Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Mafra chystá webovou čtečku novin

Změna má vydavatelství přinést zvýšení prodeje aspoň o 3.000 kopií.

Šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák na mikrokonferenci Médiáře v kině Ponrepo. Foto: Martina Votrubová

Šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák na mikrokonferenci Médiáře v kině Ponrepo. Foto: Martina Votrubová

Vydavatelství Mafra na podzim připravuje společnou digitální platformu pro všechny své tištěné tituly – pro placené deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny i zdarma rozdávané tituly Metro a 5plus2. Hlavním cílem je lepší uplatnění obou značek na webu, kde se zatím daří především zpravodajství zdarma jako iDnes.cz nebo Lidovky.cz, krátkodobým cílem přitom stabilizovat předplatitelský kmen, jinými slovy vyrovnat propad u tištěných verzí nabídkou digitálního abonmá. Na konferenci Médiáře na téma Noviny a časopisy digitálně to uvedl šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák.

Mafra již několik let nabízí digitální předplatné ve spolupráci s externí firmou vyvíjející mobilní aplikace. Spolupráce ale “není dobrá”, proto se to má změnit, má se “vyprávět nový příběh”. “Nejdeme cestou aplikací. Nemáme kapacitu, peníze ani výrobní prostředky na to, abychom udržovali ve skvělém stavu osm, devět aplikací,” načrtl šéf iDnes. Plánovaná změna má přesunout veškeré aktivity na půdu vydavatelství, změnit se má podoba obou digitálních médií i obchodní model. “Mafra v této oblasti začíná od začátku. I když to na první pohled vypadá, že jsme zkušený harcovník na poli digitálních novin, digitálního předplatného, bohužel naše dosavadní zkušenosti jsou špatné,” podotkl Hanák.

Co Mafra chystá, je webová čtečka univerzální pro všechny operační systémy a přizpůsobující se rozměrům monitoru, respektive displeje. “Jak na tomhle vydělávat, to zatím vyřešené není. Děláme to zatím hlavně proto, abychom zbořili platformní bariéru mezi papírem a webem. Zkuste se totiž dnes zaregistrovat k jednodennímu předplatnému MF Dnes, skoro bych se vsadil, že to bez cizí pomoci nedáte,” uvedl Hanák. První verze čtečky už veřejně funguje u bezplatného deníku Metro, na adrese e.metro.cz.

Předpokladem je vytvořit jednoduché, uživatelsky přívětivé prostředí, v němž si čtenář bude moci zobrazit si všechny regionální mutace daného vydání listu a hlavně dostat se rovnou na konkrétní článek: “Systém, který máme dnes, vůbec neumožňuje křížovou propagaci, to znamená posílat lidi z iDnes nebo Lidovky.cz na placený obsah. Zatím posíláme lidi na homepage MF Dnes, tomu říkáme ‘a najdi si ten článek, který tě zajímá, zaregistruj se’. Už samotná konverze z free obsahu na placený obsah znamená určitou ztrátu. Pokud lidi emitujete na stránku, která začíná od nuly, ztráta se násobí.”

Rredakční systém, v němž se vyrábějí noviny, neprodukuje digitálně strukturovaná data, ale prakticky obrázek, stránku. “Rozpad novin na články” zajišťuje až vkládání materiálů na web prostřednictvím redakčního systému pro internet, který už počítá s kolonkami jako autor, popisek, text, foto. Mafra teď pracuje na systému převodu textů kompletních novin na web. “Chceme zcela ovládnout, zkrotit obsah, který v Mafře vyrábíme, mít ho ve stoprocentně digitálně strukturované podobě, abychom s ním mohli nakládat jakkoli, ať už čistě pro web nebo pro další aplikace,” poznamenal Michal Hanák.

Články z novin tak bude možné jednak vidět standardně jako ostatní články na internetu, a zároveň bude možné texty z novin na webu zpoplatnit. V textech i celém archivu v rámci čtečky bude přitom možné fulltextově vyhledávat Google. Platforma umožní také čtení offline (bez momentálního připojení k internetu).

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: titulní strana. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: titulní strana. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: obsah vydání. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: obsah vydání. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: regionální mutace. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: regionální mutace. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: fulltextové vyhledávání. Kliknutím zvětšíte

Webová čtečka Mafry, s deníkem Metro: fulltextové vyhledávání. Kliknutím zvětšíte

Mediální dům se hodlá zbavit závislosti na distribučních kanálech, které mu nepatří a které tudíž neovládá, typicky jde o aplikaci Kiosek v rámci operačního systému iOS výrobce počítačů, mobilů a tabletů Apple či její obdobu v systému Android od Googlu. “Největší problém závislosti vidíme v tom, že náš poklad, to znamená kontakt na naše zákazníky, na naše čtenáře, v případě Applu a Googlu nevlastníme my.” Mafra tak nově bude moci vlastnit všechny údaje o předplatitelích, spravovat na jednom místě digitální i “papírové” abonenty a bude moci stanovovat svou obchodní politiku (při prodeji přes aplikace pro iOS musí vybírat ze stupnice cen nastavených v online obchodě Applu).

Vydání prodaná přes web se budou moci počítat do prodaného nákladu podle standardů kanceláře pro ověřování nákladů tisku ABC. V první fázi po zavedení změny technologického, potažmo obchodního modelu počítá Mafra se zvýšením prodeje o 3.000 kopií. V posledních měsících zaznamenala nárůst digitálních prodejů zejména díky tomu, že je přidává k počítačům a tabletům značky Lenovo. Zatímco v posledním loňském kvartálu to bylo zhruba 1.000 denních abonentů za oba tituly MF Dnes a Lidové noviny, ve druhém čtvrtletí už přes 12.000 – pokud by se ubraly prodeje s Lenovem, jde momentálně o 1.300 až 1.500 kupujících denně.

Při propagaci elektronické verze placených novin chce Mafra významně využít své zpravodajské weby iDnes.cz a Lidovky.cz. Zda dál přidávat digitální kopie k tabletům, o tom se teď diskutuje: “Nejsme si jisti, zda do další spolupráce s nějakým výrobcem hardwaru půjdeme. Úmrtnost je tam obrovská – naženete sice velká čísla, lidé to použijí, když to dostanou, ale do budoucna nic z toho, je to energie věnovaná špatným směrem.”

Digitální prodeje deníků Mafry

Digitální prodeje deníků Mafry

Oficiální čísla digitálních prodejů novin Mafry jsou nižší, i ona ovšem ukazují nárůsty díky spolupráci s Lenovem

Oficiální čísla digitálních prodejů novin Mafry jsou nižší, i ona ovšem ukazují nárůsty díky spolupráci s Lenovem