A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

Maloobchodní tržby za listopad vzrostly o 7,8 %

Tržby v českém maloobchodě za listopad 2017 vzrostly meziročně celkově o 7,8 %. Oproti říjnu se zvýšily o 3,1 %. Informoval o tom Český statistický úřad. Všechny údaje jsou očištěné o sezónní vlivy a nezahrnují motorová vozidla.

K největšímu meziročnímu nárůstu tržeb došlo u internetového prodeje a zásilkové služby o 24 %. Víc než 10% růst zaznamenaly rovněž segmenty počítačů a komunikačních zařízení 13,2 % a oblečení a obuvi 13,7 %.

Maloobchodní tržby v listopadu 2017

Listopad 2017 Meziměsíčně Meziročně
Potraviny +1,2 % +3,3 %
Specializované prodejny potravin   +1,4 %
Nespecializované prodejny s převahou potravin   +3,4 %
Pohonné hmoty +1,5 % +7,5 %
Nepotravinářské zboží (drogerie, domácnost) +3,1 % +10,7 %
Internetový prodej a zásilkové služby   +24,0 %
Počítače a komunikační zařízení   +13,2 %
Oděvy a obuv   +13,7 %
Kultura, sport a rekreace   +9,4 %
Farmaceutické, zdravotnické zboží a kosmetika   +4,3 %

Zdroj: Český statistický úřad

S rostoucími tržbami jde ruku v ruce rostoucí problém získávání nových pracovníků do sektoru retailu, který obecně nepatří mezi mzdové taháky, přestože se řetězce snaží zaměstnance motivovat zvyšováním mezd. Mezi dlouhodobě klesající segmenty zařadila maloobchod i prodej do žebříčku také loňská studie ministerstva práce a sociálních věcí nazvaná Iniciativa práce 4.0. To, že se český personální trh stává stále víc “vyloveným”, dokumentuje rovněž obecná míra nezaměstnanosti ve skupině obyvatel 15 až 64 let, která podle ČSÚ v říjnu 2017 klesla na 2,6 %, a vzhledem k narůstajícímu počtu pracovních příležitostí se dá předpokládat, že v dalších měsících se výrazně měnit nebude.

Mezi množstvím zpráv o nestále rostoucím počtu neobsazených pracovních míst se poslední dobou objevují i informace, které nabízejí řešení situace. Například technologická firma LG minulý týden oznámila, že završila vývoj prototypů takzvaných koncepčních robotů. Ti jsou mimo jiné určeni pro práci v oblasti retailu. Robot umí komunikovat se zákazníky na obchodní ploše, poradí jim s cenou i orientací ve spleti regálů. Kromě retailu najdou roboti podle LG uplatnění také na letištích a v hotelech, jejich uvedení do praxe však ještě chvíli potrvá. 

Tyto technologické trendy by mohly zákazníkům vrátit zpět komfort informací a obsluhy, které dříve poskytoval vyškolený personál retailových řetězců. V Česku zatím robotizace přímo na prodejní ploše zjevná není, čas od času se objeví technologické novinky, které se týkající zejména urychlení čekací doby ve frontách. Samoobslužnými pokladnami disponují sítě Albert, Tesco, Coop, Penny Market nebo Kaufland. Přenosné snímače ceny Scan & Go má zase Globus. Minulý týden například nizozemský řetězec Ahold oznámil test systému Tap to go, kde zákazník zboží snímá věrnostní kartou a jeho cena se rovnou strhne z jeho účtu. 

Roboti jsou zatím využívanější spíše ve skladových prostorách nebo při výrobě. Tam je využívá například automobilka Škoda nebo třeba e-commerce prodejce Amazon. S využitím automatizovaných technologií ve velké míře počítá také velkoobchodní řetězec Makro ve svém novém distribučním skladě v Kozomíně. Zároveň to neznamená úbytek pracovních míst, naopak do něj hledá také 600 nových zaměstnanců.