvážek jídel. „V současné době rozvážíme jen po Praze, ale neměl by být problém vozit i výrazně dál, pokud bychom zapojili další kuchyně. Kapacitu můžeme dohánět i zapojováním nových partnerů. Ve druhé půlce roku chceme zároveň spustit jednu z největších manufaktur na přípravu hotovek v Česku s kapacitou pár desítek tisíc porcí denně,“ dodal.

Současné změny Košku doprovází rovněž kompletní rebranding, kdy facelift loga doplní i nový vzhled aut. Celočervené polepy ustoupí barevným texturám, které reprezentují jednotlivé druhy sortimentu.

Šéf Košíku Tomáš jeřábek u nově polepeného auta

Šéf Košíku Tomáš jeřábek u nově polepeného auta