Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Lidl končí s igelitkami a zvyšuje platy

Nový typ tašky od Lidlu
Německý maloobchodní řetězec Lidl v Česku od 1. března končí s prodejem jakýchkoliv igelitových tašek. Igelitové tašky Lidl nikdy nenabízel zdarma, teď je chce zredukovat úplně a nahradit je třemi typy recyklovatelných nákupních tašek. Budou to termotašky na přepravu mraženého zboží (nově i v menším provedení), nebělené papírové tašky a takzvané permanentní plastové tašky, stoprocentně recyklovatelné. Nabídku tašek ekologicky šetrných tašek slibuje Lidl postupně rozšiřovat. Ke stejnému kroku přikročí i pobočky Lidlu v Německu, v Rakousku a Švýcarsku. V Česku ročně prodal Lidl 27 milionů igelitek.
Lidl kromě toho ohlásil, že stejně jako loni zvyšuje nástupní mzdu prodavačů a pokladních o 25 %. Platem se tak dostanou na 23.333 Kč, průměrná mzda na pozici prodavač/pokladní bude při čtyřicetihodinovém úvazku týdně nově 24.897 Kč. Současně se zvýšením mzdy bude Lidl ve svých prodejnách nabízet kratší pracovní úvazky na 30 nebo 35 hodin týdně. Při 35 hodinách týdně činí nástupní mzda na pozici prodavač/pokladní nově 20.417 Kč.
Skvěle! Jak pro životní prostředí, tak pro Lidl. Přenášení interních zásad na nás všechny je skvělý způsob, jak si budovat značku. Ve zvedání mezd držím palce!
Petr Šimek (Wellen)
Zásadní na této zprávě je to slovíčko prodávat. Lidl prostě jen vymění jeden druh tovaru za jiný. Že je v tom taky trochu ekologie, je fajn, ale ve výsledku je to vlastně jen další obchodní rozhodnutí. I když chvályhodné. Investice do vlastních lidí se vyplatí. Když budou spokojení, možná nebudou lépe pracovat, ale ani nebudou odcházet, což při takovém nedostatku personálu v retailu vždycky pomůže. Jsem zvědavý, jestli bude v této oblasti něco jako trendsetter a další řetězce ho budou následovat, nebo zůstane sám a ještě víc si svou image správného zaměstnavatele upevní.
Petr Podlešák
R. I. P., igelit. Zvýšení mezd dělá Lidl správně.
Daniel Procházka (Ipsos)
Kterákoliv společnost by asi dala bůhví co za to, aby měla takovou mediální image jako současný Lidl. A ono přitom stačí hrozně málo, abyste se z totálního losera (viď, Lidle, před deseti lety po kauze stromy) stali miláčkem médií. Stačí nechovat se jako hovado, s prominutím. Lidl chápe pár základních věcí, kterým se říká hodnoty. A jde si v klidu za nimi. A ono to funguje. Nabízí zboží rozumné kvality za rozumnou cenu (slovní spojení prémiový diskont je oxymóron, ale tady to tak je v porovnání s konkurencí), což znamená, že si váží svých zákazníků. Zvyšuje mzdy, takže si váží svých zaměstnanců. A teď ukazuje, že si váží životního prostředí, které je nás všech. A co to znamená ve výsledku? Pamatujete si, kdy naposledy Lidl komunikoval fakt, že je levný? Vždyť i jeho akční týdny jsou zaměřené primárně na produkty, nikoliv na ceny. Oproti tomu třeba taková Billa, která ještě před pár lety mělo vyšší positioning než Lidl, se snaží přitáhnout loviče slev na komunikaci toho, že je nejlevnější, jak jsem někde zahlédl. Lidl prostě český retail totálně zválcoval. Což doložím na jednom příkladu. U nás ve městě se neustále mluví o výstavbě třetího supermarketu. Teď má dvanáctitisícové město supermarket Tesco a naproti Penny. Nepočítám do toho Coop Jednoty nebo jak se to jmenuje, protože ‚firma‘, která zamrzla v roce 1986, prostě není alternativa. Vždycky když se vynoří informace, kdo by to mohl být, což se opakuje tak čtyřikrát do roka, převládající nálada na městské facebookové drbárně je ‚ať jde XY někam, ať tady otevře Lidl‘. Takže Lidle - pokud to tu někdo od tebe čte -, chceme tě!
Václav Loubek
Chvályhodné rozhodnutí. I když není Lidl v náhradě tašek první, není alespoň poslední. Igelitové tašky Lidl kromě toho, že byly neekologické, byly i kromobyčejně nepěkné - bylo téměř ostudou v ní nést nákup. Takže mě vlastně už dříve donutil chovat se ekologicky - jmenovitě na nákup v Lidlu jsem si vždy brala z domova jiné tašky, nejraději z Icelandu, jsou ekologické a navíc hezké. Zvýšení mezd je výborná a výborně komunikovaná zpráva. Investice do lidí se Lidlu určitě vyplatí, už nyní vyniká ochotnějším a lépe organizovaným personálem než jiné řetězce. Pro konkurenty je to určitě výzva k následování.
Barbora Krásná (Blue Events)
Špatná zpráva pro ‚igelitkáře‘, dobrá pro životní prostředí. Plně podporuji i s ohledem na stav vod a přírody (bohužel katastrofický stav v rozvojových zemích světa s pěknou, ale zanesenou přírodou). S ohledem na avizované zvýšení mezd, Lidl začíná být důrazným hráčem na trhu a z lidového obchodu přechází na vyšší level prodeje. Můžeme držet jenom palce v dlouhodobém záměru a udržení této strategie.
Monika Hrubalová
Popravdě moc nevím, proč prodavačky ještě pracují v jiných super/hypermarketech za menší peníze. I když práce v Lidlu je podle jedné mé známé náročnější, jelikož to není o prosezení celého dne na pokladně.
Jan Penkala (Acomware)
Na větší nákupy by měl mít každý pár tašek v autě. Co mě těší, je fakt, že nejsme pozadu za Švýcarskem. Ještě zapracovat na shodě nakoupeného obsahu odnášeného z obchodu v těchto stejných taškách a máme to.
Martin Boček
Amazon plánuje nabrat tisícovku lidí

Amazon letos v Česku přijme tisíc zaměstnanců
Americký internetový prodejce Amazon bude letos v Česku nabírat do logistických center v Dobrovízi a kanceláří v pražských Dejvicích 1.000 nových zaměstnanců. Momentálně na lokálním trhu firma zaměstnává 3.000 lidí. „Pokračujeme v investicích do distribuce, zákaznických služeb, cloudových technologií, výzkumu a vývoje, strojového učení, pokročilé logistiky a mnoha dalších odvětví,” říká Xavier Garambois, viceprezident Amazon EU Retail. „Spolu s těmito investicemi roste i počet nových pracovních příležitostí,” dodal. Firma plánuje nabírat vysokoškolsky vzdělané i nekvalifikované lidi, kteří mohou posléze využít programu firmy a získat dotaci 120.000 Kč na jakékoliv vzdělání. V celé Evropě chce Amazon nabrat 15.000 nových zaměstnanců, což je nejvyšší číslo, které kdy během jednoho roku nabíral.
Jedna věc jsou plány, druhá kde lidi do obchodu brát. Ty firmy, které nabídnou vyšší platy a možnost vzdělávání a růstu (viz předchozí zpráva o Lidlu), budou mít určitou výhodu, nicméně obecný nedostatek Čechů ochotných pracovat a sloužit v sektoru obchodu se možná brzy stane hlavním omezením růstu.
Barbora Krásná (Blue Events)
Aby měl Amazon vůbec kde brát, trh online a e-commerce je hodně vyzobaný.
Jan Penkala (Acomware)
Addu už nebude jen atol v souostroví Maledivy. Tati, mami mám ADDU, Amazon Dobroviz-Dejvice University.
Daniel Procházka (Ipsos)
Pokud máte rádi, když vám říkají po jaké straně schodiště máte v práci chodit, nechejte se najmout Amazonem. Nebo něco podobného by mohlo být v tom náborovém inzerátu.
Petr Podlešák
Je to kvalitní zavedený obchod a věřím, že i práce v této společnosti nemusí být špatná volba.
Martin Boček
E-shopy si rozebírají české sklady
České logistice stále více dominují e-shopy a kamenní retaileři, tvoří dnes v Česku třetinu poptávky po skladových prostorách. Pronajímají si více skladových prostor než hráči v automobilovém segmentu, kteří logistice dříve dominovali. Dnes poptávají zhruba 13 % českých skladovacích prostor. Informoval o tom deník E15. „Obchodní centra se už tolik nestavějí, distribuční centra obchodů ano. Je to nový trend a zatím není jasné, kdy se zastaví,“ konstatoval pro E15 Ferdinand Hlobil, šéf středoevropského průmyslového týmu poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Do budoucna bude o logistické parky mezi retailery a dalšími odvětvími boj, mnozí přiznávají, že už v tento moment měli problém vhodné prostory najít a místa výhledově není mnoho.
Retail se jasně rozrůstá. Kamenné pobočky musí nabízet stejně dobrou a rychlou distribuci stejně tak, jako si internetoví prodejci stavějí skvělá experience centra.
Petr Šimek (Wellen)
Nárůst skladové plochy bohužel asi nepomůže zmíněnému řetězci vyřešit bezradnost ve využití stávající prodejní plochy některých svých prázdnotou zejících hypermarketů. Z tohoto pohledu mi zpráva jeví jako další zbytečné plýtvání plochami, i když chápu, že hypermarket na logistický sklad přestavět nelze.
Barbora Krásná (Blue Events)
Přeji mnoho úspěchu a ať neplatí ‚skladuji dobře, skladuji rád, sem tam i prodám‘.
Daniel Procházka (Ipsos)
Tak alespoň se třeba bude méně stávat to, že když si něco objednám, tak to teprve začnou vyrábět a nebo shánět u dodavatele.
Martin Boček
„České e-shopy by měly být komunitnější, jako čínské“

Lukáš Obdržálek
České e-shopy by se podle Lukáše Obdržálka, který vlastní agenturu Digital Ant, měly inspirovat těmi čínskými a být více komunitnější. Své zkušenosti o čínském e-commerce získal Obdržálek, když pomáhal Home Creditu s online expanzí na tamní trh. „Právě zapojování prodejců i nakupujících do komunikace na platformách e-shopů je hnacím motorem celého e-commerce. Schopnost čínských podnikatelů přetavit e-shop v sociální síť pomáhá budování důvěry e-shopů,“ říká v rozhovoru pro Retailek. Dobrou cestou jde podle něj Heureka, na českém trhu mu ale chybí větší platforma, která by dokázala sdružit menší prodejce a fungovala více jako komunita.
Kdo se někdy potkal s čínským podnikatelem, tak asi potvrdí slova pana Obdržálka, že jsou schopni velmi rychle přetavit nápad ve skutečnost. To je asi tak jediné, co bych viděl, že by se u nás mohlo aplikovat. U ostatních zmíněných věcí už jsem spíše skeptický.
Petr Podlešák
Je pravda, že aktuální reference od zákazníků, na kterou se dá spolehnout, je nejlepším bičem na kvalitu prodejce.
Martin Boček
Čína a Rusko čekají západní retail
Na letošním únorovém setkání E-Commerce Berlin Expo se věnovaly z velké části právě východním trhům Číny a Ruska, které podle řečníků čekají na expanzi západní retailových (nejen) online hráčů. Například Pro Rusko představujeme 10 % jejich zahraničních nákupů a pravděpodobně se naskytuje velká příležitost to změnit k lepšímu. Čínský trh e-commerce představuje desetinásobek toho německého a dvojnásobek kumulovaného trhu Evropské unie a USA. Čtvrtina populace nakupuje online,což je číslo, které do budoucna poroste.
Větu ‚Rusko a Čína čekají na evropský trh‘ vidím jako ekvivalent otázky, zda je sklenice z půlky plná, nebo prázdná.
Petr Podlešák
Rychlý kopírující Číňan, to zní jako Šum svistu! A e-tržištní-poučení z říše středu, to se tady bude některým jistě líbit!
Daniel Procházka (Ipsos)
Nepřijde mi, že by komunitní nakupování české e-shopy ignorovaly, dají se najít desítky dobrých příkladů. Čeští e-shop exportéři míří především do zemí Evropské unie a i tak to není nic lehkého. Takže držím palce statečným, kteří se pustí do Ruska nebo Číny.
Jan Penkala (Acomware)
E-commerce poskytuje určitě největší příležitosti pro expanzi a prodej v zahraničí, i když se mi zdá, že české firmy jsou převážně zatím spíše konzervativní a zdrženlivé. Ostatně i sekce Jak podnikat na mezinárodním trhu patřila na letošním Retail Summitu k těm nejméně navštíveným. Ale věřím, že z mnohých dnešních zákazníků, pro které je nakupování na eBay a dalších tržištích samozřejmostí, se časem stanou úspěšní obchodníci, kteří se nebudou ‚světa‘ bát.
Barbora Krásná (Blue Events)
Online prodej AutoPalace zatím netáhne
Dealerská skupina AutoPalace, která se specializuje na prodej a pronájem vozů, loni utržila 5,8 miliardy Kč. To je o 18 % více než v roce 2015. V porovnání let 2016 a 2015 AutoPalace zvýšil prodej nových vozů o 16 %, ojetin o 26 %. „Prodej elektromobilů se pro nás překvapivě nezvýšil, zájem je zatím spíše menší. Neplatí to pro půjčování automobilů Tesla, které jsou pronajaté 90 % času,“ řekl na tiskové konferenci Ralph Howie, generální ředitel AutoPalace pro Česko a Slovensko. Negativní trend podle Howieho zaznamenal také loni spuštěný prodej automobilů online. „Všude ve světě je to velkým trendem, nicméně Češi zjevně nechtějí utrácet vysoké částky přes internet za něco, na co si předem nemohou sáhnout,“ sdělil šéf AutoPalace.
No, co se týká e-shopu s auty, pak nevím, na koho cílí. Soukromý zákazník prostě potřebuje dostat kafe, sednout si, osahat si palubku, nechat si nakukat, že základní světla jsou na nic a ať si připlatí za LED Pjůr Vižn desetinu ceny auta… A fleetový manažer firmy má osobní kontakt u oblíbeného dýlera, kam napíše mail, že potřebuje čtyři červené oktávky a dostane personalizovanou cenovou nabídku. Takže za mě jednoznačně špatný průzkum trhu. A to samé platí vlastně asi i o elektromobilech. Přiznám se, že po nich pokukuju, minimálně po nějakém hybridu. Ale Češi, na rozdíl od západoevropských spoluřidičů hledají něco těžce hmatatelného a pojmenovatelného. Asi jdou vyloženě po údaji hodnota za peníze, ať je tou hodnotou pro ně cokoliv. Může to být, že je auto škodovka. Může to být velikost kufru, motor, něco. Pro mě osobně je důležité, kde za své peníze dostanu nejvíc hejblátek. Fleeťáci zase řeší TCO. A zase - pro obě skupiny prostě elektromobily ze srdce, mozku nebo excelovské tabulky nevypadnou jako vítěz. Osobně doufám, že to změní ještě neuvedený mainstreamový model Tesla 3, na tu se strašně těším
Václav Loubek
Internet nemusí být jen přímo o prodeji, ale měl by být vhodným doplňkem k práci obchodníka – sledování chování návštěvníka v e-mailech, na webu, na tomto základě tvořit různé skóringové modely, umět si dobře požádat o telefon či e-mail na webu od nového návštěvníka a dále ho využít v komunikaci. A tyto informace využít k vyšší informovanosti obchodníka a vyšší konverzi na prodejně, kde se objednávka dokončí. To téměř nikdo nedělá, stačí se podívat na jednu velkou automobilku, která nemá zajištěnou ani unikátnost e-mailu v databázi.
Jan Penkala (Acomware)
Elektromobilové, co to děláte, vy nechcete být tuzemské drajvy byznysu? O onlajnu ani nemluvě. Hrůza.
Daniel Procházka (Ipsos)
Lidé si chtějí auto osahat a případně vyzkoušet. Nákup může být následně třeba přes internet. Ale proč? Když už jsem u dealera, tak auto rovnou objednám. Nákup auta je většinou spojený se zážitkem, který nelze nahradit doma gaučem.
Martin Boček
Košík.cz zařadil německou značku Edeka
Online supermarket Košík.cz rozšiřuje své portfolio produktů o německou privátní značku Edeka a její dvě vedlejší značky G & G a Elkos. V sortimentu nově přidaných značek je možné na stránkách Košíku najít hlavně sýry a mléčné výrobky, trvanlivé potraviny, mražené zboží, cukrovinky, potřeby do domácnosti či drogerii. „Dlouhodobě jde Košíku o dvě věci – kvalitu a dostupnost zboží. Ačkoliv přirozeně upřednostňujeme kvalitní české dodavatele a podporujeme regionální produkci, nechceme zákazníky ochuzovat ani o možnost nakoupit si žádaný německý sortiment jen proto, že zrovna nebydlí u hranic,” argumentuje šéf Košíku Jakub Šulta.
Snaha o růst a konkurence přináší inovace a stále další novinky, to je jen dobře pro zákazníka. Jen by mě zajímalo, jak moc nových zákazníků se daří měsíčně nabírat online potravinářům a jestli to není jen o přetahování o stejnou skupinu zákazníků.
Jan Penkala (Acomware)
Všem, kteří mohou využít služby Košík.cz, protože do Zlína nezaváží, přeju hodně kvalitních zážitků se značkou Edeka.
Petr Podlešák
Nevím, jestli je to pozůstatek původní spolupráce Košíku s řetězcem JIP, který výrobky Edeka také nabízí, ale není to špatný nápad. Speciálně drogistické a papírenské výrobky Edeka poskytují velmi dobrou kvalitu za dobrou cenu, stejně tak některé konzervované rybí a zeleninové výrobky nebo omáčky. U tohoto sortimentu si myslím, že německá kvalita snadno přebije český původ, a Košík navíc může nabídnout něco jiného než ostatní online prodejci.
Barbora Krásná (Blue Events)
Nevím, jestli privátka Edeky je ta pověstná německá kvalita, ale rozhodně to bude lepší než Clever nebo TVN, o jiných chemikáliích nemluvě. Nicméně Češi prostě do Německa jezdí, což vidím pokaždé, když jednou za pár týdnů vyrazím na nákupy do Zittau. Takový výlet třeba moc nedával smysl, dokud jsem žil v Praze. Ale teď to najednou mám slabou hoďku cesty, náklady na naftu jsou nula nula nic, obzvlášť když jedeme tři čtyři, a dopoledne s přáteli, zakončené bratwurstem, je k nezaplacení. Obzvlášť když si přivezete zboží, které se v Česku sice prodává (jaký to pokrok oproti osmdesátkám), ale stejně se kvůli nekvalitě nedá jíst (a musel jsem se hodně snažit, abych nenapsal jiné slovo). No, a Košík cílí hodně na obyvatele hlavního města, takže to dává smysl.
Václav Loubek
Čeká nás změna měnového kurzu ve prospěch dovozu, takže tento tah se jeví jako jistě rozumný.
Martin Boček

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
