V Cannes se rozdávali Lvi v kategorii Film Craft, ale na české práce se nedostalo. VMLY&R neproměnila ani jednu ze tří svých nominací. Zůstává ale jedinou českou agenturou, která své práce dostala na shortlist a další šanci má v kategorii PR. Grand Prix z kategorie Film Craft mají agentury Final Cut a Droga5 za kampaň pro noviny The New York Times. V soutěži Young Lions bohužel české týmy nedosáhly na první tři pozice v kategoriích Print ani Marketers.

Leoš Mareš: Jsem reklamka, mediálka i reklamní nosič. Za milion ročně

Leoš Mareš. Foto pro Forbes: Jiří Turek

Leoš Mareš. Foto pro Forbes: Jiří Turek

Účinkování v televizi bere přední tuzemský moderátor Leoš Mareš jako náročného koníčka, nejvíc peněz vydělává jinde. „Televize živí spíš nějakou moji obecnou radost dělat větší věci. V televizi je to hezký, nablejskaný, já to tam mám rád. Ale jinak je to věc, která je nejvíc náročná. Je to stres, beru to s větší odpovědností, jsem soustředěnější. Z hlediska peněz to není hlavní zdroj,“ rozhovořil se pro aktuální vydání časopisu Forbes.

Většinu peněz vydělá na moderování na solitérních akcích. „Možná 85:15. Každopádně televize je spíš jen bonus,“ odhadl poměr příjmů z moderování a z televizních pořadů (uváděl třeba show SuperStar, Big Brother, X Factor, Hlas ČeskoSlovenska nebo vyhlášení Českého Slavíka). „Je to super, být v televizi, je to cool, pomáhá mi to držet značku,“ uznává.

Nejlepší z hlediska příjmů jsou pro Mareše firemní konference. Raiffeisenbank, Allianz, OVB, Coca-Cola nebo Českomoravská stavební spořitelna prý oceňují jeho „jiný“ přístup a objednávají si ho opakovaně: „Já jsem zvědavá povaha. Typ houba. Málem jsem dodělal ekonomickou vejšku, a kdyby neexistoval showbyznys, tak bych asi v nějaké takové firmě skončil. Proto jdu do hloubky, chci vědět, o co na té konferenci jde, a pomoct jim to sdělení předat.“

„I sebelepší přednáška trpí tím, že po určité době pozornost publika klesá, zvlášť u konferencí typu čtyři, pět, šest hodin nebo dva dny. A oni to potřebujou těm lidem říct, mají to jednou za rok, jsou tam všichni a to sdělení je pro ně důležitý. Když mě vezmou do party, tak funguju jako spojnice mezi hledištěm a jevištěm. Je tam třeba dva tisíce lidí, já sedím v publiku a jsme domluvení, že můžu do prezentace kdykoliv zasáhnout, glosovat, ptát se. To je služba, která jim neuvěřitelně zvyšuje efektivitu toho, proč to celé vlastně dělají. A za to jsou ochotni dát všechny peníze světa,“ popisuje moderátor svoje know-how.

Peníze Marešovi tečou také „z různých smluv s různými partnery, ať už jsou z oblasti elektroniky, oblečení nebo nápojů“, takové kontrakty má „momentálně čtyři, ale bylo jich i devět“. Mareš, jak říká, pak dokáže v rámci takové spolupráce dostat propagační sdělení firem výhodněji do vysílání Evropy 2, kde s Patrikem Hezuckým moderuje pravidelnou Ranní show.

„Máme rámcové smlouvy o spolupráci, které garantujou příjem a já garantuju objem nějaké práce. Třeba se domluvíme, že jim vymýšlím nějaký marketingový mix, že jim domluvím lepší podmínky u nás v rádiu, ale i řadu jiných věcí. V tu chvíli v podstatě sám funguju jako reklamka, mediálka i reklamní nosič v jednom,“ říká. „Třeba Bossa, kde mám investiční účet, měla kampaň na Evropě 2 a její součástí bylo i to, že jsme jim v Ranní show dělali osvětu, jak vlastně investování na internetu funguje,“ dává příklad. Se společností Bossa Mareš chystal investiční konference v různých městech.

„Myšlenka byla jejich, ale já vymyslel formu,“ podotkl k tomu, jak kampaně vznikají. „Postavil jsem to a fungovalo to. A takových věcí je víc, hodně pod linkou. Třeba Bacardi, ti byli taky spokojení. Pomáhá i to, že mám přístup do médií. Je tu zájem o informace spojený s mojí osobou a to mi umožňuje tlačit svoje věci i jinde.“ Kdyby si chtěl někdo najmout Leoše Mareše na něco takového, kolik to stojí? zajímalo Forbes. „Kolem milionu ročně. Ale já si ty peníze fakt odpracuju. V tom jsou služby, které by jim těžko někdo jiný na trhu mohl nabídnout.“

Produkovat vlastní pořady by pro Mareše byla aktivita „leda čistě z plezíru“. „Z nudy. V ekonomických ukazatelích to nemá absolutně smysl. A víte proč? Držím se svého kopyta. Nejen proto, že se s ničím jiným nechci zdržovat, ale protože se mi zdá, že malý byznysy, na který já bych mohl dosáhnout, v dnešní době moc nefungujou,“ míní.

Svým kopytem míní nechat se najímat jako hlavní tvář na účinkování v pořadech, které vyrábí někdo jiný. Letos Mareš po devíti letech účinkování na televizi Nova přešel na konkurenční Primu. Na Nově měl kontrakt „odmoderovat každý rok talentovou show, anebo talkshow plus jeden nebo dva eventy“, na Primě „je to jen na rok, ale s pojistkou, že něco dostanu, i kdyby se pořady zrušily“. „V principu je to podobné jako na Nově. Jen trochu lepší,“ komentuje to moderátor.

Letos na Primě zasedne v porotě další řady show Česko Slovensko má talent a s Hezuckým budou mít také vlastní show QI: Na vše máme odpověď! podle britského vzoru. Letošní podzim přitom Mareš bere jako „zásadní posun“: „Já věřím v to, že jsem zatím využil 20 procent svého potenciálu. Nemyslím výdrž, ale rozpětí věcí, co umím.“

Přerod v porotce a účinkujícího ve „vlastním“ pořadu by měl v myslích lidí přebít to, že si Mareše pamatovali hlavně jako moderátora pěveckých soutěží: „Nová role znamená, že mám možnost chovat se na obrazovce jinak. Je to jiná forma komunikace, působení na kameru, vyjadřování se. To všechno se mění a já to beru jako první předkrok k tomu, jak bych jednou chtěl na lidi působit.“

„Všechny ty věci, co jsem dosud dělal, byly – jak to říct správně – součástí něčeho, čemu se dá říkat rychloobrátkový zábavní průmysl. Prostě první signální. Dám si hranolky a hamburger, najím se, saturuje to můj pocit hladu, ale určitě o tom nebudu vyprávět zítra kamarádům.“

„Já samozřejmě vím, že nevykonávám práci typu stavět domy nebo operovat lidi. Neposkytuju pracovní příležitosti, nevytvářím hmotný hodnoty. Ale myslím si, že i v té mojí branži jdou stavět domy. To znamená dělat něco, co má trochu přesah. Ne říct vtip, kterému se zasmějete, a za dvě minuty už o tom nevíte. (...) Rád bych dokázal i něco víc, aby – když se mi něco povede – tak aby se o tom mluvilo řekněme druhý den,“ přeje si.

LEOŠ MAREŠ BYZNYSMEN

3 x 5 milionů Kč
Za poslední tři roky na Nově bral Leoš Mareš pět milionů ročně. Lepší smlouvu v Česku nikdo neměl, na Primě bere letos ještě víc. Smlouva je však zatím jen na rok.

85:15
Většinu peněz – přes 80 % – Mareš nemá z televize ani z rádia, ale z moderování privátních akcí. Nejvýnosnější zakázky jsou firemní konference.

1 milion Kč
Přibližná cena, kterou si Mareš nechá zaplatit za něčí propagaci. Nejde přitom jen o to, propůjčit tvář jedné značce,
ale vymyslet komplexní kampaň a využít přístup do médií.

40–50 milionů Kč
Přibližný odhad, jak Forbes vidí celkové roční příjmy Leoše Mareše.

Zdroj: Forbes

Celý rozhovor s Leošem Marešem čtěte v aktuálním čísle časopisu Forbes, které vyšlo 1. srpna.

Obálka srpnového Forbesu s Leošem Marešem

Obálka srpnového Forbesu s Leošem Marešem