Letošní růst reklamního trhu mírně zpomaluje

Venkovní reklama letos meziročně roste o 41 %, rádio o 21 %, tisk o 14 %, televize o 11 %.

Za prvních pět měsíců letoška meziročně vzrostly reklamní investice do televize o 11 %, do tisku o 14 %, do rádia o 21 % a do venkovních nosičů o 41 %. Oproti prvním čtyřem měsícům je růst u jednotlivých mediatypů o dva až pět procentních bodů pomalejší. Ukazuje to pravidelný monitoring reklamních výdajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere. Ten nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v cenících. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru. Ukazuje tak trend. Loňský a předloňský rok poznamenala koronakrize.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden-květen 2021 leden-květen 2022 změna
televize 24,86 27,49 11 %
tisk 6,53 7,43 14 %
rádio 2,75 3,34 21 %
venkovní 1,27 1,79 41 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Reklamní útraty letos v květnu v televizi meziročně stouply o 4 %, v tisku o 10 %, v rádiu o 9 % a na venkovních nosičích o 25 %.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp květen 2021 květen 2022 změna
televize 6,10 6,36 4 %
tisk 1,68 1,86 10 %
rádio 0,74 0,81 9 %
venkovní 0,35 0,44 25 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největšími inzerenty se v květnu staly provozovatel loterií Sazka a maloobchodní řetězce Lidl a Kaufland a Lidl. 

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, květen 2022

pořadí zadavatel útrata
Sazka 243
Lidl Česká republika 233
Kaufland Česká republika 217
Albert Česká republika 182
Mountfield 173
Billa 156
Plzeňský Prazdroj 155
Vodafone Czech Republic 133
Alza.cz 124
10  HP Tronic Zlín 118

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií byly v květnu tradičně řetězce s potravinami a ty s elektronikou, následovaly hobby markety.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, květen 2022

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 842
Široký sortiment s převahou elektroniky 377
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 273
Úvěry, obchodní úvěry 228
Loterie 207
Online sázky, herny 203
Široký sortiment 199
Široký sortiment zboží s převahou oděvů a módních doplňků 175
Alkoholická piva 175
10  Nábytek 143

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Sdílejte