Martin Maňák, v letech 2007 až 2013 mluvčí finanční skupiny J&T, respektive Energetického a průmyslového holdingu, se vrací ke svému původnímu, novinářskému zaměření. Poslední zhruba rok pracuje na přípravách vydávání internetového deníku Svobodný monitor. Bude jeho šéfredaktorem i vydavatelem. Vydávat jej bude prostřednictvím letos založené firmy Svobomedia, jejímž je většinovým majitelem. Drží v ní 66 %, menšinovým společníkem (34 %) je Jan Čep z Krnova, Maňákův spolužák z vysoké školy, podnikající v oboru plastových hmot.
Maňák býval redaktorem v Českém deníku či Lidových novinách, nejznámější je jeho angažmá reportéra v televizi Nova. Jeho chystaný online titul má být, jak Maňák řekl Médiáři, „kriticky zaměřený vůči politicko-ekonomickému establishmentu, za každou cenu seriózní, s nebalastními informacemi, se silnou názorovou publicistikou“. „Bude strukturovanější, víc orientovaný na důležité informace, víc zaměřený na ekonomickou politiku, ne čistě na politiku či politikaření. Preferují důležitost a kvalitu před kvantitou a bulvárnější složkou,“ uvedl novinář a bývalý mluvčí.
„Mně takový deník na trhu chyběl, takový, který bych si chtěl číst,“ popsal, proč zakládá nové médium. Jeho start momentálně plánuje na letošní září.
Maňákův nový tým má čítat nejvýš kolem 15 interně vedených pracovníků, nad to se počítá s externími dopisovateli. Maňák zatím kromě svého neprozrazuje žádná další jména z redakce ani obchodní sekce, obecně prý anagažuje nové autory spíš než matadory oboru. Lidi už shání pracovními inzeráty. Konkrétně hlavnímu komentátorovi a šéfovi publicistické sekce slibuje od srpna „full time job se smlouvou na 1 rok s perspektivou jejího dalšího prodloužení“, a to za redigování, komunikaci s dalšími autory a psaní jednoho komentáře denně.
Obchodní model Svobodného monitoru má stát na standardních komerčních nástrojích médií. V první řadě jde o prodej inzertního prostoru a předplatné. To má individuální čtenáře stát 1.000 Kč do konce roku 2015, firmy pak mohou titul podpořit částkou 49.000 Kč. Deník totiž bude částečně placený. „Nicméně v prvních měsících bude plně otevřený. Předplatitelský obsah bude spočívat v přístupu k datovým sekcím či článkům a dalším službám,“ plánuje Maňák. Na webu uvádí, že abonenti budou moci sami publikovat v publicistické sekci, časem dostanou tabletovou verzi titulu či „možnost osobní komunikace a setkávání s vedením redakce“.
Počáteční investice do rozjezdu, respektive prvního roku fungování, se podle toho, co Maňák naznačil, pohybuje v řádu milionů. „Rozhodně to nejsou desítky milionů, rozhodně je to méně než u některých jiných vznikajících projektů,“ řekl. Odkud peníze na rozjezd bere? Hlavně prý ze své kapsy - jak říká, jde o vlastní zdroje jednatelů Svobomedia částečně dokryté komerčním úvěrem. „Během roku nebo dvou se toto médium může dostat do ziskovosti, na úroveň příjmů, které budou umožňovat dlouhodobý provoz,“ věří novopečený vydavatel.