Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Maršík ke Klase: tendr vylučuje samostatné PR firmy

Kampaň na kvalitní potraviny bude bez kvalitního PR, kritizuje místopředseda výkonné rady Asociace PR agentur Radek Maršík zadání tendru na propagaci značky Klasa.

Radek Maršík. Foto: FleishmanHillard

Radek Maršík. Foto: FleishmanHillard

Patrně největší veřejná zakázka letošního roku na marketingové a komunikační služby za předpokládaných téměř 300 milionů Kč se zřejmě obejde bez kvalitního PR. Informační kampaň na podporu kvalitních potravin, kterou minulý měsíc vyhlásil Státní zemědělský intervenční fond, totiž stejně jako v minulosti plete jablka s hruškami a objednává si PR služby v jednom balíku s výrobou televizní a rádiové reklamy.

Ministerstvu zemědělství určitě nelze v posledním roce upřít snahu dělat věci jinak než v minulosti, lépe. A to se týká i v minulých letech kritizované kampaně na značku Klasa, jehož je tato zakázka nástupcem. Ministerstvo, potažmo fond, zakázku rozdělilo na několik částí, dle dostupných informací uspořádalo začátkem roku veřejnou konzultaci – bohužel zástupce naší asociace zapomněli pozvat. Každopádně při vší snaze se nepodařilo odstranit jeden z největších nešvarů z minulosti a to je vypisování společných zakázek na reklamní a PR služby.

PR není reklama. Reklamní agentury dělají skvělé reklamní kampaně, stejně jako PR agentury dělají skvělé PR kampaně. Nakupovat PR a reklamu společně je jako k zakázce na úklidové služby přihodit ještě ostrahu objektů. Určitě existují firmy, které umí obojí, ale vyblokujete si tím nejlepší dodavatele obou služeb a výsledek bude přinejmenším rozpačitý. Pokud by si fond dal trochu víc práce a vyčlenil PR služby z první části zakázky za 128 milionu Kč, která se navíc jmenuje Strategická, kreativní a PR část nabídky, porvala by se o ně minimálně desítka nejlepších agentur na trhu.

Výsledkem by byla výrazně kvalitnější kampaň, nižší cena, a úřad by mohl dosáhnout ekonomicky nejvýhodnější nabídky, jak žádá litera zákona. To bude za současných podmínek obtížné, protože takto vypsaná veřejná zakázka prakticky eliminuje účast samostatně působících PR firem, kterých je na trhu stále většina. Co s tím? Přestaňte prosím nakupovat PR služby jako bonus k televizní reklamě. Trh PR služeb v Čsku vloni dle průzkumu KPMG překročil objem 1,2 miliardy Kč a zahrnuje desítky firem, takže jde o dostatečně velkou a samostatnou oblast, kterou se vyplatí nakupovat samostatně.