Redakce zpravodajství České televize přichází s novou formou zpravodajského obsahu – komiksem. Každý den přidá nový. Obrazové příběhy vznikají ve speciálních aplikacích podle reportáží odvysílaných v pořadech ČT a cílem je přilákat především mladší generaci. Výrobit jeden díl trvá několik hodin, na projektu se podílí šest lidí – redaktoři, editoři, grafici a korektorky.

Marketing České televize v rozkladu

Česká televize namísto tiskové konference s programem na nejdůležitější sezónu roku předvedla ukázku narůstající neschopnosti svého vedení.

Včera dopoledne měla proběhnout prezentace podzimního programového schématu ČT1, vlajkové lodi České televize. Vedení kanálu a obchodní oddělení ovšem nedokázalo sezvat novináře z klíčových médií a nakonec tiskovou konferenci úplně zrušilo, půl hodiny před jejím začátkem.

A tak zatímco největší konkurence České televize – komerční Nova s Primou – novinářům všechny náležitosti k podzimnímu programu sdělily na akcích v prvním srpnovém týdnu a od té doby je propagují v ostatních médiích, ČT1 ani dva týdny poté neřekla, kdy a jestli vůbec své hity novinářům oficiálně představí.

Podzimní sezóna je přitom pro televizi nejdůležitější z pohledu obchodní činnosti, díky předvánočnímu období je to čas, kdy média obecně utrží z reklamy nejvíc peněz za celý rok. V případě ČT je navíc podzim 2011 poslední sezónou, kdy může na reklamě znatelně vydělat – chystaným zákonem o ni s největší pravděpodobností v listopadu 2011 přijde.

Smlouvy s některými zadavateli reklamy jsou sice už uzavřeny, kolik na tom ale televize vydělá, závisí na sledovanosti, a ta je zase závislá na dostatečné propagaci v jiných médiích. Lehkomyslným šibováním s termíny si tak Česká televize zavírá cestu do novin, časopisů i na weby.

Kdy tiskovka vůbec měla být

Na letní tiskovou konferenci, nejdůležitější setkání s ostatními médii za celý rok, zvala třeba televize Nova s předstihem několika týdnů, novinářům přišel kromě emailů tištěný dopis, signovaný generálním ředitelem.

Ne tak ČT1. Vedení programu nedokázalo informovat ani těch několik málo novinářů, kteří se takových tiskových konferencí účastní pravidelně. (Kupříkladu redakce Médiáře se o místě a přesném času konání akce dozvěděla tři dny před ní, přes opakované urgence ovšem ne oficiální cestou, ale prostřednictvím Facebooku od Radana Dolejše, šéfa kanálu ČT1.)

To vše souvisí s tím, že v rámci údajně historicky největší restrukturalizace veřejnoprávní televize dostal každý ze čtyř kanálů ČT počínaje letošním lednem svého ředitele a obchodní ředitel ČT Robert Kvapil - dřív šéf marketingu ve státních Lesích ČR a předtím v ČEZ - si zároveň pod sebe stáhl „brand manažery“ jednotlivých kanálů. Minimálně ČT1 a ČT2 má navíc taky vlastní „manažery komunikace“.

Obchodní ředitel a vedení jednotlivých kanálů se tím vším snaží přebrat úkony, které mělo dřív na starosti tiskové oddělení, v čele s tiskovým mluvčím Ladislavem Štichou. Ten se tak dostává do paradoxní situace, kdy veškeré novinářské dotazy stran propagačních setkání ČT1 s ostatními médii pouze interně tlumočí vedení kanálů, které ovšem nedokáže novináře ani spolehlivě kontaktovat.

Zmatek vládl už před tiskovou konferencí k letnímu schématu ČT1, naplno se projevil včera. Tisková konference měla začít v 11 hodin v pražské kavárně Sahara na Náměstí Míru. Jednatřicet minut předtím ale novináře, kteří ještě na místo nevyrazili a měli to štěstí, že seděli ještě u počítače, zastihlo sdělení, že akce je zrušena.

„Dnešní tisková konference ČT1 k podzimní nabídce tohoto programového okruhu České televize, která se měla konat v pražském Sahara Café od 11:00 hodin, byla z technických důvodů zrušena,“ zněla zpráva zaslaná v 10.29, podepsaná tiskovým mluvčím Ladislavem Štichou.

Ten se ovšem o náhlé změně dozvěděl jen chvíli předtím. „Když jsem se dopoledne dostavil na místo tiskové konference, bylo mi sděleno, že vedení programového okruhu ČT1 se rozhodlo kvůli technickým problémům tiskovou konferenci zrušit,“ řekl včera Médiáři Šticha, který - ač šéf komunikace - byl včera opět za pouhého tlumočníka.

Dvoukolejnost řízení komunikace České televize navenek a s tím související kompetenční spory vyústily už dřív v odchod dlouholetého šéfa marketingu Tomáše Přenosila. Ten televizi z vlastního rozhodnutí opustil letos k 30. dubnu.

Technické důvody? Lež

„Technické důvody“, kterými ČT1 zrušení své akce vysvětlovala oficiálně, je popis značně vágní. Ve skutečnosti totiž Robert Kvapil, který kromě obchodu řídí v ČT právě marketing, a jeho lidé nestihli včas vyrobit programové upoutávky.

„Programové upoutávky, které měli udělat, si stříhali na koleně,“ řekl taky včera Kvapil Médiáři, jak podklady vznikaly. Sám chtěl upoutávky na tiskové konferenci prezentovat, pozdě ale zjistil, že nejsou podle jeho představ - „bylo to na 70 %,“ řekl - a rozhodl se, že je ještě ukazovat nechce. Proto zarazil celou akci.

„Co se týče obchodu, to vliv nemá,“ bagatelizoval dopad svého včerejšího rozhodnutí. Tázán, proč se České televizi stalo vůbec poprvé, že nestihla připravit materiály na setkání s novináři, odvětil, že „rušit tiskovku je výsostná věc firmy, z toho se nehodlám nějakým způsobem zodpovídat“.

Celá věc má také symbolickou rovinu: v době, kdy náklady ČT na vlastní tvorbu stagnují a nadcházející volba nového generálního ředitele televize se nese v duchu požadavků na efektivnější, úspornější fungování instituce s víc než sedmimiliardovým rozpočtem, včera přišly vniveč náklady na pronájem prostoru v centru Prahy i na občerstvení. Spíš než o pár desítek tisíc korun tu jde o princip.

Celá situace se včera řešila na kolegiu generálního ředitele Jiřího Janečka, které ale mělo být hlavně rozloučením dosluhujícího šéfa s jeho týmem. V něm rozhodně měsíc před volbou Janečkova nástupce nepanují harmonické vztahy.

„Je to manažerské selhání. Ukazuje se, jak by Česká televize fungovala delší čas v provizoriu bez generálního ředitele,“ prohlásil včera šéf „pátého kanálu ČT“, šéf sekce Nová média Milan Fridrich.

Zdánlivě marginální případ zrušené tiskovky ČT1 v širším kontextu ukazuje, s jak neuspokojivými výsledky zatím probíhá tzv. restrukturalizace podniku. Současný stav zhrošuje i fakt, že manažerský tým ČT prakticky přišel o dohled generálního ředitele - to když se Jiří Janeček rozhodl odejít až tři měsíce poté, co začátkem června ohlásil svou rezignaci.