Jak se sféra pohostinství bude vyvíjet v době po koronavirových restrikcích? Na to se pokusila odpovědět výzkumná agentura Data Servis – informace, která se specializuje na monitoring gastro trhu (on-trade). Analýzu zpracovala na základě svých dílčích výzkumů jak mezi restauratéry, tak návštěvníky provozoven.
Z monitoringu agentury Data Servisu vyplynulo, že v době nouzového stavu 4 z 10 provozoven (42 %) využívaly možnost prodeje přes okénko nebo rozvážku. Sotva přišla první uvolnění, skoro tři čtvrtiny (73 %) restaurací dál fungovalo v režimu výdeje přes okénko, rozvozu a nebo otevřely zahrádku. Jakmile to však situace koncem května dovolila, prakticky všechny podniky (98 %) zpřístupnily i vnitřní prostory. To je v návaznosti na nedávné apokalyptické zprávy o konci velkého množství podniků pozitivní zpráva, možná je to ale jen vyčkávání, jaký vývoj přinesou nadcházející měsíce.
Polovina provozovatelů v aktuální situaci totiž očekává pokles tržeb přes 30 %, pětina pak dokonce pokles o víc než polovinu. Nejvíc z provozovatelů (zhruba třetina) očekává propad mezi 30 a 50 %. Najdou se ale i výjimky - zhruba každý šestý hospodský (16 %) se domnívá, že tržby budou stejné jako před pandemií.
Propad tržeb přitom přímo nesouvisí s nižší návštěvností. Zde totiž skoro třetina podniků (31 %) očekává stejnou situací jako před uzavřením trhu, tedy že lidé budu chodit ve stejné míře, a zhruba čtyři z deseti (42 %) pak očekávají jen menší pokles návštěvnosti. Výrazného úbytku hostů se bojí jen každý šestý podnik, naopak každý desátý předvídá zvýšenou návštěvnost, patrně v souvislosti s potřebou hostů dohnat aspoň něco z toho, oč byli v uplynulých měsících ochuzeni.
Přijdeme a budeme utrácet
Optimismus nyní deklarují i sami spotřebitelé. Naprostá většina z nich (84 %) předpokládá, že bude navštěvovat restaurace stejně často jako před restrikcemi. Obavy z návštěvy restaurace a s tím spojeného rizika nákazy vyjádřil jen každý sedmý (14 %) dotázaný. Tito lidé pak říkají, že své návštěvy v restauracích omezí. Zároveň ale jen minimum lidí říká, že by nyní chtěli do restaurací chodit častěji. Dobrou zprávu pro provozovatele je i to, že drtivá většina návštěvníků prozatím počítá se stejnou útratou jako před epidemií, o šetření se pak zmiňoval zhruba jeden člověk z dvanácti (8 %). Pokud by to byla pravda, pak zákazníci jsou mnohem optimističtější než hospodští.
Určitou zprávou pro provozovatele mohou být důvody, co lidem nejvíce chybělo v době, kdy nemohli navštěvovat podniky. Zdaleka to totiž není kulinářský zážitek, o který se v komunikaci opírá mnoho restaurací. Mezi hlavními dvěma důvody, na co se lidé nejvíce těšili a těší při opětovném návratu do restaurací, je totiž možnost posedět s přáteli, kterou postrádala skoro polovina lidí, a možnost „jen tak zajít na pivo“. Je to tedy něco, co by se dalo shrnout pod těžko uchopitelný pojem „atmosféra“.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Hušek a Zima z vedení Seznamu: Koupě Borgisu stále čeká, co řekne úřad. Deník Právo zachováme
