„Hospodářské noviny se mění nejvíc za 10 let“

Nový šéfredaktor Jaroslav Mašek upravuje workflow, vzhled tisku i webu, přidá podcastů.

Jaroslav Mašek

Jaroslav Mašek přišel do vedení Hospodářských novin z redakce Seznam Zpráv, kde řídil byznysovou rubriku. Předtím pracoval jako zástupce šéfredaktora v časopisu Forbes, sedm let v deníku Mladá fronta Dnes, po absolvování pražské Vysoké školy ekonomické začínal v Týdnu. Foto: Economia

„Letos je rok velkých změn v Hospodářských novinách. Určitě největší za posledních deset let,“ předesílá šéfredaktor Jaroslav Mašek, který deník vydavatelství Economia převzal začátkem roku. Po sedmi letech vystřídal svého předchůdce Martina Jašminského, který naopak zaujal dřívější Maškovo místo v čele byznysové rubriky Seznam Zpráv. V tradičním ekonomickém listu na prahu jeho čtvrté dekády – jako deník vychází Hospodářky od května 1990, kdy se změnily z týdeníku – teď Mašek navazuje na změny, které v Economii započaly už loni, a zároveň zavádí několik dalších novinek.

Změnou, o níž mluvil už před lety tehdejší šéfredaktor Hospodářek Petr Šimůnek (dnes šéfredaktor českého Forbesu), je přístup nazývaný digital first, tedy tvorba materiálů v první řadě pro web, až následně pro tištěné vydání. V loňském roce, ještě před Maškovým příchodem, už na tom s týmem pracovali také šéfredaktor iHNed.cz Luboš Kreč a manažer mediálního rozvoje Štěpán Horn. Ti pak letos tvoří nejužší realizační tým změny. „Nové workflow jsme oficiálně zavedli k 1. březnu. Redaktoři jako první píšou na web, abychom byli rychlejší a aktuálnější v digitálním světě, tedy tam, kde nás lidi čtou stále víc,“ řekl Médiáři šéfredaktor Mašek. Připomněl, že podle oficiálního měření návštěvnosti internetu Netmonitor vzrostl letos v lednu i v únoru počet čtenářů iHNed.cz, webu Hospodářských novin, meziročně o 14 %, přičemž přesahuje milion a čtvrt reálných uživatelů měsíčně. „Slibuju si od toho také to, že bude vznikat víc článků,“ pokračuje Mašek.

Rovněž 1. března uvedly Hospodářské noviny upravený vzhled svého tištěného vydání, které vychází od pondělí do pátku. Design má být jednodušší, články delší. Každý den by měl být vydán velký rozhovor, přibyla strana s optimistickými texty nazvaná Be Positive.  „Komentářovou sekci v novinách jsme rozšířili na dvě strany, abychom měli ještě širší záběr názorových proudů. Vedle našich autorů, kterými jsou Petr Honzejk, Julie Hrstková, Luděk Vainert a nově Jan Kubita, dáváme prostor odborníkům i lidem přímo z ekonomiky. Chci moderní byznysové noviny, které dávají prostor různým světonázorům,“ říká nový šéfredaktor. Naopak zmizela takzvaná skyline, tedy horní lišta stránek s jednosloupcovými zprávami. „Design jsme upravili také proto, aby se zjednodušila a zkrátila výroba jednotlivých vydání novin. Kratší, rychlé zpravodajství chceme co nejvíc poskytovat na internetu. Noviny by měly přinášet především naše původní, velké texty,“ podotýká Mašek.

Titulní strana Hospodářských novin z 1. března

Titulní strana Hospodářských novin z 1. března

Jedna ze stran Hospodářských novin z 1. března

Jedna ze stran Hospodářských novin z 1. března

Názorová dvoustrana Hospodářských novin z 1. března

Názorová dvoustrana Hospodářských novin z 1. března

Rozhovor Hospodářských novin z 1. března

Rozhovor Hospodářských novin z 1. března

Stránka s pozitivními zprávami Hospodářských novin z 3. března

Stránka s pozitivními zprávami Hospodářských novin z 3. března

Titulní strana Hospodářských novin z 10. března

Titulní strana Hospodářských novin z 10. března

Upravené podoby se má dočkat také web Hospodářských novin, zmíněný iHNed.cz. Nový layout bude podle plánu uveden v létě, stejně jako na současné verzi na něm pracuje designérský tým Švejda Goldmann. Inovovaný web má být přehlednější, modernější, víc zohlednit, že je web zpoplatněný, přinést větší fotografie či viditelnější pozice pro reklamu a umožnit také lépe prezentovat nové obsahové formáty, jakou jsou newslettery nebo podcasty.

„V jasně cílených newsletterech vidíme potenciál,“ avizuje šéfredaktor konkrétně chystaný e-mailový zpravodaj zaměřený na investice. V oblasti podcastů Hospodářky už  března přišly s denním komentovaným přehledem novinek z byznysu, který nazvaly Ranní brífink. Vychází ve všedních dnech vždy v 6.45, jeho stopáž je kolem 10 minut. „Splnili jsme poptávku, řada velkých byznysových hráčů po nás chtěla něco, co bude možné poslouchat v autě nebo po cestě po práce a co bude krátké,“ podotýká Jaroslav Mašek. Chystají se i další, tematické podcasty, například Krypto Petra Lukáče, Signál Martina Ehla, i podcast spjatý s lifestylovou měsíční přílohou Proč ne?! Ty všechny by přitom měly mít delší periodicitu, případně tvořit uzavřené série.

„Cílem je být na trhu nejlepším seriózním zpravodajstvím z byznysu a ekonomiky, první volbou pro majitele firem, šéfy a lidi, které prostě ekonomika a byznys baví. Zároveň samozřejmě pokračujeme v pokrývání politiky a ve vlastních kauzách, také v zahraničním zpravodajství,“ shrnuje Jaroslav Mašek. V předchozím působišti, v čele byznysové rubriky Seznam Zpráv působil ani ne půl roku. „Hluboce jsem se omlouval všem kolegům v Seznamu, že jsem odcházel takto narychlo, ale pro byznysového redaktora jsou Hospodářské noviny na trhu ta nejlepší značka, pro kterou lze dělat. A možnosti podílet se na jejich ovlivňování jsem neodolal,“ prohlašuje Mašek, který se jako reportér zabývá ekonomickou žurnalistikou dvě desetiletí – začínal po boku Miroslava MotejlkaTýdnu, pokračoval s Jiřím Štickým a Robertem ČásenskýmMladé frontě Dnes, pak byl šest roků v českém Forbesu vedeném Petrem Šimůnkem.

V Hospodářských novinách, klíčovém titulu Economie, vidí jejich čerstvý šéfredaktor Mašek potenciál dalšího růstu z hlediska čtenářů i předplatitelů. Chce „obsluhovat čtenáře a inzerenty“ na všech platformách, kromě tisku a webu plánuje tedy i návrat ke konferencím a dalším eventům, až to situace umožní: „Teď všechno vidíme přes covid, ale snad budeme brzo dostatečně proočkováni a pak všichni budou chtít ven, potkávat se. A u toho samozřejmě chceme být.“

Na webu sice zájem čtenářů o produkci Hospodářských novin roste, naopak u jejich tištěné formy kupujících ubývá. Celkový prodaný náklad mezi lety 2010 a 2020 klesl v průměru z víc než 44.000 na necelých 30.000 kopií. Letos v lednu Hospodářky prodávaly zhruba 29.000 kusů, přičemž jen něco přes 13.500 na papíře – většina šla předplatitelům, na stáncích se prodává ani ne 2.000 kusů. Už víc než polovinu prodaného nákladu – přes 14.500 kopií – prodají Hospodářky v podobě takzvané elektronické verze. Pultový prodej v trafikách přesto stále nehodlají opustit. „Uvažovali jsme o různých variantách, ale minimálně letos chceme stále prodávat všude, kde to jde,“ říká Jaroslav Mašek. Kromě inzertních peněz spoléhá deník na platby přímo od čtenářů. Vedle novin, které se aktuálně prodávají za 25 Kč za výtisk, funguje iHNed.cz jako placená platforma, přístup k němu lze pořídit od 146 Kč za měsíc, v nabídce jsou i kombinace papíru a webu. „Web rozhodně nebudeme otvírat, bude dál placený, snad se přidá víc dalších na trhu,“ doufá šéfredaktor. Zaplacené chce mít i podcasty, konkrétně z reklamy: „Řekl jsem, že Ranní brífink nespustíme dřív, než pro něj najdeme partnera. Sponzory nového formátu se jako první staly investiční skupina Natland a prodejce automobilů Cartec.“

Ač je Economia vydavatelstvím především ekonomicky zaměřeného tisku, paradoxně hospodaří řadu let se ztrátou, zůstává tedy závislá na penězích svého majitele Zdeňka Bakaly. Teprve od příštího roku plánuje být mediální firma soběstačná. Nejinak je tomu podle šéfredaktora Maška i v případně jejího hlavního titulu: „U Hospodářských novin je letos ještě plánovaná ztráta, příští rok je cílem být na černé nule.“