Připomeňte si letošní přehlídku agenturních novinek Digiveletrh ve fotografiích a prezentacích.

Jak se může mladý kreativec dostat do Cannes? Přes Young Lions letos ne

Čtyřnásobný účastník národního kola Young Lions si stýská nad letošní realitou soutěže.

Nevím, kolika lidem napříč českými agenturami volali, ale počítám, že mnoha. Paní Katka z Lionhearted mi v rámci aktivního telemarketingu oznamovala, že byly právě spuštěny registrace do letošních Young Lions. A že drobnou změnou oproti předchozím letům je, že letošní vítěz nepojede na mezinárodní kolo do Cannes.

Důvod má být jednoduchý - cesta do Cannes je drahá a aktuálně se nepodařilo najít model jak ji financovat, respektive zopakovat loňský.

A potom mi velmi milá paní začala vyjmenovávat důvody, proč že to je vlastně jedno.

  • To, že letos si uděláme jenom národní kolo, neznamená, že se do Cannes nepojede za rok, napřesrok, jednou…
  • Způsob, jakým se v Česku pořádá národní kolo, je prý vzorem a bude se podle toho dokonce upravovat i průběh samotného finále na riviéře.
  • To, že vyškrtli hlavní motivátor, prý nepřekonatelně vadí pouze dvěma procentům účastníků. Pro zbytek je hlavní zkušenost a agentury napříč trhem se shodují, že hlavní je ten rozvoj týmů.

Následovala óda na to, jak už pouhá účast v národním kole mění fungování mladých kreativců a informace o tom, že vedle Young Lions pořádají ještě Cannes in Prague, což proběhne v září, a do kdy že je možné se přihlásit za super-early-bird price.

Telefon jsem zavěsil a povzdychl si, jakou já mám smůlu – osmadevadesátiprocentní šance, že mi to nebude vadit, a ono mi to vadí.

S Young Lions jsem strávil posledních pár jar. Buď jsem se účastnil přímo, nebo zajišťoval přihlášky talentovanějším kreativcům z agentur, kde jsem pobýval. Motivoval jsem je k účasti v soutěži a společně jsme diskutovali o tom, co se v soutěži objevilo, proč to vyhrálo… Prostě fajn didaktický materiál.

Samotná účast samozřejmě má velkou hodnotu. Vymyslet za 24 hodin kampaň samostatně bez limitů všech těch accountů, interních politik a otravných strategic plannerů je nepochybně super osvobozující zkušenost. Pohádáte se v rámci týmu, moc se nevyspíte… Ale pokud jde všechno jen trochu dobře, odevzdáte to nejlepší, co zvládnete, a přijdete další den do práce s hřejivou myšlenkou, že jste si dobrou prací a svou kreativitou možná zajistili cestu mezi elitu branže, v níž jste se rozhodli vybudovat kariéru.

Delegátský pas a pobyt na festivalu samozřejmě je drahý. Prý jeho zajištění všem účastníkům stojí třičtvrtě milionu. Tomu věřím, už proto, že jsem tuto sumu slyšel z úst pořadatelů za poslední roky mnohokrát. A moji kamarádi, kteří národní kolo vyhráli a v Cannes byli, potvrdili, že o ně bylo postaráno skvěle. Zatímco německý tým má zaplacený hotelový pokoj, Češi měli pronajatý vlastní byt, byť prý levnější než hotelový pokoj v době konání festivalu.

Lionhearted timeline Young Lions značně rozkošatil o nejrůznější warm-up eventy a winners campy a věřím, že za soutěží je spousta práce a nikdo nemůže říct, že by národní kolo bylo nedůstojné.

Jenže. Přes všechny ty winners campy, e-booky a spoustu slov, co si vyprávíme o tom, jak tam jdeme pro zkušenost – to, co dělalo tu soutěž tím, co byla – například zážitkem, za který se vyplatí zaplatit přihlášku za cenu blížící se deseti tisícům – bylo prostě to, že to byl způsob, jak se dostat do Cannes.

Neexistuje lepší způsob, jak udělat českou reklamu ještě provinčnější, do sebe zahleděnější a uzavřenější, než nahradit nejlepším mladým kreativcům cestu do Cannes dvoudenním winners campem (byl součástí už loni), kde se spolu seznámí a dostanou nalejvárnu od „špiček v oboru“.

Pár čísel k zamyšlení:

  • Delegátský pas na Young Lions v Cannes stojí 1.895 eur (bez DPH). Týmy jsou dvojčlenné, takže jsme na 3.790 eurech.
  • Přihláška na české kolo stojí asi 360 eur.
  • Většinou se přihlásí do kategorie tak 20 týmů.

S cenou za ubytování to pokrývá cestu do festival víceméně přesně. Takže kdyby nějaká ctihodná organizace jako AKA, ADC nebo Creative Copywriters Club chtěli udělat něco pro mladé české kreativce, stolek původně vyhrazený pro český tým by měl být volný.

A pokud by se to nestihlo, pojďme si do dalších popovídat o tom, proč je slovenské národní kolo o tolik levnější a stále dokáže mladé talenty do Cannes dostat. A proč v tom Německu, co vám dokonce zaplatí dražší hotel, stojí registrace 40 eur.

Matouš Hutník

Matouš Hutník

Autor je kreativní stratég, který působil v agenturách H1.cz, TL5 a Peppermint. Je čtyřnásobným účastníkem národního soutěže Young Lions a nikdy v ní výrazně neuspěl