Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Web Summit ukázal roboty i experience marketing

To nejzajímavější z letošního Web Summitu shrnuje Vojtěch Lambert z LCG New Media.

Brand, strojové učení, video, storytelling, virtuální realita. To jsou hlavní trendy, témata a buzzwordy, které se prolínaly většinou přednášek a rozhovorů na letošním Web Summitu.

Ještě než se dostaneme k samotným přednáškám, je nutné zmínit, jak Web Summit vypadá a probíhá. Paddy Cosgrave, zakladatel a šéf Web Summitu, přesunul tuto největší technologickou akci z Irska do pěkné, rychle se rozvíjející oblasti Evropy – portugalského Lisabonu. Tento tah byl skvělý. Víkend před začátkem samotného Web Summitu si tak můžete odskočit zasurfovat do nedaleké Ericeiry nebo poznat Lisabon i z jiného úhlu než z turistického. V úzkých uličkách se dají najít příjemné kavárny a hipster bistra s tradiční atmosférou, skvělým jídlem a víny.

Co už není tak zábavné, je masovost celé akce – 70.000 lidí ve čtyřech zastřešených pavilonech a jedné hale je masakr. Na zajímavé přednášky se tak nedalo ani dostat, neboť byly namáčknuté v rohu pavilonů na menších pódiích. Naopak hodně prostoru bylo věnováno stánkům. Právě byznys je to hlavní, o co na této akci jde. Vidět to bylo kolikrát i v některých přednáškách a rozhovorech (i u známých osobností), což byla velká škoda.

Web Summit proběhl v Lisabonu

Web Summit proběhl v Lisabonu

I přes to všechno se ale našly světlé momenty, které jsem si nakonec z lehce pošmourného Lisabonu odvezl.

První den, hned po zahájení ročníku 2018 a úvodním slovu zakladatele, patřil hlavní hvězdě Web Summitu. Na pódiu vystoupil zakladatel world wide webu Steve Lee. Osobnost, bez které bychom neměli digitální svět. V krátké přednášce se vrátil do doby, kdy založil WWW jako boční projekt na nově vzniklé mašině od Steva Jobse, stolním počítači Next. Také řekl, že příští rok bude online už 50 % celé planety. Proto je na čase začít hlouběji přemýšlet o negativních aspektech, které WWW přinesl – tedy fake news, fake identity, digitální šikaně. Nakonec všechny vyzval, aby se s rokem 2019 přidali k nové smlouvě #fortheweb.

Steve Lee

Steve Lee na pódiu Web Summitu

Následující den se kolotoč přednášek a akcí rozjel naplno. Třeba šéf TripAdvisoru Stephen Kaufer oznámil příchod listopadového updatu aplikace TripAdvisor, přičemž cílem bude z platformy udělat takzvaný one-stop shop. Tato aktualizace umožní cestovatelům provádět všechny plány, objednávky a zajištění cesty v jedné aplikaci. TripAdvisor nyní sdružuje 450 milionů uživatelů, kteří v něm zanechali na 600 milionů recenzí. A právě možnost sledování cestovatelů, vytváření vlastních itinerářů a možnost jejich kopírování bude to, co má do aplikace vnést moment plnohodnotného plánování. Zapojením machine learningu pak chtějí uživatelům ukazovat a doporučovat co nejpřesněji místa, která je budou zajímat.

TripAdvisor

Vystoupení k TripAdvisoru

Mluvilo se také o takzvaném experiential marketingu. Představitelé streamovacích televizí pro děti a dospělé vysvětlili, že sociální sítě jim pomáhají skrze live stream přenášet ke svým odběratelům plnou zkušenost, včetně autentického zážitku. Kombinace event marketingu a sociálních sítí posunuje celý obor vytváření obrovského buzzu kolem jejich značek.

Nigel Morris, informační ředitel sítě mediálních agentur Dentsu Aegis, popsal situaci, kdy v dnešní době hodně značek přemýšlí v krátkodobém horizontu. Zapomínají, že reputace a důvěra v danou značku je to, co zvyšuje celkové výsledky v dlouhodobém horizontu.

Z vystoupení Nigela Morrise

Z vystoupení Nigela Morrise

Agentura That Lot představila svůj přístup k placenému obsahu pro sociální sítě. Orientují se tak na velkoformátové a neobvyklé formáty (prim hrají krátká videa), čímž dokáží vyvolat v rámci placené reklamy vysoké interakce a zásahy napříč kanály. Velmi si pochvalují instream video, které uživatelé Facebooku zpravidla nepřeskakují (má 70% VTR) a mají zapnutý zvuk.

Další den odstartoval na hlavní scéně šéf a spoluzakladatel Pinterestu Ben Silbermann. Popsal hlavní rozdíl mezi Pinterestem a jinými sociálními sítěmi - Pinterest podle něj lidé využívají pro svoji potřebu, ale ostatní sítě pro interakci s ostatními lidmi. Nejčastěji tak lidé využívají Pinterest kvůli módě (co nosit), jídlu (co a jak vařit), cestování (jaká místa navštívit) a bydlení (co pořídit domů). Pinterest chce skrze nástroj Pinterest Lens umožnit lidem, aby zaměřili určitý produkt (třeba sedačku na obrázku) a okamžitě dostat informaci, co to je či kde to koupit. Budoucnost je tedy opět v rukou machine learning – dostat se bez nutnosti vyhledávání k produktu či zážitku, který požadujete, a dostávat ty nejpřesnější obrázky.

Hlavní hvězdy programu druhého dne – robotka Sophie a robot Han od Hanson Robotics – ukázaly, že roboti už umí pracovat se svými emocemi a číst i ty lidské. Tato podívaná byla docela hrůzostrašná. Že by příchod toho co popisoval Čapek v knize RUR?

Asi nejlepší prezentace vůbec byla ta od šéfky firmy specialiazované na optimalizaci pro vyhledávání MOZ Sarah Bird. Na základě jejích měření, ne skrze zobrazení od Googlu, ale interakce skrze Jumpshot, odtajnila překvapivá data, že Google v USA tvoří 90 % všech hledání. Zároveň se jejich algoritmus chová nejvíc přívětivě v rámci distribuci prokliků, kdy neupřednostňuje 10 největších hráčů v rámci vertikály. Až 40 % hledání na mobilech pochází z aktivit SEO, ale značky na ně věnují jen 10 % svých rozpočtů! Představila i jednotlivé kroky, jak postupovat v mobile-first době při optimalizaci pro vyhledávače.

Z prezentace Sarah Bird

Z prezentace Sarah Bird

Celou konferencí se také prezentovalo nespočet zajímavých startupů. Jeden z nich Vantik ukazoval, jak může vypadat sledování a správa penzijního pojištění v rámci fondů – kdo z nás ví, jak na tom zrovna nyní je, že? Hodně aplikací a startupů se zaměřuje na práci s mapami ve spojení s autonomním řízením vozů či ovládání umělé inteligence. Ukázalo se i několik typů aplikací z oblasti fintech.

Pokud vám nevadí dlouhé fronty a čekání na všechno, Web Summit je zajímavé vidět a prožít. Zejména zajímají-li vás technologie a všechno, co je už možné. Pokud byste jeli na konferenci pro nové informace a zajímavosti, z pohledu přístupů do kampaní a kreativity je lepší se poohlédnout po specializovanější akci menších rozměrů, zaměřenou víc na tvorbu obsahu.

Vojtěch Lambert

Vojtěch Lambert

Autor je ředitelem digitální agentury LCG New Media