Neschopnost převádět čtenáře od svého grátis zpravodajství k placeným digitálním verzím tištěných novin, to brání vydavatelství Mafra vydělávat víc za současného stavu, kdy prodej papírových deníků padá a čtenáři si čím dál víc zvykají konzumovat novinky přes mobil či tablet. Zástupci Mafry se na tom shodli na pražské Internet Advertising Conference.
„Nedokážeme odvést čtenáře z iDnes.cz na Mladé fronty Dnes,“ pojmenoval problém šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák. „Mafra se mnoho let chovala jako printová firma. Že součástí toho vydavatelství byl nějaký web, se na rozhodování firmy moc neprojevovalo. Teprve letos se nás poprvé někdo zeptal, jak řešit digitální předplatné printových titulů,“ přiblížil přístup šéfů.
Jak to napravit, zatím prý ve firmě není jasné. „Kdybych to věděl, nesedím tady, ale na Kajmanech,“ podotkl šéf iDnes.cz, když se ho moderátor akce Martin Veselovský ptal, zda ví, jak na to.
Prodej elektronických kopií MF Dnes i Lidových novin, druhého placeného deníku Mafry, dlouhodobě stagnuje. Teprve letos zazněl plán, jak jej navýšit, a to přitom sporný. Mafra začala přidávat elektronické předplatné deníků zdarma k tabletům Lenovo. Takto díky prodeji tabletů Samsung skokově narostly prodeje Blesku konkurenčního Ringieru. Rozdávání abonmá zdarma ovšem nepřispívá k loajalitě předplatitelů.
Mafra vedle toho plánuje zlepšit digitální distribuci, s níž podle ředitele redakce Lidových novin Veselina Vačkova měla „v minulosti poměrně velké problémy“. „Spolu s Mladou frontou Dnes a hlavně s kolegy z iDnes.cz pracujeme na tom, jak poskytovat informace digitálně přes všechny platformy, jako balíček,“ uvedl k aktuálním plánům Mafry.
Lidové noviny se podle Vačkova zároveň snaží „přepnout na míru vysoké původnosti, citovanosti, odhodit z tištěného vydání balast, který by je snižoval na úroveň zdarma šířeného obsahu, a chtějí co nejmíň citovat z Četky [agentury ČTK]“. Vačkov vidí jako silný argument pro další existenci deníků jednak původnost, jednak ohraničenost a strukturovanost informací: „Jde o to, rozlišit dva základní principy - princip proudu, tedy průběžně aktualizovaného online zpravodajství, a princip dávky, strukturovaného balíčku s texty, obsahy, které nejsou k dispozici v proudu. Ty jsme dosud dávali prostřednictvím mobilních aplikací.“ Od těch by firma podle nedávných náznaků mohla upustit.
Pokud budou noviny pohodlně přístupné, bude na nich možné vydělávat dál, i když nebudou tištěné, zní předpověď. „Deníky, noviny jsou vysoce strukturovaný, sofistikovaný, pravidelně dodávaný balíček informací, zatím na papíře. Princip balíčků je velmi důležitý. Pokud to digitální barbaři, kteří postupně ničí papírový Řím, pochopí a použijí, tento psychologicko-ekonomicko model pomůže deníkům přežít v jiné formě,“ předestřel ředitel redakce Lidovek.