Velkoobchodní síť Makro představila první českou prodejnu v novém konceptu, konkrétně na Stodůlkách. Koncept nese název Makro Inspirace a firma do něj investovala 35 milionů Kč. Makro přestavovalo svou prodejnu za plného provozu po dobu osmi měsíců. Další prodejny budou případně předělány až po testu úspěšnosti nového konceptu, což může podle Guillauma Chêna, výkonný ředitel Makro Česko a Metro Slovensko, trvat od šesti do devíti měsíců. V rámci nového designu zalistovala firma také 3.500 nových výrobků. Makro spadá pod německou retailovou a velkoobchodní skupinu Metro.
Důvodem, proč si Makro vybralo právě prodejnu na Stodůlkách je, že zde sídlí centrála firmy a velikostně odpovídá potřebnému množství výrobků, i vzhledem k nově zalistovaným 3.500. Na samotném designu interiéru se podílel tým Makra spolu s italskou architektonická skupina Costa, která tvořila interiér pro newyorskou restauraci Eataly, a český architekt Jan Skoupý ze studia Refuel. Costa navrhovala vystavení zboží v oblasti čerstvých potravin, Skoupý zase místo pro spotřební zboží.
Podle Chêneho udělalo Makro také průzkum mezi svými zákazníky, jejich přání se v novém konceptu odráží. „Stěžovali se třeba na toalety, tak jsme je zmodernizovali. Stejně tak jsme přidali informační koutky a z uliček odstranili produkty s akční cenou,“ vyjmenoval Tomáš Tršo, oblastní manažer Makra. Na ploše je nově také bar, otevřená kuchyně pro workshopy, zrekonstruovaná pekárna a rozšířené oddělené ovoce a zeleniny. Samotný vzhled je barevnější a doplňují ho přírodní materiály.
Až polovina tržeb z rozvozů
České Makro není podle Tršy jediným, které se mění. „Všude se mění potřeby zákazníků a každý trh na ně musí reagovat. Nemáme ale přesně korporátně daný vzhled, jak by měl interiér vypadat, přizpůsobujeme ho lokálním zákazníkům. Na návštěvě u nás byli ale třeba kolegové z ruského Metra, kterým se redesign velmi líbil a chtějí ho i u nich,“ vysvětlil Tršo. Guillaume Chêne pochválil český retail a wholesale za nevídaně proaktivní přístup ke změnám, což podle něj odráží i relativně malá velikost trhu a tím pádem nižší konkurence.
Rekonstrukce přímo souvisí s výstavbou nového distribučního centra v Kozomíně, které by se v první fázi mělo otevřít příští rok v únoru. Kromě klasické distribuce má zavážet zboží i přímo zákazníkům. Díky tomu si vedení Makra myslí, že opadne návštěvnost prodejny, i proto v ní chce vytvořit podle svých slov personalizovanější služby a výraznější specializace.
Aktuálně tvoří rozvoz 30 % prodejů Makra, do budoucna by firma chtěla, aby měl 50% podíl na tržbách. Neměl by ale růst na úkor kamenných prodejen. Z nového distribučního centra si už zákazníci nebudou muset objednávat přes vybranou prodejnu. „Prahu budeme z hlediska blízkosti centra zavážet přímo, ostatní části transportujeme do regionů a tam se naloží do menších aut,“ uvedl Toršo.
Makro zvažuje i venkov
„Kvůli vylidňování venkova a tlaku na živnostníky cítíme určitou nutnost zachovat se odpovědně. Víme, že venkovské prodejny si nechají někdy zavážet od e-shopů typu Košík.cz nebo Rohlik.cz. I z toho důvodu zvažujeme, že bychom svých zákazníkům a partnerům v menších městech umožnili objednávat pro jejich zákazníky zboží z Makra, které by si pak vyzvedli na dané prodejně Můj obchod,“ řekl oblastní manažer Makra s tím, že by se asi nejednalo o výběr z plné sortimentní verze.
Přibylo 60 lokálních výrobců
Co se týká nově zalistovaných potravin, Makro přidalo hlavně zdravou výživu. Naopak se zbavilo části oděvního zboží. „Zaměřili jsme se na oblast zdravého stravování a organických potravin včetně tzv. superpotravin. Výrazně jsme rozšířili etnickou kuchyni včetně asijské, balkánské nebo mexické. Z nepotravinářského zboží u nás nyní najdete ekologické čističe, široký sortiment jednorázového nádobí a doplňky pro stolování,“ vyjmenovává Rober Brejc, manažer prodejny Makro Stodůlky.
Vlastní značku Select Horeca, pod kterou mělo Makro 5.000 výrobků, firma rozdělila na tři. Důvodem je podle Torše větší kompaktnost a přidaná hodnota výrobků. Změnou projdou všechny trhy, na kterých Makro ze skupiny Metro působí. I proto jednotlivé nově rozdělené řady nesou název Metro Chef (vyšší kvalita), Metro Professional (pro kuchaře) a Metro Premium (nejvyšší kvalita). Makro má také značku levnějších potravin Aro, která se nijak nemění.
Další změnou silnější spolupráce s lokálními dodavateli a producenty, firma přidala asi 60 nových a další má prý v plánu nasmlouvat. „Z nových značek bych namátkou zmínil Pekařství Štastná Koza z Berouna, Marmelády Šafránka nebo třeba 14 lokálních řemeslných pivovarů včetně Pivovaru Matuška, Tátův Sad a Prague Cider,“ dodal Brejc.
Spolupráce s kuchařkou Kamu
Velkou marketingovou kampaň Makro spustit nehodlá. Informace o novém konceptu poběží na sociálních sítích, případně ve vlastním tisku sítě, jakým je magazín Epikure. Design prodejny na Stodůlkách a samotné Makro se také objeví s připravované knize Kamily Rundusové alias Kamu, která s Českou televizí natočila seriál S Kamu po Vietnamu. „Kromě asijské tržnice je totiž Makro jedním z mála obchodů, kde seženu opravdu všechno pro své recepty. Spolupráce tak vznikla samovolně, Makro jsem vlastně oslovila sama. Zatím to vypadá na dlouhodobější charakter spolupráce, všechno ideálně funguje,“ řekla Rundusová.