Řetězce Lidl a Kaufland ze skupiny Lidl & Schwarz-Gruppe přistoupily ke konkrétním opatřením v rámci závazku snížení množství plastů u zboží privátních značek o 20 % do konce příštího roku, který přijaly letos na jaře. Postupné vyřazování jednorázových plastových výrobků jako je nádobí, tácky, kelímky, příbory, brčka nebo vatové tyčinky do uší obsahující plast vychází z přijetí první celoovropské strategie pro plasty z ledna 2018.
Cílem nařízení Evropské unie je, aby byly do roku 2030 veškeré plastové obaly na trhu recyklovatelé nebo znovu využitelné. V rámci tohoto nařízení mají členské státy za úkol vlastní cestou omezit používání plastových kelímků a dalších nádob na nápoje a potraviny. Výrobci se pak budou muset podílet na nákladech spojených s tímto druhem odpadu a do roku 2025 budou povinni zajistit sběr 90 % plastových lahví od nápojů.
„Chceme se vyhýbat prodeji produktů z plastu, snižovat jejich množství a recyklovat je. Vyřazením jednorázových plastových výrobků z naší nabídky přispějeme k omezení jejich používání,“ okomentoval ukončování prodeje jednorázových plastových produktů a obalů Michal Farník, jednatel Lidlu odpovědný za sortiment. Řetězec počítá s tím, že stávající množství plastových výrobků, které pro své prodejny nakoupil, ještě odprodá a poté postupně přejde na alternativní, ekologicky šetrnější materiály. Ukončení prodeje jednorázového plastového nádobí, brček a tyčinek do uší plánují Lidl i Kaufland na konec příštího roku. Druhá vlna se bude týkat obalů a doplňků u čerstvých potravin. Jmenované produkty nahradí papírové varianty nebo produkty určené na opakované použití.
„Šetrností se zabýváme kontinuálně a snižujeme počet různých plastových obalů. Jedním z příkladů jsou K-Bio-banány, které nejsou baleny v plastových sáčcích, ale opatřeny papírovou páskou. Tak uspoříme ročně přibližně 32 tun obalů,“ vysvětluje tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl. V rámci podpory ekologického životního stylu v přidává Kaufland v současné době ke svým prodejnám také dobíjecí stanice pro elekromobily. Lidl se zase dlouhodobě zabývá snížením používání jednorázových odnosných tašek. Jejich prodej ukončil loni na jaře a nahradil je několika velikostmi papírových tašek. V lednu letošního roku pak přišel s rozšířenou nabídkou permanentních tašek včetně látkové tašky z fairtrade bavlny.
K podobným opatřením přistupují i ostatní velké řetězce působící na českém trhu, například Tesco. Vedení společnosti ve Velké Británii v květnu rovněž oznámilo, že hodlá ukončit prodej výrobků a obalů z obtížně recyklovatelného plastu do konce roku 2019. S pomocí britské vlády plánuje vytvořit také uzavřený systém pro recyklaci obalů. „Jsou samozřejmě rozdíly v recyklační infrastruktuře mezi Českou republikou a Velkou Británií, což znamená, že vše potřebujeme uzpůsobit místním poměrům. Ihned po té, co dokončíme revizi aktuálního stavu, budeme jednat i s našimi dodavateli,“ uvedl pro idnes mluvčí českého Teska Václav Koukolíček.
Nizozemský řetězec supermarketů a hypermarketů Albert v minulých dnech obnovil certifikaci ISO 14000 týkající se systémů environmentálního managementu, který se promítá také do podoby prodejen. Měl by přispívat k vytvoření propracovaného systému předcházení vzniku odpadů i k jejich celkovému snižování. Kromě toho síť aktuálně hledá dodavatele papírových nebo jiných, přírodních brček a party sortimentu. Ukončení prodeje výrobků z nerecyklovatelných plastových materiálů do roku 2020 oznámila letos v červnu také Ikea.

Marketér Martin Charvát vede komunikaci vládního projektu digitalizace
