Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Majstr: Letošní hospodaření ČTK skončí „někde kolem nuly“, závisíme na zdraví médií

Víc než polovinu výnosů má Česká tisková kancelář od médií, mediálních domů.

Veřejnoprávní tisková agentura Česká tisková kancelář letos zakončí své hospodaření „někde kolem nuly“, po zisku 33 milionů Kč v roce 2010 a ztrátě 45 milionů Kč v roce 2009. Na pražském semináři ČTK to dnes řekl generální ředitel agentury Jiří Majstr [prezentace v PDF].

ČTK má veřejnoprávní statut, ale od roku 1996 je nezávislá na státním rozpočtu - stát nekryje její případné ztráty. Jak Majstr připomněl, v letech 1992 až 1998 ČTK žila z postupně se ztenčujících státních dotací, v letech 1997 až 2008 v „pohodlném nevelkém zisku“ a od krize v roce 2008 se její podmínky zhoršují.

Předloňskou ztrátu způsobila podle něj především reintegrace tiskáren Repro, loňský zisk způsobil hlavně prodej akcií vydavatelství Economia, které ČTK držela, a reintegrace dceřiné agentury ČTK pro nová média Neris.

Agentura disponuje 62,5 miliony Kč nerozděleného zisku z minulých let, 30 miliony Kč už rozdělených ze zisku, jdoucích třeba fondy na financování sociálního programu pro zaměstnance, či 100 miliony Kč likvidních aktiv. Funguje bez bankovních půjček, zdůraznil její šéf.

Víc než polovinu výnosů má ČTK od médií, vydavatelství - v roce 2010 měla příjmy rozložené takto: 57 % od médií, 10 % od státní správy, 7 % od soukromých firem, 26 % od ostatních. „Četka a její zdraví jsou primárně odvislé od zdraví českého mediálního trhu,“ podotkl ředitel k aktuální situaci.

Postavení agentur se změnilo

V konkurenci digitálních i sociálních médií se také role ČTK, přezdívané „noviny novin“, změnila. Dříve podle Majstra byla „dobrým fotbalovým rozhodčím“, který když svou práci dělá dobře, není vidět. „Teď jsme se dostali s kazatelny do konverzace s uživateli,“ předeslal v dnešním vystoupení Jiří Majstr.

Svůj pohled nabídl jako zástupce klientů ČTK ředitel iDnes.cz Jaroslav Kábele z mediální skupiny Mafra. „V dřívějších dobách byla Četka pilířem plánování,“ podotkl, „dnes už to není stěna, o kterou se dá opřít, ale hůl, co mi pomůže, kdybych náhodou kulhal.“

V ČTK nemá Mafra podle Kábeleho slov oporu v oblasti regionálního zpravodajství, ve videoservisu by iDnes.cz a spol. uvítali spíš hrubé záběry, než předžvýkané reportáže, a rozhodně nesouhlasí, aby síť zahraničních zpravodajů ČTK byla hustší, protože by „platili něco, co nevyužijí“.