Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Leták v komunikaci řetězců nic nenahradí. A zvlášť před Vánocemi

Titulní strany letáků naplno ovládly typické symboly Vánoc - stromečky, dárky a perníčky.

Aspoň jeden z vánočních symbolů zdobil minulý týden přední strany většiny (56 %) letáků slevových řetězců. Ukázala to analýza společnosti Česká distribuční, která u nás roznáší nejvíc letáků. Ta prohlédla celkem 64 letáků od 52 různých obchodních řetězců platných v týdnu od 2. do 8. prosince.

Na titulní straně prospektů prodejců potravin byl nejčastěji vidět stromeček (40 %), poté dárky (33 %) a perníčky (26 %). Necelá desetina letáků tam měla ještě cukroví. Obchodníků, kteří by na začátku adventu v letácích Vánoce opomíjeli, je jen necelých 20 %. „Často jsou to třeba prodejci elektra, kteří ještě dojíždějí kampaň Black Friday nebo Cyber Monday. V jejich letácích je sice spousta nápadů a slev, ale vánoční prvky v nich zatím nenajdete,“ říká Petr Sikora, ředitel České distribuční.

Nejčastější vánoční motivy v letácích

  celkem ve všech kategoriích v kategorii potravin
stromečky 39 % 40 %
dárky 33 % 30 %
perníčky 11 % 26 %

Zdroj: Česká distribuční

Česká distribuční si všímá i dvou odlišných přístupů ve zpracování tématu Vánoc. Třetina (34 %) řetězců zákazníky motivuje, aby zvládli nakoupit co nejvíce skvělých dárků pro své blízké a proto zobrazují hromady balíčků nebo děti radující se z obrovského dárku. Druhou velkou skupinu tvoří letáky, které zdůrazňují trávení klidných chvil s rodinou a domácí pohodu. Takových letáků byla skoro čtvrtina (23 %). „Dohromady je ze všech lidí v letácích 62 % zobrazeno s dárky,“ uvádí ředitel Sikora.

Dodává překvapivé zjištění, že obchody s nábytkem na titulkách lidi vůbec nezobrazují, ač představují krásné, vánočně vyzdobené pokoje. Naopak nejvíce využívají lidské postavy prodejci hraček, a to v 75 % vánočních letáků, za nimiž následují prodejci elektra, kde jsou lidé v necelých dvou třetinách případů (63 %).

Agentura Nielsen, která tento týden prezentovala analýzu vývoje maloobchodního trhu v posledních letech, upozornila ve své studii i na fakt, že leták navzdory některým prognózám o jeho klesajícím významu zůstává dnes jednoznačně nejdůležitějším nástrojem v komunikace řetězců. Podle zjištění Nielsenu aspoň někdy čte letáky 85 % dotázaných a víc než polovina (59 %) je čte vždy nebo často. Kromě toho pak stejný počet lidí (59 %) sleduje akční nabídky přes internet.