Je libo tenisky, luxusní hodinky či kávu s krysou? Už za dva týdny, přesně 25. ledna, začíná čínský rok Krysy. Pro Evropa okrajová záležitost, pro asijský region a tamní obchodníky, stejně jako pro mnoho globálních značek, zásadní obchodní, ale i společenská událost. Poslední rok krysy tu byl před 12 lety (2008), tedy v roce, kdy naplno udeřila hospodářská krize, i tak - a navzdory našemu kulturnímu vnímání tohoto hlodavce - se jedná o pozitivní znamení, které přeje aktivitám a úspěchu.
Stěžejní živlem letošního roku je podle čínského kalendáře voda a klíčovým prvkem kov, proto se také mluví o roku „kovové krysy“. Hlavními barvami budou zlatá, bílá a modrá. Modrá je přitom barvou roku i podle firmy Pantone Color Institute. Doplňkovými barvami čínského lunárního kalendáře pro letošní rok jsou pak zelená, žlutá a červená. To vše se odrážejí v designu výrobků.
Na znamení daného roku ve velké míře vždy reagují luxusní značky. Každoročně tak lze zakoupit třeba prestižní hodinky. Edici s vyobrazením krysy nesou časomíry značek jako Chopard, ve zlatě vyvedené hodinky Vacheron Constantin, ve zlatě a k tomu diamanty osázené švýcarské unikáty Piaget, nechybí pochopitelně ani krysí hodinky značky představující synonymum luxusu Louis Vuitton, a tak by se dalo pokračovat.

Vacheron Constantin v roce krysy
Důvod, proč se pro Evropana možná v úsměvném byznysu s čínským zvířetníkem angažují věhlasné luxusní značky, je prostý. Podle někdejší předpovědi poradenské společnosti McKinsey bude hodnota globální trhu s luxusním zbožím v roce 2025 činit závratných 386 miliard dolarů, přičemž 44 % tohoto obratu bude pocházet právě z Číny.
Vedle skutečně luxusních brandů si lze zakoupit „krysí“ výrobky dalších prémiových značek. Je tak možné vlastnit pudřenku Estée Lauder ve tvaru krysy, dopřát si doutníky Davidoff s potiskem krysy a k tomu si nalít sklenku whisky Johnnie Walker s etiketou krysy. Myslí se nejen na dospělé, ale i na děti. Těm je možné pořídit například kočárek známé značky Mountain Buggy s patřičným zvířecím potiskem.
Své speciální edice každým rokem ve velkém předvádějí také výrobci módy. Amazon prodává víc než padesátku položek v kategorii oděvy a takový Calvin Klein nabízí kromě ponožek s emblémem hlodavce také parfém v křiklavě červeném flakónu s nátiskem krysy. Samostatnou kategorií jsou známí výrobci sportovní obuvi, kteří okolo představení svých modelů často dělají velké tajnosti. Tenisky s vyobrazením krysy už představily značky jako Nike, Vans, Kenzo nebo Adidas.
Na motiv krysy lze narazit také u známých občerstvovacích řetězců. Ze široké nabídky různých hrnečků, hrnků a termohrnků lze vybírat třeba v asijských pobočkách kavárenské sítě Starbucks.

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

SPM Media konsoliduje svá mediální aktiva, jedná i o Hrotu
