Loni opět nepatrně ubylo návštěvníků hospod, restaurací a dalších podniků souhrnně označovaných jako on-trade. Úbytek v návštěvnosti je nicméně symbolický (meziročně -2 %), navíc provozovatelé dokázali z kapes návštěvníků vytáhnout o něco víc než v roce 2018 (+1 %). Důležité přitom je, že hospodským se daří zvyšovat tržby dlouhodobě. Zatímco celková bilance v návštěvnosti mezi lety 2012 a 2019 vykazuje mírný nárůst (+6 %), tržby za tu dobu vzrostly bezmála o třetinu (+30 %). Vyplývá to z dat společnosti Data Servis – informace, která se zaměřuje právě na výzkum trhu on-trade.
Mezi jednotlivými provozovateli jsou přitom výrazné rozdíly, protože čtvrtina (26 %) z nich si loňský rok pochvaluje a tvrdí, že zaznamenala zvýšenou návštěvnost, a víc než třetina (36 %) pak hlásí vyšší tržby. Někteří (13 %) byli dokonce zvýšenou návštěvností příjemně překvapeni, protože ji nečekali, jiní (17 %) ale byli nemile zaskočeni, čekali větší návštěvnost, než jaká byla realita. Sedm z 10 provozovatelů však hlásí naplnění očekávání.
Úspěch = pití, jídlo, lokace
Při dotazování mezi zástupci provozoven, kterým loni vzrostla návštěvnost, jaký je recept na úspěch, padaly mezi lákadly nejčastěji zmínky o nabídce nápojů (48 %), nabídce jídel (46 %) a výhodném umístění provozovny (45 %). Co je zajímavé, je také výrazný nárůst důležitosti právě nápojového lístku v posledních letech jako klíčového faktoru úspěchu. Jako míň důležitý faktor úspěchu pak provozovatelé zmiňovali reklamu (19 %), avšak i pro ni platí, že v posledních několika letech zaregistrovala výrazný nárůst důležitosti. Z dotazování mezi zástupci provozoven, kterým loni rostly tržby, pak zase vyplývá, že nejčastěji za to vděčí právě růstu návštěvnosti (27 %), ale téměř stejně významným faktorem bylo i zdražování (22 %). Zdražování lze přitom označit za dlouhodobý trend. Loni si největší růst připsaly lihoviny (+10 %), ale výrazně v posledních třech letech rostly i ceny piva (loni +4 %) a nealko nápojů (loni +4 %).
Klasické hospody budou ztrácet
Data Servis pro letošní rok předpovídá další mírný pokles návštěvnosti (-1 %) a přidává i prognózu typu podniků, které budou spíš na vzestupu, a těch, které budou naopak spíš ztrácet. Dobré vyhlídky mají především prémiové restaurace, pivovarské restaurace, café pointy a podniky orientované na noční život. Na opačném konci se pak nacházejí především klasické hospody a fast foody.
Sami provozovatelé gastro podniků hledí do letošního roku optimisticky. Čtvrtina z nich (27 %) počítá, že letos přijde víc hostů než loni, dvě třetiny se domnívají, že návštěvnost zůstane nezměněná, a jen malá část (7 %) je pesimistická a čeká pokles.