“Lidl se bude muset snažit, aby svou polohu na Letné dobře využil”

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Lidl vstoupí do obchodních center

Vizualizace obchodního centra Letná

Vizualizace obchodního centra Letná

Německý maloobchodní řetězec Lidl se už na českém trhu nebude omezovat na vlastní, samostatně stojící prodejny na periferiích. Nově vstoupí do obchodních středisek v centrech měst. Vybrané provozovny bude přizpůsobovat na míru developerským projektům. Prvním z nich je chystané obchodní centrum Letná mezi ulicemi Veletržní a Strojnická na Praze 7. Jejím investorem je společnost Lordship. Na Letné bude mít Lidl prodejnu o téměř 2.000 metrů čtverečních.

Z firmy, která letenské hipstery točila kácením stromům, ještě než hipsterství bylo cool, ve firmu, která na Letné mezi hipstery otevírá pobočku. Každopádně nových prostor pro samostatně stojící supermarkety hlavně v Praze už moc není a lidé se koncentrují v obchodních centrech.
Václav Loubek

Logický krok Lidlu, kterému se daří a jehož koncept si získává i bohatší klientelu. Důkaz toho, že správný marketing a obchodní propozice dokáží změnit vnímání opovrhovaného diskontu. Pak je možné následovat svoji širší cílovou skupinu i do center.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Lidl je sympatický experimentátor. Nebojí se.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)

Další krok, který jenom dokazuje, že Lidl je v retailovém prostředí daleko vpředu nejen v marketingu, ale i v obchodní strategii. Šití menších Lidlů na míru dle potřeb jednotlivých developerských projektů je něco, kde budou ostatní obchodní řetězce snad s vyjímkou Billy stěží chytat rychlík.
Michal Bařina (Global Marketing)

Přirozeným trendem jsou menší, lidštější prodejny, zejména pokud jde o obchodní centrum pro ‘město ve městě’. Nikdo nechce bloumat regály. Zda tam má být Lidl anebo jiná značka je jiná věc, ale Billa je na nahoře Letenském náměstí a Albert dole ve Veletržní, tak mezi ně modernizovaný Lidl celkem zapadne, ale bude se muset snažit, aby polohu mezi hřbitovem a národní galerií plně využil.
Daniel Procházka (Ipsos)

Každopádně zajímavé, jsem zvědavý, zda to bude pro značku znamenat také rozšíření spektra zákazníků, nebo jen zvýšení prodejů. Přece jen, Lidl je nějak zaměřený a obchodní centra mají také svou klientelu. Uvidíme, jestli se to protne nebo ne.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

2. U Prahy vznikne obří retailový komplex

Vizualizace komerční zóny Čestlice - Průhonice

Vizualizace komerční zóny Čestlice – Průhonice

U dálnice D1 na území Čestlic a Průhonic vznikne nový retailový komplex s celkovou rozlohou 39 hektarů. Zprávu přinesl web E15. Stavět se má začít na jaře 2018. Podle spekulací by součástí nové obchodní zóny měla být také Ikea. .Konkrétní značky, které budou v nákupuní zóně zastoupené, zatím nejsou zvěřejněné. Celková investice do projektu se pohybuje okolo 1,5 miliardy Kč. Za plánovaným komplexem stojí investoři Domo Development a PSJ Investors. Projekt je rozdělený do dvou etap. První etapa bude mít šestnáct hekterů. Z volných parcel zbývají už pouze dvě ve druhé etapě.

Protože to, co D1 nejvíc potřebuje, je ještě víc ucpat mezi Průhonicema a Čestlicema…
Václav Loubek

Výstavba nákupních center bude pokračovat, protože Česko nedosahuje v prodejní ploše na obyvatele ani evropského průměru, nemluvě o srovnání s premianty jako je Spojené království nebo skandinávské země. Čestlice jsou velmi atraktivní lokalita se skvělou polohou, která dokazuje, že z koncetrace nabídky mohou těžit všichni. Ikea by tam být měla.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Logický krok, reagující na zvyšující se kupní sílu hlavního města a nejbližších satelitních lokalit. Po výrazném zvětšení obchodního centra Chodov další retailová aktivita v okolí Průhonic, takže to vypadá, že směrem na východ od Prahy asi opravdu nebude problém časem si něco nakoupit.
Michal Bařina (Global Marketing)

A vzniknou nové hypermarkety, vzniknou a vzniknou! Skoro to vypadá na barikádu na cestě na Chodov. Však uvidíme. Zákazník by měl jen získat, zejména pokud tam bude Ikea.
Daniel Procházka (Ipsos)

Jestli budu mít Ikeu a Globus hned za barákem, tak pořád nevím, zda je to dobrá nebo špatná zpráva s ohledem na rodinné finance. Každopádně rozšiřování obchodních zón se zabránit nedá. Na čí úkor to tak bude?
Jan Penkala (Acomware)

Tak to se asi fakt máme dobře, když se pořád dál staví (a to nemyslím výjimečně ironicky). Teď ještě aby klaplo i to s tou zelení a protihlukovými stěnami.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

3. O2 bude modernizovat prodejny

Přestavěná prodejna O2 v Českých Budějovicích

Přestavěná prodejna O2 v Českých Budějovicích

Komunikační operátor O2 ze skupiny PPF během dvou let kompletně promění koncept všech svých prodejen napříč celou republikou. Změny se dotknou designu, uspořádání i vybavení poboček, přičemž třetina bude větší nebo jinde. Přibude také personálu. Letos by se takto mělo inovovat deset prodejen (konkrétně v Praze je to Spálená ulice či Butovice, dál Opava, České Budějovice), do dvou let pak všech 150 napříč republikou. Celkově na změny O2 vynaloží stovky milionů korun.

Jo, protože když se nekonkuruje cenou neomezeného tarifu, která je nachlup stejná jako u konkurence, tak se musí konkurovat designem poboček. To je přece jasný!
Václav Loubek

O2 jde s dobou a implementuje mnoho moderních retailových trendů najednou, za což si zaslouží pochvalu. Omnichannel vítězí, ale fyzický zážitek bude mít stále své důležité místo v nákupním procesu a to i technologií.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Nové obchodní interiéry od Moris Design jsou opět povedené. Ale praxe teprve ukáže, zda a jak to zafunguje, protože v těchto skvělých kulisách ještě musí hrát živí herci. A s těmi je to v poslední době všeobecně potíž. Jo a moc se těším na O2 guru, ti mi v prodejnách s bublinami občas připomínali paní Columbovou.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)

Zajímavá investice v době rostoucí online ekonomiky. Na prodejně mobilního operátora jsem byl naposledy osobně asi před pěti nebo šesti lety. Zvyknul jsem si spíše na online obsluhu, která je navíc schopna se mi věnovat v době, kdy já potřebuji. Narozdíl od prodejen, kde vídám davy obsluhychtivých zákazníků s pomačkanými lístečky v ruce a čekajíce ve frontě na vyřízení požadavku zákazníka před nimi. Možná by nebylo od věci spíše investovat do kvalitního a rychlejšího internetu nebo rozpustit plánované prostředky do levnějších tarifů, abychom se mohli v této disciplíně přiblížit vyspělým zemím.
Michal Bařina (Global Marketing)

Po dlouhé době zajímavý a smysluplný článek ke skutečným plánům a řešením, žádné tlachání typu ‘možná otevřeme až jednu prodejnu’ anebo ‘nevíme, co a jak prodávat, tak vymalujeme a nabídneme kafe nebo psí koutek’. Počítám, že se exekuce povede, držím palce. Jenom ty dvě postele bych sundal ze zdí.
Daniel Procházka (Ipsos)

A pro koho O2 ty prodejny vlastně potřebuje? Já jsem nebyl v prodejně mobilního operátora tak 4 roky…
Jan Penkala (Acomware)

Palec nahoru za to zrušení barových židlí. Protože prodejna O2, jak asi správně tipujete, není žádný bar. Co se týče vůně čerstvé trávy nevím, zvlášť u značky, která má v logu modrou a symbol kyslíku. Jsem docela zvědavý, jak bude fungovat koncept face recognition a propojení s individualizovanou nabídkou pro návštěvníky. To bych klidně i vyzkoušel. A poznámka pod okraj – s těmito investicemi do redesignu prodejen to vypadá, že se PPF rozhodlo brand O2 pro svou telekomunikační divizi zachovat a jít s ním dál.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

4. Mladý kokos chce expandovat do zahraničí

Portfolio značky Mladý kokos

Portfolio značky Mladý kokos

Firma Coolcoco, která prodává výrobky Mladý kokos, chce na investiční crowdfundingové platformě Fundlift získat finanční prostředky pro další růst. Aktuálně si skrze web říká o investici výměnou za podíl v objemu 5 milionů Kč. Celkový podíl, který Coolcoco nabízí, je 16,4 %. Investici chce následně Coolcoco použít na financování zásob a expanzi do zahraničí vlastní distribucí, vlastním brandingem i franšízovým konceptem. Firma Coolcoco měla loni obrat 4,5 milionu Kč, letos ke konci září 2017 to už bylo 5,1 milionu Kč.

Přejeme kokosům hodně štěstí! Kéž bychom měli víc takových kokosov!
Václav Loubek

Velmi sympatický projekt, nejen proto, že sám kokosu fandím a konzumuji ho. Strategie dává smysl, franšízový koncept při dobývání zahraničních trhů také. Vizuální identita mě úplně nenadchla. Ale fandím všem projektům, které podporují přechod ke zdravější výživě.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Další zájemce o investice a potencionální obět investorské rulety. Super cool produkt, zajímavý nápad, rozšiřování produktové řady a snaha o expanzi do dalších zemí. Držím palce při shromažďování investice, i když to ocenění firmy je dost troufalé
Michal Bařina (Global Marketing)

Mladý kokos prodává podíl, který se rozdrobí na desítky, možná stovky spolumajitelů. To mě asi zaujalo nejvíce. Jinak dost chaos.
Daniel Procházka (Ipsos)

Takže Češi někde nakoupí kokosy, pak je sem dovezou, nalepí na ně nějakou samolepku a pak je zase pošlou někam jinam, aby je tam prodali? Vítej uhlíková stopo.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

5. Kaufland končí v Německu s e-shopem

Nový Kaufland v Přerově

Nový Kaufland v Přerově

Kaufland se rozhodl ukončit v Německu provoz e-shopu s potravinami, jelikož nenašel způsob, jak na tomto prodejním kanálu vydělávat. E-shop fungoval od loňského října zkušebně pouze v Berlíně, plánované rozšíření do Hamburku řetězec zrušil. Německý a český trh je úzce provázaný. Potraviny přes internet tam neprodává ani Lidl, který patří s Kauflandem do stejné skupiny Schwarz. Lidl v Německu přes e-shop prodává pouze spotřební zboží a alkohol, stejně jako od letošního podzimu v Česku. Zprávu zveřejnil web Aktuálně.

Náklady na celý řetězec musí být obrovské. Nevím, jaké jsou v Německu marže na potraviny, ale žádný zázrak to asi při té konkurenci nebude, takže těžko ještě financovat to, aby líní Němci nemuseli do krámu. Holt ta skupina, kterým se nechce, není asi tak atraktivní, aby tenhle koncept uživila.
Václav Loubek

Online prodej potravin je prostě tvrdý byznys. Zajímavé je, že u nás to jde očividně lépe a to jsme v mnoha směrech rozmazlenějšími zákazníky než sousedé na Západě. Jedním z důvodů budou nižší personální náklady u nás. Čeští hráči pokrývají čím dál více měst, nejvíce našlápnutý vypadá Rohlík.cz.
Zdeněk Hašek (marketingový poradce)

Služby doručování nepotravinářského zboží z e-shopů nabírají na obrátkách a docela slušně už fungují. Ale ne všude. Levné doručování čerstvých potravin představuje tvrdý oříšek, asi jako monetizace elektronických médií. Trh a čas to ale stejně jednou rozlousknou, protože, čas jsou peníze.
Jaroslav Tamchyna (Czech Franchise Institute)

Konečně někdo, kdo je ochoten a schopen si po pilotním projektu natvrdo spočítat, že online s potravinami je byznys, který v dnešních podmínkách nemá světlo na konci tunelu. Ačkoliv Kaufland i Lidl jsou prakticky nejvíce vydělávajícím obchodními řetězci s miliardovými zisky a mohli by si tuto hračku lehce dovolit, přesto nejsou ochotni dotovat něco, kde není v nejbližším výhledu šance na výdělek. Narozdíl od našich potravinových e-shopů, které se sice předhánějí v růstu, ale současně přitom pálí desítky investorských milionů rychleji, než se v jaderné elektrárně štěpí atom. Třeba ale sází na to, že možná přijde i Alibaba…
Michal Bařina (Global Marketing)

Kaufland se chová rozumně a přirozeně, vyzkoušel, vyhodnotil a bude dělat dál to, co umí, a kde vydělává. Pokud to bude nutné nebo vhodné, jistě si ecom řešení v budoucnu zajistí.
Daniel Procházka (Ipsos)

No jo, ten online je trochu jiný svět. A asi to chce i trochu jiný přístup a jiné očekávání ohledně návratnosti.
Jan Penkala (Acomware)

Přijde mi fér, že podnikatel řekne: ‘Bylo to fajn, ale končíme s tím, protože na tom prostě nevyděláme.’ Zvlášť, když se jedná o takto zavedeného prodejce jako je Schwarz. Jak moc tam asi mají rádi Amazon, to už je jiná otázka.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)