Britský řetězec Marks & Spencer od 11.4. zavedl v českých prodejnách jarní recyklační výměnu oblečení Vyměňte svůj šatník. Zavedený princip fungoval, a i v letošní jarní výzvě Marks & Spencer funguje na principu „jeden za jeden“. Zákazníci v prodejně na pražkém Václavském náměstí vhodí starý kus oblečení do označených boxů a za jeden kus vhozeného oblečení dostanou slevový kupon v hodnotě 150 Kč, který lze uplatnit při nákupu nad 1.000 Kč. Oděvy mohou zákazníci nosit do prodejny celý rok, později se oblečení roztřídí podle kvality, míry obnošení a materiálu. Dostane ho pak vybraná charita.
Nápad na recyklaci není novým marketingovým tahem. Marks & Spencer s nápadem etického rozměru nakupování přišel v Británii už v roce 2013, vytvořil pro něj dokonce nový název „shwopping“, kde swap znamená něco vyměnit a shopping nakoupit. V Čechách s tím jako první začal skandinávský oděvní řetězec H&M, rovněž v roce 2013.
Jednoznačně sympatická, viditelná a společensky i ekologicky prospěšná akce. I psychologicky – obměna šatníku v zájmu dárcovství, to si člověk hned nepřipadá tak marnotratně.
Tomáš Krásný (Blue strategy)