Leden 2021 v českých médiích a marketingu

Médiář zahajuje rok 2021 novými měsíčními souhrny. Každý takový report shrne všechno, co jsme za uplynulý měsíc na webu vydali, řadí to a tematicky strukturuje. První vydání právě čtete, další budou následovat vždy po konci každého dalšího měsíce. Vše v podobě PDF, které si můžete buď prohlédnout přímo tady na stránce, nebo stáhnout i vytisknout.

Co přinesl měsíc

Do nové dekády vstoupilo Česko už s odpovědí na klíčovou otázku mediální krajiny posledních let, totiž kdo bude novým vlastníkem televize Nova. Největší komerční televizi v zemi na sklonku loňska převzala skupina PPF Petra Kellnera a proces přechodu hlavních mediálních domů do českých (a slovenských) rukou se tak završil. Kromě Kellnerovy Novy na trhu operuje televize Prima Ivana Zacha, internetový Seznam.cz Iva Lukačoviče, Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského, Mafra koncernu Agrofert ze svěřenského fondu premiéra a šéfa ANO Andreje Babiše, Vltava Labe Media investiční skupiny Penta. Hlavní hráče na poli produkce mediálního obsahu doplňují Empresa Media s televizí Barrandov Jaromíra Soukupa, Economia Zdeňka Bakaly a rádia Media Bohemia Daniela Sedláčka a Jana Neumana. Jediným větším zahraničním vlastníkem českých médií ještě zůstává Burda.

V lednu jsme všichni trávili dny i noci na Clubhousu ohromeni tím, jak nově se ještě dá díky mobilům pracovat s obyčejným hlasem. Vedle toho se proměňovala i tradiční média. Kupříkladu noviny. Shodně po sedmi letech skončili hned tři šéfredaktoři deníků – Tereza Zavadilová v E15, Martin Jašminský v Hospodářských novinách a István Léko v čele Lidovek. Další etapa zápolení o pozici nejprestižnějšího ekonomického listu mezi E15 a Hospodářkami začne už s novými muži v jejich vedení – Hospodářské noviny v lednu převzal Jaroslav Mašek (přišel z čela rubriky Seznam Zprávy Byznys, kde ho vystřídal zmíněný Jašminský), E15 od února řídí Nikita Poljakov (přišel z Hospodářek). Kromě prestiže jde samozřejmě i o měřitelnější cíle: deník E15 už loni usiloval o to, dosáhnout vyrovnaného hospodaření, a celá Economia (vydavatel Hospodářek) plánuje být na penězích svého majitele nezávislá od příštího roku. Ostatně i Deník N, který za první dva roky spolkl 55 milionů Kč, se už nebude moci spoléhat na mecenáše.

Smutný konec po 75 letech fungování potkal Mladou frontu. Vydavatelství založené v roce 1945 neustálo dlouhý rok insolvence, skončilo v konkurzu a teď se po částech rozprodává. Aktiva Mladé fronty, budou-li správně uchopena, mohou v budoucnu posílit pozice svých nových majitelů – Internet Info, New Look Media a dalších menších vydavatelů.

V úvodu zmíněná televize Nova se po roce čekání na příchod nového majitele nadechuje. Nabírá nové manažery a ti budou hledat jednak fungující náhradu za letitou seriálovou ságu Ordinace v růžové zahradě, která letos po 15 letech skončí, jednak nové příjmy prostřednictvím placené videotéky Voyo. Internet hraje důležitou roli také u konkurence, v „multiplatformním“ projektu CNN Prima News, jehož zpravodajský web rychle zamířil mezi top 10 nejnavštěvovanějších a ambice jsou ještě vyšší. Veřejnoprávní Českou televizi nemine zásadní spor o další směřování s cílem hospodařit skutečně vyrovnaně. A podobně jako v případě Českého rozhlasu se lze nadít řady dalších přetahovaných s bojovně naladěnými radními.

Médiář bilancuje roky 2010 až 2020 tištěnou desetiročenkou a rok 2021 zahajuje novými měsíčními souhrny. První vydání právě čtete, další budou následovat vždy po konci každého dalšího měsíce. Aby strukturovaly všechno to, co si za uplynulý měsíc nestihnete přečíst u nás na webu.

Souhrn všech novinek z ledna si prolistujte výše