Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

Marketing Kiss se rozkročil od kondomů po rakve

Merchandising hudební skupiny Kiss provází fanoušky od narození po skon. A aby příjmy neustaly, skupina dotahuje také koncept vlastní nesmrtelnosti.

Jevištní image skupiny Kiss zahrnuje výrazné líčení i kontroverzní logo. Snímek z červnového koncertu v Berlíně. Foto: Profimedia.cz

Jevištní image skupiny Kiss zahrnuje výrazné líčení i kontroverzní logo. Snímek z červnového koncertu v Berlíně. Foto: Profimedia.cz

Americká rocková legenda Kiss se dnes 8. června večer představí v Praze. Za více než 40 let své existence se kapela neproslavila jen hity a velkolepými show, ale i díky nevídanému propojení s komerční sférou. Merchandising Kiss čítá tisíce produktů. A nově značka Kiss expandovala do amerického fotbalu.

Marketing a s ním spojená snaha o originalitu hraje v kariéře kapely důležitou roli od samotného počátku. Dokládá to nejdůležitější rozhodnutí ze všech – vystupovat zásadně v make-upech. Jednotlivé masky navíc nesou svou vlastní identitu, a tak rozlišujeme Démona, Hvězdné dítě a Vesmírného a Kočičího muže.

Přiřadit jednotlivým členům Kiss charakter se ukázalo jako chytré řešení, protože v roce 1977 slavné nakladatelství Marvel Comics uvedlo na trh komiks Kiss. O rok později účinkovala skupina ve filmu Kiss Meets the Phantom of the Park. Film se s žádným úspěchem nesetkal, přesto ale dokazuje, do čeho všeho je kapela ochotna se pustit.

Další významný krok představovalo logo skupiny. Písmena „s“ byla změněna do tvaru blesku, čímž připomínala symbol Ochranného oddílu NSDAP Schutzstaffel. V Německu proto musela kapela od používání své značky ustoupit. Logo je ale důležité proto, že okamžitě víte, co symbolizuje. Podobně jako vyplazený jazyk asociuje Rolling Stones.

Merchandising kapely nabobtnal za čtyři desítky let na značný počet a všehochuť produktů. „Kiss v prodejnosti předčili Beatles a Elvise dohromady,“ prohlásil v roce 2013 baskytarista Gene Simmons, který spolu s kytaristou Paulem Stanleym představuje hlavní tvář skupiny. „Máme 4.800 licencí, od kondomů až po rakve. S námi přijdete na svět a s námi ho taky opustíte,“ podotkl. Můžete tak vlastnit Visa kartu Kiss, zajít do kavárny Kiss v Kalifornii nebo si třeba zahrát Kiss-opoly.

Ve světě Kiss je možné všechno, a proto nepřekvapí, že se ústřední dvojice kapely – spolu s manažerem Donem McGheem – stala majiteli týmu nižší ligy amerického fotbalu, který pojmenovali LA Kiss. Jejich cíl je jasný – vytvořit unikátní spojení hudby a sportu a expandovat značku Kiss na jiné než hudební pole. Nutno dodat, že týmu se vůbec nedaří, protože z dosavadních 24 zápasů dokázal vyhrát pouze třikrát.

O dost bizarnější je plán Stanleyho a Simmonse ohledně budoucnosti kapely. Prvnímu je 63 let, druhý oslaví v srpnu 66. narozeniny. Až se rozhodnou oba odejít do důchodu, nebude to znamenat konec kapely. Naopak. Hodlají za sebe najít náhradu, aby tak Kiss mohli pokračovat dál. Koncept nesmrtelnosti skupiny je dotažen ad absurdum.

Kiss také fanouškům nabízejí možnost setkání před každým koncertem neboli takzvané meet n‘ greet. VIP balíčky zahrnují setkání s kapelou, osobní fotografii, podpisy nebo exkluzivní vstup na zvukovou zkoušku před koncertem. Stačí zaplatit „jen“ něco málo přes 27.000 Kč a sen fanoušků se stane skutečností.

Samozřejmě ale nelze v žádném případě opomenout, že veškeré marketingové akce Kiss byly a jsou podpořeny kvalitní hudbou. Bez ní by se kapela nikdy v takové míře neprosadila. Za svou více než čtyřicetiletou kariéru prodala skupina kolem 90 milionů alb. V České republice Kiss poprvé vystoupili v prosinci 1996. Od té doby nechyběla Praha ani jednou na seznamu evropských zastávek turné.