Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Lidl v Polsku přidává 9 % a zavádí další benefity
Polská divize Lidlu oznámila, že zaměstnancům od prvního března zvedne platy o 9 %. Společnost také oznámila, že hodlá v letošním roce vytvořit několik stovek nových pracovních pozic. Informaci přinesl server International Supermarket News. Kromě tohoto přilepšení polský Lidl zavedl i bezplatnou lékařskou péči pro své zaměstnance, včetně zvýhodněného pojištění celé rodiny. Dalšími benefity, které zavedl, jsou poukázky na nákup v Lidlu, vánoční balíčky a finanční benefity. Dětem zaměstnanců společnost přispěla na vzdělávací pomůcky. Celá nová strategie zaměřená na zlepšení atraktivity Lidlu jako zaměstnavatele nese název Lidl začíná s lidmi.
A to ani polská premiérka nebyla žalovat na ambasádě. Jak zítra na Retail Summitu 2017 uslyšíme od expertů z GfK: o budoucím úspěchu na retailovém trhu rozhodnou lidé. A Lidl to zjevně ví.
Tomáš Krásný
Samsung se omlouvá za Galaxy Note 7
Po všech explozích nových telefonů a dalších problémech se společnost Samsung snaží navždy uzavřít kapitolu s nepovedenou řadou Galaxy Note 7. Šéf divize telefonů Samsungu DJ Koh se na tiskové konferenci v Soulu hluboce omlouval všem zákazníkům a obchodním partnerům za způsobené problémy. Dodal také, že 96 % ze tří milionů kusů vadné řady Galaxy Note 7 bylo v reklamaci vráceno zpět. Informaci přinesl portál TechCrunch. Koh na konferenci hovořil o výsledcích interního testování, které mělo objasnit, proč výrobní řada Galaxy Note 7 v mnoha případech explodovala. Důvodem bylo podle výsledků testování špatně utěsněné bateriové články a vychýlení záporné elektrody.
Na testování společnost najala 700 interních testerů a zaplatila i za externí testy. Koh uvedl, že společnost nyní věnuje maximální pozornost bezpečnosti svých produktů a za vadu v řadě Galaxy Note 7 přebírá plnou odpovědnost. V nové bezpečnostní strategii bude zahrnuto osm bodů zahrnující kontrolní fungování telefonu a dvoutýdenní simulované používání telefonů v různých situacích.
Učebnicová ukázka krizové komunikace, i s parádní omluvou. Dal bych to našim politikům studovat za domácí úkol (popřípadě po škole). Borci z firemních komunikačních týmům by si to taky mohli přečíst, neuškodí to.
Tomáš Krásný
Walmart v dubnu odstartuje prodej automobilů
Walmart mezi svůj dosavadní sortiment přidává novou kategorii, konkrétně se jedná o automobily. Do nynějška americký řetězec prodával pneumatiky a doplňkové zboží, nově ale navázal strategické partnerství se společností CarSaver. U svých 25 obchodů v Houstnu, Dallasu nebo Oklahomě si tak Walmart zřídil prodejní kiosky, které provozuje s pomocí společnosti CarSaver. Zprávu vydal Chain Store Age. Na výběr bude při nákupu z nových a ojetých certifikovaných vozů, které si mohou díky partnerství Walmartu a společnosti Ally Financial zákazníci také pojistit. Nový segment začne Walmart prodávat od dubna.
A máme tu další pokus retailu vstoupit do nových kategorií. S auty jsem relativně skeptický, ale prodej nového typu mobility (ne aut, ale jejich užívání) se v retailu jistě dříve či později uchytí.
Tomáš Krásný
Americký retail musí zavírat prodejní plochy
Američtí kamenní retaileři mají problém, kvůli nárůstu oblíbenosti internetu musí zavírat svá obchodní centra a prodejny. Podle odhadů agentury Bloomberg, která článek vydala, bude v blízké budoucnosti zavřeno více než 10 % celkové retailové plochy Spojených států. V přepočtu se jedná zhruba o 1 miliardu metrů čtverečních plochy, což je asi 5.000 obchodů. Podle Tima Wanga, který vede výzkumný tým investic společnost Clarion, toto číslo není konečně a bude narůstat. Vývoj v retailu je podle něj v tomto ohledu do budoucna špatný. Důvodem, proč musí retailové plochy v Americe zavírat je, že se jich tam nachází příliš mnoha. Krize se dotkla i takových řetězců, kterými jsou Macy’s, Sears nebo The Limited. Přestože povánoční sezóna byla podle čísel úspěšná, velkých nákupních center se dotkla méně. Rostly zejména nákupy na internetu a v promocích.
Tahle zpráva je hodně alarmující, zejména pokud si uvědomíme, že lokalizace prodejen a obchodních center v USA probíhá daleko racionálněji než u nás. I tam se občas retaileři a developeři spletou, ale takové chyby v lokalizaci a tak naddimenzované prodejní kapacity jako u nás za mořem nemají. Takže nás čekají s další expanzí e-commerce zajímavé věci.
Tomáš Krásný
Mexická tequila Jose Cuervo se bojí Trumpa
Mexický výrobce tequily značka Jose Cuervo nabídne přes 470 milionů akcií (jedna se hodnotově pohybuje na 30 až 34 pesos) 8. února na opožděné počáteční veřejné nabídce (IPO). Tímto krokem se mexický výrobce tequily bude snažit získat 700 milionů dolarů, singapurský holding Temasek vezme z nabídky 20% podíl v hodnotě 175 milionů dolarů. Informace přinesla agentura Reuters. Během loňského roku vydala společnost své akcie v IPO dvakrát, v obou případech v reakci na protimexické výroky Donalda Trumpu po jeho zvolení prezidentem Spojených států.
Konečně pořádná šance koupit si mexickou tequillu pro ty, kdo abstinují či odolávají nutkání stát se alkoholikem. Ale vážně – trhy jsou totálně znejistěné Trumpem, mexická ekonomika je v hodně velké nejistotě. Že by šance koupit akcie za dobrou cenu? Produkt je to seriózní, žádná internetová bublina.
Tomáš Krásný