Média čelí krizi důvěry, vztah s publikem je narušený a jednoduchý recept na rychlou nápravu neexistuje. Základ je dělat svou práci dobře, neuzavírat se do „intelektuálního ghetta“ a věnovat se problémům, které lidé skutečně pociťují, zaznělo minulý pátek 22. listopadu při debatě odborníků a mediálních profesionálů na Masarykově univerzitě v Brně.
Důvěra v média byla tématem Multimediálního dne, který tamější fakulta sociálních studií každoročně pořádá. Masarykova univerzita brzy zveřejní nové údaje o důvěře, získané na základě dotazování, které odráží aktuální fungování médií a chování publika, informoval sociolog médií Jakub Macek.
Základem důvěry je dělat práci dobře, zaznělo v debatě od praktiků i teoretiků. „Jako novináři bychom měli víc mluvit o své práci a o standardech, které se snažíme dodržovat,“ míní šéfredaktor Aktuálně.cz Josef Pazderka. Krize médií není podle něj jen českou záležitostí. Celosvětově se redakce stále vypořádávají s nástupem internetu a sociálních sítí.
Podle ředitele redakcí Deníku Romana Galla se novináři nemají uzavírat do intelektuálního ghetta, musí mluvit jazykem svých čtenářů a reflektovat jejich svět. Zmínil se o projektech Deníku, který otiskuje snímky novorozenců nebo mapuje činnost lokálních spolků. „Těmito krůčky jsme začali budovat vztah čtenáře k novinám, který je prostě narušený,“ řekl Gallo. Míní rovněž, že média nebudou mít šanci přežít, pokud si čtenáři nezvyknou platit za obsah na internetu. Pokud lidé chtějí, aby kvalitní média fungovala, musí je nějakým způsobem podpořit, domnívá se i Pazderka.
Pokud tradiční média udrží „dostatečně dlouho hlavu nad vodou“, lidé se naučí za informace platit, protože je budou zkrátka potřebovat, uvedla Lenka Waschková Císařová, která se zabývá výzkumem regionálních médií. Na důvěře publika v konkrétní médium se podle ní odráží řada faktorů - od publikování informací, se kterými čtenář nesouzní, až po výpadky v distribuci. Zdůraznila také to, jak důležitá je kvalita zázemí pro novinářskou práci a atmosféra v redakci. Ovlivňuje energii i míru ztotožnění novinářů s titulem, pro který píšou - a tím pádem také kvalitu i důvěryhodnost výsledků jejich práce.