Mediální firma Czech Media Invest dokončila ve čtvrtek akvizici rozhlasových stanic, které v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Rumunsku vlastnila francouzská skupina Lagardere. V Česku se to týká stanic Frekvence 1, Evropa 2, Bonton, Dance, Zet a Pigy, prodejce rozhlasové reklamy Regie Radio Music a zároveň polovičního podílu v mediazastupitelství Radiohouse. Na Slovensku jde o spřízněnou stanici Europa 2.
Czech Media Invest k tomu založila dceřinou společnost Czech Radio Center, do níž nově nabyté rozhlasové aktivity soustředí. Směřují do ní firmy Infinitiv, Radio Bonton a Regie Radio Music, pod nimiž Lagardere rádia i s nimi spojený obchod v Česku provozoval. Transakci koncem června odsouhlasil antimonopolní úřad, rada pro vysílání už začátkem června souhlasila se změnou vlastníka firmy Radio Bonton. Celý objem transakce ve čtyřech zemích, oznámené letos v dubnu, představoval 1,8 miliardy Kč.
„Tyto akvizice jsou v souladu s rozvojovou strategií společnosti Czech Media Invest v mediálním segmentu,“ uvedl Daniel Častvaj, člen představenstva Czech Media Invest. „Není to samozřejmě pouze o velkých stanicích Frekvence 1 a Evropa 2, velký potenciál rozvoje mají jednak ostatní rádia, jednak digitální projekty, z nichž bych jmenoval Youradio, službu pro poslech hudby online na webu a v mobilu. Skupina je silná i na sociálních sítích,“ doplnil.
Křetínského Czech Media Invest tak pod sebe dostává dalších kolem 340 mediálních pracovníků. Jak totiž Médiáři sdělil Daniel Častvaj, akvizice se týká 170 lidí (včetně freelancerů), kteří dělají pro rádia, a zhruba stejný počet, jenž pracuje na prodeji reklamy v rámci mediazastupitelství Radiohouse. Do pražských Holešovic, kde sídlí tisková část Czech Media Invest, vydavatelství Czech News Center produkující deníky Blesk, Aha!, Sport, E15 a časopisy Reflex, Svět motorů či ABC, se lidi z rádií stěhovat nebudou. “Takové plány výhledově nemáme, kapacitně by to ani nešlo, Czech News Center po fúzi s CN Invest vyplňuje veškeré prostory,” podotkl Častvaj s odkazem na nedávné spojení se zmíněnou divizí s tituly Mladé fronty, kterou Czech News Center koupilo předloni.
Nemají se měnit ani hlavní postavy v tuzemsku akvírovaných rádií. Ta byla v Česku přes dvě dekády spjata s Michelem Fleischmannem. Ten na přelomu roku opustil výkonné řízení a přenechal ho Martině Říhové. „Michel dlouho před naším vstupem odešel ze statutárních orgánů Lagardere Active ČR, přesunul se a zůstává v dozorčí radě. Výkonnou ředitelkou je a bude Martina Říhová,“ uvedl Častvaj. „Nicméně byla by chyba nevyužít zkušeností pana Fleischmanna, rozhodně s ním plánujeme konzultovat další strategické kroky.“
Czech Media Invest řídí a z 50 % vlastní Daniel Křetínský, 40 % má Patrik Tkáč, 10 % Roman Korbačka. Kromě zmíněných dceřinek Czech Radio Center (nově koupená rádia) a Czech News Center (provozuje čtyři deníky, desítky časopisů a webů, má dceřinku Czech Print Center s dvěma tiskárnami v Praze a v Ostravě, vlastní minoritní podíl v televizi Joj Family) je výrazně činná ve vydávání knih, prostřednictvím předních podniků v oboru Euromedia a Luxor. Společně s ostatními předními tuzemskými vydavateli drží podíl v distributoru tisku První novinová společnost (s 27,02 % je druhým největším akcionářem). A se skupinou Lagardere, od níž teď koupila rádia, skupina jedná i o odkupu osmi francouzských časopisů včetně Elle a zajímá se také o francouzský týdeník Marianne.