Investiční skupina KKCG Karla Komárka (Sazka, Moravské naftové doly či cestovní kancelář Fischer) rozšiřuje činnost své společnosti Informační linky o další typ byznysu, a sice o donáškovou službu nazvanou DoDo. Pilotní projekt teď spustila v Praze. Pokud se osvědčí, počítá s jeho rozšířením do dalších velkých měst, v první fázi do Brna, později do Ostravy či do Plzně. Od ostatních roznáškových služeb se nový projekt chce odlišit jednak tím, že hodlá zajistit doručení „všeho, co kurýr DoDo unese“, jednak tím, že bude fungovat přes standardní SMS. Médiáři to sdělil Robert Krestyn, marketingový manažer Informačních linek. Firma provozuje informační linky 1180 a 1188.
„Informační linky živí tři typy podnikání. Tím prvním je vlastní činnost informační linky řízené Českým telekomunikačním úřadem. Druhým jsou call centra, které slouží dalším firmám ve skupině KKCG a budou sloužit i navenek. To je oblast, na kterou se výrazněji zaměříme v roce 2016. A třetím, nejkreativnějším podnikáním jsou startupy inovativních a zajímavých služeb. DoDo se inspirovala americkou službou Magic, která byla spuštěna letos v únoru a zařadila se mezi dvacet nejúspěšnějších startupů za rok 2015 v USA,“ řekl Krestyn.
Všechno se vyřizuje přes SMS
Služba podle jeho slov vychází podobně jako jiné roznášky z předpokladu, že existuje dostatečně velká skupina lidí, co si ráda zaplatí volný čas. „Chceme využít vlnu moderních služeb, jako je Koloniál, Rohlík nebo Košík, a chceme se posunout ještě o krok dál. DoDo proto funguje tak, že pošlete standardní SMS za standardní tarif, jejímž prostřednictvím si můžete objednat prakticky cokoli, a kurýr to sežene a doveze tam, kam si přejete. Na první SMS vám do tří minut přijde odpověď, jaká bude cena, maximálně ve třech SMS si celou zakázku odsouhlasíte a dispečer služby už najde kurýra, který je nejblíž a schopen zajistit doručení nejrychleji. Na telefon vám pak přijde link s elektronickou fakturou,“ popisuje Krestyn.
Telefonní číslo pro zasílání SMS, pod kterým bude nová služba fungovat, je 222 111 800. Služba podle Krestyna startuje v režimu 24/7, tedy nepřetržitého doručování celých 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
Cílovou skupinou jsou zaneprázdnění lidé pracující v administrativních budovách, matky na mateřské dovolené či třeba také lidé v nemocnicích - pacienti, sestry, lékaři. Noční provoz podle Krestyna často slouží jako možnost přísunu dalšího občerstvení na večírek, ale občas se objeví i netypické objednávky. „Před týdnem chtěl někdo ve tři v noci dopravit sadu tužek oranžové barvy. Našli jsme nejbližší obchod, kde bylo možné je pořídit, ale otevíral až ráno, takže zákazník dostal SMS, že mu zboží doručíme, ale v půl deváté,“ uvedl Krestyn. V průměru ale služba dokáže podle jeho slov doručit zboží do 47 minut. Cenově se chce pohybovat „v běžných relacích“. „Nechceme být luxusní prémiovou službou, ale dodávat za běžné ceny a pomáhat ve standardních situacích. Také SMS jsou zpoplatněny podle normálních tarifů,“ říká Krestyn.
Kurýři jezdí MHD, na noc mají auto
Služba v tuto chvíli používá třicet kurýrů, přičemž jde převážně o studenty na brigádě, kteří se při doručování nákupu přepravují ve většině případů hromadnou dopravou, proto platí už zmiňované pravidlo „co kurýr unese“. Pro urgentní a noční případy pak slouží jedno auto. Každý kurýr má lokalizační aplikaci, která je propojena s centrálním dispečinkem. „Dispečer díky tomu vidí na obrazovce, kde se jednotliví DoDové právě nacházejí a který z nich může nejrychleji odbavit požadovanou zakázku,“ říká Krestyn.
Do budoucna služba počítá podle jeho slov i se zaměstnáváním kurýrů na pracovní smlouvy, ale záleží na jejím rozvoji. „V současnosti odbavíme v průměru třicet zakázek za den, ale počítáme, že se ještě svezeme na vánoční vlně,“ prohlašuje Krestyn. Pilotní projekt, který odstartoval 29. listopadu, podle něj ukázal, že oproti původním předpokladům není služba využívána jen pro urgentní nákupy. „Často jde i o odloženou poptávku nebo o to, že lidé nemají čas si někde něco vyzvednout.“
A jak vlastně vznikl název DoDo, který trochu nelichotivě odkazuje k jednomu z označení vyhynulého nelétavého ptáka známého jako dronte mauricijský neboli blboun nejapný? „Dlouho jsme uvažovali o názvu Do ruky, což je také první internetová doména služby,“ vysvětluje marketingový manažer. „Když jsme si ale hráli hru se slovy doručíme, dodáme, dobré to bude, najednou nám z toho vyplynul DoDo. Je to libozvučné, vyvolává to emoce a dá se to rozehrát,“ tvrdí marketingový manažer.
Logo dělal Motor, kampaň Motor a Konektor
Logo a vizuální styl nové služby vytvořilo studio Motor. Její uvedení zatím podpořily podle Krestyna tři mikrokampaně. První se rozběhla na sociálních sítích pod taktovkou agentury Konektor. Druhá poběží v obchodních centrech, pro která by se služba mohla stát dalším prodejním kanálem. „Plánujeme, že třeba v pražském Palladiu a v dalších obchodních centrech budou chodit DoDové a budou na službu upozorňovat. Obchodní centra jsou současně jejich časté stanoviště, aby mohli rychle nakoupit požadované zboží,“ popisuje manažer.
A třetí kampaň využívá podle jeho slov synergii KKCG a jejích kontaktů. „Minulý pátek jsme spustili první vlnu několika tisíc SMS na čísla, která máme z linky 1188 a u nichž jsme od jejich držitelů obdrželi souhlas se zasíláním reklamních údajů. Pak proběhla druhá vlna a teď spouštíme třetí,“ uvedl Krestyn. Kurýři také mohou sdílet své zážitky a příběhy na sociálních sítích, což by mělo opět přispět k rozšíření povědomí o službě.