Minulý týden jsme si udělali malou dovolenou - dva dny na chatě bez signálu. Bez Facebooku. Většinu pobytu jsme prospali a bylo to dost krásný, ale i tak jsme se to rozhodli ještě zpříjemnit výletem do města. Před obchoďákem postávaly dealerky laciných vůní a podařilo se mi odposlechnout, jak zkouší osejlovat lokály frází „jste žena spíš romantická, nebo energická?“. Bylo to jak z filmu mladýho Formana.
Dealerka měla v kabelce dvě vůně, jako by existovaly pouze dva charaktery žen. Možná by bylo fajn říci, že ačkoliv jsem zatížený na vůně, neuráželo mě to. Spíš se mi vybavily nekonečné rozhovory, které jsme se šéfredaktorem Médiáře vedli minulý týden na téma „hledání nového šéfredaktora Lupy“. Když se řekne Lupa, tak první, co se mi vybaví, je pot vývojářů. Ne že by smrděla, ale je to tak nějak zkratka do jejich světa. Ale český internet se už dávno nejsme jen „my interneťáci“.
Lupa shání šéfredaktora
Podmínky splňuju. Jen bychom museli změnit pár věcí. Titulky, texty, fotky, layout, autory a - ach ano, koncept.
Jedeme gonzo?
První nápad, když jsme se to dozvěděli, byl samozřejmě přihlásit se do konkurzu a pak to odreportovat našim čtenářům. Dokonce jsem začal psát i e-mail na adresu sefredaktor@lupa.cz. Ale pak jsme se na to vykašlali, nevím, už proč, asi, že bych musel jet na pohovor do Lupy a ačkoliv to mám patnáct minut pěšky, tak se mi zrovna nechtělo.
A teď vážně
Když nastupoval Patrick Zandl, část uživatelů se bouřila:
Podle mě odborné věci patří na odborný server nebo do specializované rubriky, tedy na Zdroják. Od čeho ho jinak máme? Skvělý editor nemusí být nutně bulvární. Natož skvělý titulek. No nic, pojďme dál.
Lupu mám rád. Byl jsem tak trochu při jejím založení, jako jeden z prvních jsem slyšel její název, mám k ní sentimentální vztah, ale posledních pět let se jako médium nedá číst. Analýzy či rozhovory ano, ale pak jdu hned pryč, protože jako celek je to nestravitelné.
No vidíte a já si myslím, že je třeba se podívat, jak vypadají weby v roce 2012 a také, jak je lidé používají. Co člověk dělal před deseti, dvanácti, patnácti lety? Tak třeba já jsem měl každý den tohle pořadí: Neviditelný pes, Svět namodro, Novinky (kde byla tehdy fantastická kulturní a zábavná sekce), pak Lupa, Seznam, Mageo a tak dál. Člověk projížděl weby, aby zjistil, co je na nich nového.
Dneska je neprojíždí, nebo aspoň ne v takovém rozsahu. Zalajkoval jich spoustu a spíš čeká na to, co k němu přijde. Je jasné, že oldschoolery tohle štve. Nicméně pokud je Lupa web o českém internetu, patří do něj nejen technické a technologické a mediální obsahy, ale i lidé, kteří mají na českém internetu nějakou pozici. Nemyslím tím lidi, kteří přímo dělají média, ale samozřejmě osobnosti, které ovlivňují stovky tisíc lidí. Jsem mimo?
Dnešní obsah
Na Lupě občas vycházejí fantastické články. Daniel Dočekal a Patrick Zandl, to je kvalita a expertní názor, o který se lze opřít. Rozhovor s Daliborem Balšínkem je kus dobré novinařiny. Lupa udělala skvělou investigaci To je cool.
A dál? No jo, dál. Dost toho opisují. Nejsou původní. A co je nejhorší, nejsou aktuální, i když by mohli a měli být. Jsou totiž webový server. Co o tom praví Lupa:
No tak kde to jsme? Jsme snad online, ne? Když tohle čtu, mám dojem, že v tom případě by bylo lepší vydávat tištěné médium. Pečlivě zpracované.
Titulka
Chaos. Dobré věci jsou promíchané s méně důležitým plus balastem typu tiskových zpráv, které by rozhodně neměly mít prioritu stejnou, jako dobrý článek. Řešení „zprávičkami“ je degenské. Přijdu na titul a není tam ani jeden dobrý titulek. Místo otvíráku chaos boxíků. Co po mně teď chcete? Mám luštit, co je v boxíkách, a vybírat si, nebo číst? Zprávy, nebo zprávičky? Vedle toho další box „Co by vás mohlo zaujmout“? To znamená, že zprávy a zprávičky to asi nebudou.
Jak mám číst, když se mi nechce rozklikávat, protože tam, jak jsme už řekli, není jediný dobrý titulek? Jedno textové klišé vedle druhého. Nenuťte uživatele přemýšlet. Dejte mu výraznou typografii a pokud nemáte ke každému článku fotku, jako že nemáte ani k jednomu, tak prostě není. Ilustrační fotky za euro a kreslenky, občas nějaké to modré nebe nebo síťový kabel, to je tak strašně out, že to snad už ani nic neilustruje. Zbavte se jich. V návrhu layoutu počítejte s tím, že spíše nebudou. Pokud budete mít klikavý titulek, stejně to nikdo moc nebude řešit.
Titulky
Jak vypadá dobrý titulek? Především ho chcete rozkliknout. Obsahuje sloveso, což odlišuje aktuální událost (Zemřel Ray Bradbury) od pojednání, slohovky, diplomky (Ray Bradbury). Není postavený na klišé, ale na highlightu z článku. Neobsahuje otazník, protože v tom případě odpověd v mysli čtenáře je vždy „ne“ (tohle si ještě důkladně prosvištíme).
Obchod vasecena.cz prý zneužívá loga APEK
(„Prý“. Tak mají tu informaci, ověřenou, nebo nemají? „Prý“ je bulvár.)
Nové služby na platformě Windows Azure
(Nové služby na platformě Windows Azure co? Chybí sloveso.)
Zemřel Ray Bradbury
(Generický titulek, to se nedalo poskládat něco objevného z kontextu jeho díla, nebo z životopisu? Je tam spousta zajímavých věcí.)
Těšíme se na české LTE
(Generický titulek.)
Sociální deziluze
(Sociální deziluze co? Titulek bez slovesa je slohovka z páté třídy.)
Co je vám, virtuální doktore?
(Tohle socialistické klišé mě fakt drtí.)
Máte na to, abyste rozjeli startup?
(Generický titulek, odpověď zní - jak už víme - ne, takže nemáte. To aby se člověk šel zabít.)
Gmail neusíná na vavřínech: s čím novým zatím letos populární e-mailová služba přišla?
(Pokud napíšu „neusíná na vavřínech“, měl bych kvůli symetrii použít ještě „široké spektrum“, „pestrou paletu“ a „dynamickou firmu“. Nic z toho v textu není, zato tam je „zvedlo vlnu kritiky a emocí“, „další experimentální funkce naopak skončily v koši“ a „Gmail má konečně zelenou v celé Evropské unii“.)
Už i Twitter začíná šmírovat uživatele?
(Ne, nezačíná, jak víme.)
Honba za megabity
(Honba za megabity co? Chybí sloveso. Titulek je Chip z roku 1994.)
A samozřejmě, otázky na konci:
Elektronické podpisy: z bláta do louže?
(Ne.)
Google+ ve stopách Facebooku: je to dobrá cesta?
(Ne.)
Může se Facebook zase začít bát MySpace?
(Ne.)
Riziko mobilního malware ve firmách?
(Tady chybí sloveso, takže titulek ani nedává smysl - je to opět glosa, kde z titulku není jasné, co chce autor říci.)
Adoptovat děti Microsoftu a Nokie a pořídit si Lumii? Já říkám ano...
Nemáte datovou schránku? Nevadí!
(Tady se to povedlo na poslední chvíli ohnout, ale málem už bylo zle.)
Post PC éra? Ne
(A tady už je zle, opět chybí sloveso, takže titulek nedává smysl.)
Claim „server o českém internetu“
Co je to „český internet“? A pokud je Lupa o něm, proč publikuje zprávy o internetu zahraničním? Není jasné, jaký je koncept obsahu. Nebo je špatně claim. Podle mě by se na Lupě měla objevovat někdy i kultura, společnost a lifestyle z hlediska českého internetu, což jsou témata, o kterých se dá napsat fantastická studie, pokud najdete správný řez problémem. Jinak zůstane navždy vývojářsko-mediálně-startupovým médiem.
Kdo je ten „český internet“?
Český internet nejsou jen média a firmy a technologie. Jsou to i lidi. Umělci. Bloggeři. Céčka neboli celebrity. Kde je jediná celebrita na Lupě? Jediný blogger? Videobloggeři? Fashionblogger? Foodblogger jiný než Cuketka? Kde jsou filozofové internetu? Zaznamenal jsem jednoho jediného, možná jsem se špatně koukal, ale to mi nemůže vzhledem k titulkům nikdo mít za zlé.
Spadá Jan Kraus do „českého internetu“? Na jeho videa kouká tolik lidí - i když jsou umístěná na americkém serveru. Ano, protože je Čech a je na internetu. Je Daniel Landa český internet? Má druhou největší stránku na Facebooku, tak snad by měl být. Zdeněk Pohlreich? Ewa Farna? Partička? Ano, samozřejmě. Kde je o nich jedna jediná věta?
Jak to vidím já
Velký otvírák na titulu. Hodnotný. Sdílitelný. Super perex, nebo bez perexu, je to fuk. Buď vyzdrojovaná analýza, nebo aktuální dění, ale se seznamem zdrojů a na závěr jednou expertní větou, lépe odstavcem od člověka z oboru, kde řekne, co tahle zpráva znamená. S facebookovou diskusí (na Lupu ještě nedorazila - jsme pořád v roce 2008).
Takovýhle tvar nasdílí spousta lidí, protože je to skutečná kvalita, nebo zásadní informace. Bude příležitost ke tříbení názorů pod článkem. Protože je článek napsaný tak, aby polarizoval, tak čtenář vyskládá své argumenty do diskuse. S reálnými identitami diskutujících. Protože pokud diskutuje anonym a řekne zásadní věc, nikdy nevíme, kolik toho ještě nevíme. Jediným problémem je, že se zamezí insiderskému infu, které tvoří koření diskusí. Facebooková diskuse rozšíří článek po Zdech lidí, kteří budou komentovat, čímž se zvýší čtenost a zájem lidí, navíc tvoříme chvilkový trend jasně patrný na Zdech přátel.
Co se tady dá číst?
Živě je jako celek mnohem lepší. Je zábavnější, protože z Brna a má - kupodivu dobré - videozprávy. Lupa by měla přinášet témata jako Tyinternety, ale přitom i obecnější věci, a všechno mít rychleji a s krátkým expertním názorem „co tahle zpráva znamená“.
Layout
Layout webu je hlavně o typografii. Pak o copywritingu. Dva příklady za všechny.
- Koukněte se na The Daily Beast. Mají zhruba podobný chaos na titulu hlavní stránky jako teď Lupa, ale funguje jim to, hned se orientujete.
- Koukněte na Super.cz. Jeden velký článek - a pak, nevím, jak to dělají, ale já vždycky rozkliknu další články, vždycky. Ale ten otvírák vypadá, že stojí za to proto, že má prominentní postavení na stránce. Zabírá na výšku skoro celou obrazovku. Kde jsme to jen viděli? Jo aha, na webu Applu.
A protože se nám připozdilo, píšu to už pět hodin a už si budeme muset jít pustit náš pravidelný díl Sběratele kostí, tak jen tečka na závěr:
Klíčoví autoři
Patrick Zandl ať si jede jeden speciál měsíčně, vyzdrojovaný, dlouhý jak chce, psát umí. Daniel Dočekal čtyři až nekonečno speciálů. Po zbytek času mohou oba klíčoví autoři dopisovat ke každé zprávě jednu větu „co si máte myslet o téhle zprávě“ a pak by měl nastoupit zbytek autorů pro internetový lifestyle, sociologii a filozofii.
Personální změny
Vyhodit Jana Handla a Vojtěcha Bednáře. Jiří Peterka by měl psát kratší, hutné věci. Je expert, ale jeho texty se nedají učíst. A podmínka: zástupcem šéfredaktora musí být - pochopitelně - Luděk Staněk z Reflexu.

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE
