Po roce přestává vycházet zpravodajský web Liberecké zprávy, z finančních důvodů. „Mimořádně vysoký a stále stoupající zájem uživatelů se nám bohužel vlastní vinou nedaří inzertně přetavit do odpovídajících tržeb,“ informovali vydavatelé Jan Stránský a Tomáš Tesař. Začínali v lednu 2019.

Kup teď, plať potom, lákají prodejci

Odložené platby si ukusují stále víc z různých forem, jak zaplatit za internetový nákup.

I když se nejedná o nový nástroj na poli plateb, respektive půjček, prodejci hledají stále nové varianty pro podobu odložených plateb. Zvláště teď před Vánocemi totiž poptávka po těchto platebních instrumentech sílí.

„Poptávka po finančních službách u Alza.cz rok od roku roste – před Vánocemi obzvlášť. Největší zájem o splátkový prodej zaznamenáváme tradičně v prosinci – oproti běžnému měsíci roste na konci roku počet sjednaných splátek o desítky procent,“ uvedl pro Retailek Jiří Ponrt, finanční ředitel Alza.cz. „V roce 2018 činil tento nárůst necelých 60 % a předpokládáme, že číslo poroste i letos,“ dodává Ponrt. Alza v tomto případě sází na spolupráci s Hello Bank a láká zákazníky na vybrané zboží, u něhož jsou splátky bez navýšení a navíc je ještě první splátka o měsíc odložena.

Hlavní konkurent Alzy, skupina Mall Group, spustila loni na podzim svou vlastní platební službu Mall Pay. Za tu dobu tento finanční produkt oslovil přes 70.000 zákazníků. Zároveň se Mallu během této doby podařilo dokončit vstup strategického partnera v podobě ČSOB a chystá se na spuštění dalších novinek včetně vlastní platební karty. V příštím roce cílí až na 100.000 aktivních zákazníků a stovku partnerů. Mall přitom nešel do služby Mall Pay naslepo, ale už od roku 2014 testoval předchůdce s názvem Kup najisto, posléze rebrandovaného na Lymet, až po současný Mall Pay.

Dosavadní zkušenost ukazuje, že asi pětina zákazníků nakupuje prostřednictvím odložené platby pravidelně, více než 5.000 z nich se pak řadí mezi časté zákazníky, kteří takto nakupují několikrát za měsíc. Průměrná hodnota transakce je nyní 1.200 Kč, přičemž před Vánoci vzroste až na 1.700 Kč. Zákazníci kupující zboží přes Mall Pay jsou zároveň v průměru aktivnější než běžní zákazníci e-shopů. Podle Adama Kolesy, generálního ředitele Mall Pay představují odložené platby nejrychleji rostoucí platební metodu současné e-commerce. Kolesa odhaduje, že do dvou let by mohla být pomocí odložené platby zajištěno kolem 5 % všech nákupů v české e-commerce. Zároveň výrazným způsobem vzroste počet transakcí, realizovaných přes platební služby třetích stran – a to i díky rozvoji m-commerce. Internetoví obchodníci totiž věří, že silná pozice odběru zboží na dobírku je dlouhodobě neudržitelná a hledají způsoby, jak ji vhodně nahradit, přičemž odložené platby mohou být jednou z cest.

I Alza.cz má v nabídce možnosti odložených plateb, které si sama vyvíjí. „Kromě klasických splátek nabízíme také nákup na Třetinku, kdy zákazník zaplatí při nákupu pouze třetinu ceny a zbytek doplatí během následujících tří měsíců bez navýšení. Tuto službu jsme vyvinuli inhouse. I zde zaznamenáváme před Vánocemi nárůst – loni o víc než 100 % v porovnání s mimosezónním průměrem,“ říká Ponrt. Alza.cz prodala svým zákazníkům na Třetinku přes 50.000 objednávek. „Průměrná hodnota objednávky v současné chvíli pohybuje mírně nad 10.000 Kč. Před Vánocemi zájem ještě stoupá,“ dodává Ponrt.

Na trhu existují i další systémy odložených plateb, které jsou koncipovány jako otevřené, přičemž ten nejznámější a nejvíce komunikovaný je Twisto s měsíčním odkladem platby. Jako univerzální nástroj odložených plateb využitelný i dalšími firmami koncipuje svou službu také Mall. Například minulý měsíc se odložené platby Mall Pay objevily v nabídce dopravce Leo Express. Splatnost je až po 14 dnech, navíc dopravce zákazníky motivuje ještě 10% cashbackem z ceny jízdného na další nákup. „Mall Pay chce být službou pro každého, kdo nakupuje online. A je jedno, jestli platí za zboží nebo jízdenky u dopravce. Všem zákazníkům chceme dát jistotu, že kromě komfortu v podobě odložené platby dostanou také něco navíc – třeba slevu na další nákup ve stejné výši, jako dostávají nejváženější zákazníci daného obchodu,“ popisuje myšlenku platebního nástroje Mallu Adam Kolesa, šéf Mall Pay.

I předvánoční načasování spuštění odložených plateb u dopravce Leo Express má svou logiku. Leo Express totiž nabízí spoje do oblíbených adventních destinací, jako je Krakov, Vídeň nebo Drážďany a stejně tak očekává zvýšený zájem o cestování během konce roku a proto kalkuluje s tím, že ve finančně vypjatém období zákazníci podobný benefit ocení.