Koncept internetového videoarchivu, který tuzemská televize Nova uvedla v lednu pod značkou Voyo, plánuje její majitel skupina CME rozšířit letos do dalších pěti zemí, kde působí - na Slovensko, do Rumunska, Slovinska, Chorvatska a Bulharska.
Z Česka nejprve Voyo přijde do Chorvatska, v druhém čtvrtletí. Pak budou následovat ostatní země. „Streaming bude do konce roku k dispozici také na chytrých televizorech a mobilních zařízeních,“ oznámila CME ve svém newsletteru.
Podobně veřejnoprávní Česká televize už uvedla mobilní aplikace svých programů ČT24 a ČT4, chystá pro mobily připravit i videoarchiv iVysílání. Ten je zdarma. Placenou Videopůjčovnu Česká televize před víc než rokem zrušila jako neperspektivní. Naopak slibuje uvést aplikaci pro přehrávání videí z internetu v televizorech Samsung.
Služba Novy Voyo dnes nabízí archiv všech původních pořadů, simultánní vysílání některých z nich (Televizní noviny třeba) a pod značkou Voyo+ pak předpremiéry původních seriálů a přes stovku filmů od distributora Bonton, které lze koupit za 50 nebo 80 korun přes SMS.
Platba funguje zasláním zprávy na určené číslo, zpět přijde kód, který uživatel zadá do internetového prohlížeče. Peníze mu jsou následně strženy z měsíčního účtu u mobilního operátora. Lze platit také bankovním převodem.
„Lidé byli zvyklí sledovat na webu televize Nova obsah zdarma. Ale od doby, co CME uvedla placený obsah a novou značku, návštěvnost vzrostla o 30 %,“ tvrdí Robert Berza, šéf divize nových médií. Podle něj nyní online služba v Česku dokáže přitáhnout 170 tisíc návštěvníků denně.
Nova se podle svých slov domlouvá s dalšími distributory a poskytovateli obsahu. Televize sama některé kinofilmy koprodukuje, mimo jiné spolupracovala na čtyřech českých nejúspěšnějších za rok 2010 - Ženy v pokušení (loni vůbec nejnavštěvovanější, tržby 124 milionů korun), Kajínek (83 milionů), Román pro muže (52 milionů) a Doktor od Jezera hrochů (35 milionů).
Internet se podle bývalého generálního ředitele Novy Petra Dvořáka v televizní společnosti musel uskrovnit. „Kvůli krizi, která přišla v roce 2009 či 2010, CME přehodnotila strategii a přestala do internetu investovat,“ řekl Dvořák předminulý týden na odborném setkání Unie vydavatelů v Praze.
Připomněl, že Nova za jeho vedení vytvořila zpravodajský web tn.cz, „který se stal trochu bulvárem“, a právě videoarchiv. „Cílem CME je držet internet na break evenu, kde je, a spíš investovat do televizí,“ tvrdí bývalý ředitel.
„V roce 2010 jsme zjistili, že budovat růst naší divize nových médií jen na samotných příjmech z inzerce nestačí, pokud chceme zároveň rychle růst a být v zisku. Proto jsme portfolio restrukturovali, a proces bude pokračovat letos i v dalších letech,“ přiblížil šéf nových médií CME.
Rychlého růstu chce nyní dosahovat hlavně zpravodajskými a sportovními weby a magazíny. Za obsah na zábavních videoportálech - ať původní, či nakupovaný od hlavních nebo nezávislých distributorů - pak mají uživatelé platit. Tím se CME hodlá přiklonit k modelu, který se prosazuje ve Spojených státech či západní Evropě.