Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Mediafax jako zpravodajská agentura definitivně končí, o práci přijde několik desítek lidí

Do společného centra zpravodajství Novy a s ním fúzující agentury dorazila s koncem roku další vlna propouštění.

Adrian Sarbu. Foto: CME

Pokus Adriana Sarbu konkurovat tradiční České tiskové kanceláři po čtyřech a půl letech končí neúspěchem. Foto: CME

Mediafax bude od začátku ledna v podstatě jen webovou stránkou se zpravodajstvím, jako agentura dodávající materiál jiným subjektům nyní definitivně končí. S tím je podle informací Médiáře spojen odchod 40 až 50 lidí, kteří se to dnes začali dozvídat a kteří postupně ke konci roku opustí pracoviště na pražském Barrandově, kde je Mediafax oficiálně od 1. ledna 2012 součástí firmy CET 21, provozovatele televize Nova.

Její tiskové oddělení změny potvrdilo. „Probíhá závěrečné fáze procesu integrace agentury Mediafax do CET 21. S ohledem na naše priority v oblasti online produktů a služeb a zvýšení počtu jejich uživatelů se zaměříme na posílení a další vývoj zpravodajské platformy na Mediafax.cz. Naše aktivity v oblasti poskytování agenturního servisu ostatním médiím a korporátním klientům budou utlumeny,“ uvedlo vedení Novy.

Fúzi s CET 21 už koncem loňska předcházela první vlna propouštění k závěru roku 2011, která se dotkla rovněž zhruba 40 lidí. Tehdy se spojovaly týmy zpravodajství televize Novy, webu TN.cz a právě agentury Mediafax.

Agentura Mediafax odstartovala na českém trhu 11. června 2008, jako pokus Adriana Sarbu, současného prezidenta (tehdy provozního ředitele) CME, skupiny vlastnící Novu, přenést do Česka rumunskou značku fungující od roku 1991. V Česku tak vznikl tým 120 zaměstnanců, investice dosáhla 40 milionů Kč, návratnost se počítala do 5 let.

Manažerské posty Sarbu obsadil rumunskými kolegy - vedoucím projektu byl Silviu Dorobantu, jenž od roku 2006 dělal v Nově obchodního konzultanta, jednatelem a generálním ředitelem českého Mediafaxu pak Mihai Predescu, někdejší manažer rumunské Pro TV, od roku 2003 filmový producent v Sarbuově Media Pro Pictures, firmě, která je nyní vedle televizního vysílání a nových médií třetím pilířem byznysu CME.

Šéfredaktorem agentury se stal Martin Švehlák, předtím šéfredaktor bulvárního deníku Šíp. Mediafax se začal profilovat zprávami o sportu a krimi.

Plány nevyšly. Za rok 2008 byl Mediafax ve ztrátě 109 milionů Kč, další rok ji snížil jen mírně na 96 milionů Kč, v roce 2010 skončilo hospodaření firmy ztrátou 63 milionů Kč. Za rok 2008 Mediafax dokázal utržit jen 6 milionů Kč, za rok 2009 to bylo 15 milionů Kč. Následně Sarbu prodal agenturu za 1 euro skupině CME, přičemž ji předtím oddlužil částkou 209 milionů Kč.

„Dokážeme Mediafax využít tak, aby investice byla zisková,“ prohlásil loni v létě v rozhovoru pro týdeník Euro generální ředitel Novy Jan Andruško.

Ještě v červenci televize ve vyjádření pro deník E15 uváděla, že agenturní zpravodajství se bude prodávat dál a integrace Mediafaxu do struktur Novy, jež se má završit do konce roku, nepřinese další propouštění.