Agenturní skupina McCann se stala absolutním vítězem výročních cen Effie Awards 2017. Ze slavnostního předávání ve středu večer v pražském kině Lucerna si odnesla devět trofejí - agentura McCann konkrétně dvě zlaté (za práce pro Vodafone a Velkopopovického Kozla), jednu stříbrnou (za projekt pro L’oréal Paris) a jednu bronzovou Effie (za práci pro Rémy Cointreau), její divize specializovaná na aktivace Momentum pak jedno zlato (Ferrero), třikrát stříbro (Státní zemědělský intervenční fond, Vinařský fond) a jeden bronz (Volkswagen Financial Services).
„Obrovskou radost máme ze všech cen, vyzdvihl bych určitě kampaň pro Státní zemědělský a intervenční fond za projekt komunikace kvality potravin, kde se nám podařilo s klientem vygenerovat neskutečná čísla,“ raduje se David Čermák, šéf divize Momentum. Státní zemědělský a intervenční fond dvakrát bodoval s kampaní značky Klasa zaměřenou na to, aby Češi kupovali kvalitní potraviny. „I stát umí promyslet a připravit účelnou kampaň s výbornými výsledky a efektivně nakládat s prostředky daňových poplatníků,“ vyčetl z ocenění Martin Šebestyán, ředitel státního fondu.
„Cílem této kampaně bylo podpořit v naší zemi potraviny, které jsou opravdu kvalitní, a vymanit se tak ze slevové spirály v obchodech. Představili jsme spotřebitelům animovaného panáčka Klasáčka jako ambasadora kvality. Jeho prostřednictvím jsme jim začali vysvětlovat, co je znakem kvality u různých potravin a proč je to vůbec tak důležité. Informačnímu formátu kampaně jsme pak podřídili i další komunikační kanály,“ popsal Šebestyán. „Díky úspěšné loňské spotřebitelské soutěži se prodaly bezmála 3 miliony výrobků oceněných značkou kvality. Na základě červencové analýzy agentury GfK se pak následně zjistilo, že tržby těch značek, které byly v kampani komunikovány, vzrostly o 8 miliard Kč se ziskem 1,2 miliardy. Z hlediska ukazatele návratnosti investice (ROI) kampaň dosáhla neuvěřitelného výkonu 4.142 %, což představuje návratnost 40 Kč při každé vložené jedné koruně do této kampaně,“ vypočítává ředitel fondu, „obrat produktů Klasa rostl o téměř 5 % rychleji než celý trh. A to dokonce navzdory tomu, že v sortimentu výrobků Klasa od podzimu postupně mizí slevy.“
Kompletní výsledky Effie 2017
Cena | Kampaň | Klient | Agentury |
Potraviny | |||
1 | Hvězdy zítřka | Ferrero Česká / Kinder Chocolate | Momentum Czech Republic |
2 | Jak Češi opět začali kupovat kvalitní potraviny? | SZIF / Klasa | Momentum Czech Republic, 1 Year and More, Knowlimits |
3 | Čokoláda, která za 2 měsíce naučila lidi mít rádo vysokoprocentní čokoládu | Nestlé Česko / Orion | Zaraguza CZ, Darq Studio |
Nápoje | |||
1 | S poctivostí nejdál dojdeš | Plzeňský prazdroj | McCann Prague, Triad Advertising |
2 | Bez silné značky nezdražíš | Heineken Česká republika / Strongow | VCCP |
3 | Nejlepší ovoce si najde cestu na Moravu | Linea Nivnice / Hello | Young & Rubicam Praha |
shortlist | Naše červená vína | Vinařský fond / Vína z Moravy, vína z Čech | Momentum Czech Republic |
Spotřební zboží | |||
2 | Dobrá rada nad slevu | L’Oréal Česká republika | McCann Prague |
2 | Maybelline Make up in the City | L’Oréal Česká republika | Zaraguza CZ, Darq Studio |
3 | Jak z mezinárodní kampaně udělat lokální úspěch | Porsche Česká republika / Volkswagen | Kaspen/Jung von Matt, Mediacom, Doblogoo |
shortlist | Kombi za cenu 5 dveří | Ford Motor Company / Ford Focus | Ogilvy & Mather, Wunderman, Mindshare |
Malý rozpočet | |||
1 | Milan | Lego Trading / Lego Technic | Ogilvy Public Relations |
3 | Nevýslovně luxusní | Rémy Cointreau Czech Republic | McCann Prague |
3 | Prison Exit | Amnesty International CZ | Havas Prague |
shortlist | Lavi for Chance | Chance | Outbreak |
Sociální, ekologický, kulturní marketing | |||
1 | Ve své kůži: kampaň, která zrušila kožešinové farmy v Česku | Svoboda zvířat | Leo Burnett |
2 | Výstava Retro | Národní muzeum | Havas Prague |
3 | Charitativní házená | Ford Motor Company | Wunderman |
shortlist | Asociace společenské odpovědnosti Ceny SDGs | Asociace společenské odpovědnosti | LaceUp |
Finanční služby | |||
1 | Nová krev pro české podnikání | Česká spořitelna | Young & Rubicam Praha |
2 | Flexi Odpočívá v pokoji | Pojišťovna České spořitelny, VIG | Boomerang Communication |
3 | Lunární kampaň | ŠkoFin / Volkswagen Financial Services | Momentum Czech Republic |
3 | Podnikatelská půjčka za pět devět | Moneta Money Bank | Labstore |
shortlist | Jak být úspěšný v náročném segmentu bonitních klientů | Raiffeisenbank | Made by Vaculik, Zenith Media |
shortlist | Transfer půjčky | mBank | Havas Prague |
shortlist | Pro lepší příběhy | Home Credit | Oliver Marketing |
Ostatní služby | |||
1 | Jak se nejskromnější vánoční nabídka stala tou nejcennější | Vodafone Czech Republic | McCann Prague, MEC |
2 | Letgo - vyfoť, sdílej, domluv a prodej | OLX / Letgo | VCCP, Mindshare |
3 | Pojištění pro zodpovědné rodiče / Brouček | Česká pojišťovna | Young & Rubicam Praha, Swimming Pool Agency |
shortlist | Edenred Cafeterie | Edenred CZ | Wunderman |
shortlist | Tvorba osobních nabídek prostřednictvím AI modelů | Dr. Max | Wunderman |
shortlist | Dermoklub | Dr. Max | Wunderman |
Kampaně veřejné správy | |||
2 | Naše červená vína | Vinařský fond / Vína z Moravy, vína z Čech | Momentum Czech Republic |
2 | Jak Češi opět začali kupovat kvalitní potraviny? | SZIF/ Klasa |
Momentum Czech Republic, 1 Year and More, Knowlimits |
Zdroj: Asociace komunikačních agentur
Do jubilejního 20. ročníku soutěže Effie přišlo 70 prací, o pět víc než loni. Effie přitom letos značně přitvrdila v pravidlech prokazování efektivity. „Ve srovnání se světem si Česko v Effie nestojí špatně. Sedmdesát přihlášených prací je vzhledem k velikosti trhu slušný výsledek. Pětkrát větší polský trh má kolem 270 prací a srovnatelná Belgie třeba jen 30,“ podotýká Marek Hlavica, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur, která soutěž pořádá. Nejvíc prací usilovalo o uznání poroty v kategoriích Ostatní služby a Finanční služby. Loni nově zavedená kategorie Kampaně veřejné správy zatím svůj potenciál zdaleka nevyčerpala. I tak se mezi třemi přihlášenými kampaněmi našly dvě, které si odnesly stříbrnou Effie.
Národní kolo Effie přineslo do hodnocení několik novinek – validaci údajů o dopadech kampaní, kterou zajišťují nejvýznamnější agentury na výzkum trhu Ipsos, Kantar, Nielsen Admosphere a STEM/Mark, a náročnější požadavky na přihlášku.
AKA je držitelem licence pro pořádání Effie jubilejní dvacátý rok. Effie sama se za dobu své existence ze soutěže proměnila v platformu, která efektivitu reklamy a komunikace povýšila na hlavní téma oboru. Na soutěž navazuje řada vzdělávacích aktivit. Už tu proběhl seminář o měření efektivity reklamy a ve čtvrtek 2. listopadu následuje debata s porotci letošního ročníku.