Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Kvůli kaloriím lidi pít nepřestanou, tvrdí výrobci lihovin

„Podřídíme se, ale lepší je samoregulace,“ argumentují producenti a distributoři tvrdého alkoholu vůči návrhu uvádět na etiketách objem kalorií. Věcí se má na popud Světové zdravotnické organizace zabývat Evropská komise.

Tvrdý alkohol se pije nejčastěji v restauraci. Tam etikety nikdo nezkoumá, tvrdí palírnící

Tvrdý alkohol se pije nejčastěji v restauraci. Tam etikety nikdo nezkoumá, tvrdí palírníci

Evropský parlament chce přimět výrobce a dovozce lihovin, aby na etikety umísťovali informaci o kalorické hodnotě daného nápoje a navíc upozornění, že jeho pití není vhodné pro řidiče a těhotné ženy. Vychází přitom z doporučení Světové zdravotnické organizace, podle níž alkoholismus způsobuje celosvětově 3,3 milionu předčasných úmrtí. Věcí se má zabývat Evropská komise. Výrobci a distributoři alkoholu se označením nebrání, ale mají výhrady k navrhované povinnosti uvádět na etiketě údaje o kaloriích. Spotřebu to nesníží a údaje o kalorické hodnotě jsou navíc nejasně definovány, tvrdí.

„Kdo pije tvrdý alkohol, ví, co pije“

„Narozdíl od Světové zdravotnické organizace si nemyslíme, že tohle sníží spotřebu alkoholu. Případné nařízení budeme dodržovat, ale chceme, aby vykazování kalorií mělo racionální základ a pracovalo s rozumnou dávkou,“ sdělil Médiáři Jaroslav Burkart, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin ČR. Podle něj jde zejména o to, že různé druhy alkoholu počítají s různorodou spotřebou: zatímco u piva tvoří základní spotřební dávku v Česku jeden půllitr, u tvrdého alkoholu jsou základem „panáky“, tedy sklenky o objemu 0,02 a 0,04 litru. „Kdyby se uváděl mechanicky objem kalorií třeba na 100 mililitrů, vykazovaly by lihoviny proti jiným druhům alkoholu automaticky větší dávku, aniž by to zohledňovalo fakt, kolik kalorií do sebe člověk dostane při průměrném pití konkrétního nápoje,“ podotkl Burkart.

Unie výrobců a dovozců lihovin ČR chce podle něj koordinovat své připomínky k navrhované legislativě s Evropskou konfederací výrobců lihovin. Kromě prosazování případného určení takzvané rozumné dávky upozorňuje i na to, že většina produkce jejích členů se pije v restauracích, kde ani zavedení povinného značení etiket nebude mít žádný vliv. „Člověk, který pije tvrdý alkohol, ví, co pije,“ konstatuje Burkart. Dodal ale také, že unie ví o postoji jednoho z největších světových producentů destilátů, společnosti Diageo, který letos předeslal, že začne na svých lahvích včetně prémiových výrobků nutriční informace uvádět.

„V baru se nikdo na etiketu dívat nebude“

Čeští producenti lihovin jsou zatím ve svých vyjádřeních k navrhované legislativě zdrženliví a nejčastěji odkazují na postoj unie. Samostatné stanovisko zformulovala koncem minulého týdne společnost Granette & Starorežná Distilleries, která je druhým největším výrobcem lihovin v Česku. „Domníváme se, že toto opatření nepovede ke snížení konzumace alkoholických nápojů. Argumenty se opírají třeba o výsledky pozorování z nočních klubů, kde byla konzumentům poskytnuta informace o kalorické hodnotě alkoholu a následně došlo k poklesu jeho konzumace. Pokud ale bude informace uvedena na etiketě, nikdo v baru nebude na ni požadovat náhled. Tudíž nebude mít tuto informaci k dispozici,“ tvrdí generální ředitel Granette & Starorežné Pavel Kadlec

Jeho firma podle něj prosazuje spíš opatření směřující do sociální sféry. Ty mají „napomáhat omezení negativních následků nepřiměřené konzumace alkoholu a podporovat pochopení role alkoholu ve společnosti“. Jde například o fórum „Pijte s rozumem“, což je nezisková platforma členů Unie vývozců a dodavatelů lihovin ČR, založená v roce 2003.

„Od roku 2009 fórum spolupracuje s neziskovou organizací Sananim. Výsledkem této spolupráce je projekt Pobavme se o alkoholu, zaměřený na školy, který má zvýšit informovanost dětí i rodičů o alkoholismu. Za pět let se podařilo oslovit víc než 25.000 žáků v 1.330 třídách. To je cesta, kterou preferujeme,“ prohlašuje Kadlec. Podle svých slov by rád přizval k tomuto projektu české poslance. „Bylo by skvělé, kdyby se zapojili do těchto už rozjetých aktivit místo neustálého, někdy až nesmyslného papouškování názorů či nařízení z Bruselu,“ pověděl Kadlec.