Nejlepší zákaznickou zkušenost mají tuzemští spotřebitelé s českým výrobcem kosmetiky Manufaktura, pak s drogerií Teta a finančním domem Equa bank, následují Fio banka, prodejce šperků Pandora, nábytkářský řetězec Ikea, Air Bank, síť cukráren Hájek, knihkupectví Neoluxor a e-shop s módou Zoot. Na základě své studie V rytmu zákazníka, která hodnotí desítku odvětví zdejší ekonomiky, to tvrdí poradenská společnost KPMG. Ta zkušenost zákazníků se značkami zkoumala druhý rok po sobě.
Co je Manufaktura
Firma Český národní podnik jediného majitele Karla Němečka otevřela v roce 1991 první obchod v Praze na Starém Městě, dnes má 43 prodejen v Česku a 11 na Slovensku, v obou zemích provozuje e-shop. Kamenné prodejny mají historizující dekorace, připomínat mají domácí lázně. Firma zaměstnává 300 lidí a právě tolik nabízí i produktů, nyní už pod jednou značkou Manufaktura. Značek provozovala víc, teď se ale řídí heslem „méně je často více“. Loni vykázala obrat 498 milionů Kč (při zisku 130 milionů), letos plánuje rovněž zhruba půlmiliardový.
Metodika výzkumné firmy KPMG Nunwood popisuje zákaznickou zkušenost pomocí šesti oblastí - personalizace, integrita, očekávání, řešení problémů, čas a úsilí, empatie - , přičemž každou oblast hodnotí indexem od 1 do 10. Pro Čechy je nadále stěžejní integrita neboli férový přístup, roste ale význam personalizace a empatie. V těchto dvou pilířích vynikaly i značky vedoucí v jednotlivých odvětvích. Zásadní důležitost osobního rozměru dokládají komentáře respondentů – čeští zákazníci oceňují lidský, nerobotický přístup a „něco navíc“.
„Výsledky potvrzují, že v Česku přibývá značek, jež kladou na zákaznickou zkušenost větší váhu. Roste počet těch, které si dobře uvědomují, že je nutné dívat se na celé podnikání očima klienta. Na zákaznickou zkušenost nahlížejí komplexně a řídí ji navrhováním jednotlivých interakcí se zákazníky,“ shrnuje Tomáš Potměšil z KPMG.
Stejně jako minulý rok jsou čeští zákazníci nejspokojenější s gastronomickými zážitky, tedy s nabídkou restaurací a rychlého občerstvení. Ve všech šesti pilířích zákaznické zkušenosti se sektor pohybuje nejvýše nad průměrem trhu. Na druhém místě se umístil nepotravinový retail, má tři zástupce z pěti nejlepších (první Manufakturu, druhou Tetu, pátou Pandoru). Vedoucí trojku uzavírá odvětví cestování a hotely. Nejhůř dopadly energetické služby. Premianty veřejného sektoru jsou kulturní instituce, konkrétně Státní hrady a zámky a Národní divadlo v Praze.
Top 100 značek s nejlepší zákaznickou zkušeností
pořadí | firma | odvětví |
1 | Manufaktura | Retail |
2 | Teta drogerie | Retail |
3 | Equa bank | Finanční služby |
4 | Fio banka | Finanční služby |
5 | Pandora | Retail |
6 | Ikea | Retail |
7 | Air Bank | Finanční služby |
8 | Hájek | Restaurace a rychlá občerstvení |
9 | Neoluxor | Retail |
10 | Zoot | Retail |
11 | Decathlon | Retail |
12 | Tank Ono | Retail |
13 | Ugo | Restaurace a rychlá občerstvení |
14 | Dr. Max | Retail |
15 | Student Agency (Regio Jet) | Restaurace a rychlá občerstvení |
16 | Rohlik.cz | Maloobchodní řetězce |
17 | Alpine Pro | Retail |
18 | Hornbach | Retail |
19 | Levné knihy | Retail |
20 | GE Money Bank nyní Moneta | Finanční služby |
21 | Starbucks | Restaurace a rychlá občerstvení |
22 | Adidas | Retail |
23 | Globus | Maloobchodní řetězce |
24 | Tchibo | Retail |
25 | ING Bank | Finanční služby |
26 | Benu | Retail |
27 | dm | Retail |
28 | Czech Computer | Retail |
29 | Lidl | Maloobchodní řetězce |
30 | Marks and Spencer | Retail |
31 | Geco | Retail |
32 | Poštovní spořitelna (Era) | Finanční služby |
33 | Československá obchodní banka | Finanční služby |
34 | Marks & Spencer Food | Maloobchodní řetězce |
35 | Sephora | Retail |
36 | PPL | Logistika |
37 | Yves Rocher | Retail |
38 | Blue Style | Cestování a hotely |
39 | Alza | Retail |
40 | Exim Tours | Cestování a hotely |
41 | Ticketpro | Zábava a volný čas |
42 | Airbnb | Cestování a hotely |
43 | MND | Energetické služby |
44 | Cinestar | Zábava a volný čas |
45 | mBank | Finanční služby |
46 | Allianz pojišťovna | Finanční služby |
47 | Česká spořitelna | Finanční služby |
48 | Zara | Retail |
49 | Komerční banka | Finanční služby |
50 | KFC | Restaurace a rychlá občerstvení |
51 | Čedok | Cestování a hotely |
52 | Raiffeisenbank | Finanční služby |
53 | Sportisimo | Retail |
54 | Ticketportal | Zábava a volný čas |
55 | Mountfield | Retail |
56 | Fischer | Cestování a hotely |
57 | Fotolab | Retail |
58 | Mall.cz | Retail |
59 | Rossmann | Retail |
60 | Bageterie Boulevard | Restaurace a rychlá občerstvení |
61 | Albi | Retail |
62 | Cinema City | Zábava a volný čas |
63 | Kooperativa pojišťovna | Finanční služby |
64 | ČSOB Pojišťovna | Finanční služby |
65 | Invia.cz | Cestování a hotely |
66 | DHL | Logistika |
67 | Raiffeisen stavební spořitelna | Finanční služby |
68 | Innogy (dříve RWE) | Energetické služby |
69 | Dámejídlo.cz | Restaurace a rychlá občerstvení |
70 | Bauhaus | Retail |
71 | C&A | Retail |
72 | Netflix | Zábava a volný čas |
73 | Kaufland | Maloobchodní řetězce |
74 | Deichmann | Retail |
75 | Generali Pojišťovna | Finanční služby |
76 | Potrefená husa | Restaurace a rychlá občerstvení |
77 | Reserved | Retail |
78 | Vodafone | Telekomunikace |
79 | Leo Express | Cestování a hotely |
80 | New Yorker | Retail |
81 | H&M | Retail |
82 | Baťa | Retail |
83 | Costa | Restaurace a rychlá občerstvení |
84 | Datart | Retail |
85 | HBO | Zábava a volný čas |
86 | Bambule | Retail |
87 | Tipsport | Zábava a volný čas |
88 | Sazka Mobil | Telekomunikace |
89 | OBI | Retail |
90 | Benzina | Retail |
91 | Pojišťovna VZP | Finanční služby |
92 | McDonald’s | Restaurace a rychlá občerstvení |
93 | Českomoravská stavební spořitelna | Finanční služby |
94 | Sazka | Zábava a volný čas |
95 | ČEZ | Energetické služby |
96 | Burger King | Restaurace a rychlá občerstvení |
97 | Shell | Retail |
98 | Letiště VH Praha | Cestování a hotely |
99 | UPS | Logistika |
100 | Takko Fashion | Retail |
Zdroj: KPMG. Sběr dat pro studii V rytmu zákazníka: 100 nejlepších zákaznických zkušeností v Česku probíhal v druhé polovině roku 2018 na více než pětitisícovém reprezentativním vzorku populace. Respondenti hodnotili 192 komerčních značek a 14 organizací ve veřejném sektoru. Všichni měli se značkou kontakt v posledních šesti měsících – pouhá znalost brandu pro zařazení do studie nestačila. Detailní hodnocení jednotlivých odvětví i profily úspěšných značek jsou na www.nejlepsi.cx.

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí
