Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Mediální domy začínají šetřit, Economia ruší místa

Tradiční vydavatelé v koronakrizi škrtají hlavně externisty. Digitální média někde nabírají.

Economia ruší neobsazená místa, snižuje platy, už dřív oznámila konec páteční přílohy Hospodářských novin a časopisu Moderní řízení. Vydavatelství Zdeňka Bakaly tak jako první v Česku výrazněji reaguje na koronavirovou krizi, která přinesla propady inzertních příjmů a v zásadě vymazala příjmy z živých akcí. „Zásadní úspory“ hlásí síť regionálních novin Deník mediálního domu Vltava Labe Media. Zbývající tuzemská vydavatelství zatím vesměs vyčkávají.

Podle Zuzany Řezníčkové, předsedkyně představenstva Economie, Bakalův mediální dům zatím volí kombinaci různých úsporných opatření. „Mezi nástroje, které jsme v některých částech firmy použili, patří i zkrácení úvazků, případně zrušení řádově nižších jednotek pracovních míst,“ řekla Řezníčková Médiáři. Podle zástupců vydavatelství to neznamená propouštění, ale rušení aktuálně neobsazených pozic. „Ke stabilizaci Economie ale přispěly všechny redakce našeho mediálního domu, včetně všech šéfredaktorů,“ uvádí ředitelka redakcí Zuzana Kleknerová.

„Český mediální trh prožívá nemalou krizi. Nemluví se o tom tolik, ale situace je vážná,“ prohlásil jeden z šéfredaktorů z Economie, Erik Tabery řídící týdeník Respekt, ve svém pondělním editorialu. „Nemluví se o tom zřejmě z toho důvodu, aby se nepřiznala slabost, z obavy, že toho využije konkurence atd. Na Západě je to přitom běžné, víte tak, o kolik se snižovaly platy v časopisech Vogue, jak reagovaly New York Times či třeba Süddeutsche Zeitung,“ píše Tabery. „Podnikli jsme některá úsporná opatření, ale jsou jen na úkor nás, nikoli kvality obsahu,“ sdělil čtenářům. Konkrétní být nechtěl. „Myslím, že vše podstatné jsem napsal,“ odvětil a odkázal na vedení Economie. V úvodníku předeslal, že týdeník zaznamenal v březnu propad inzerce o 60 %, v květnu to může být o 70 %.

Podobná čísla hlásil už v březnu Daniel Köppl, výkonný ředitel vydavatelství Empresa Media Jaromíra Soukupa. „Řada zadavatelů reklamy oznámila, že pro následující měsíc redukuje své reklamní rozpočty až o 70 %,“ psal Köppl s výhledem na duben. Soukupův podnik s odkazem na propad reklamního trhu změnil periodicitu týdeníku Týden a čtrnáctideníku Exkluziv. Oba tituly nově vychází jako měsíčníky. V tiráži Týdne přitom redakční tým - kromě Köppla - ještě v březnu zahrnoval 17 jmen, v dubnu to bylo 13 a v květnu už jen devět.

K úsporám přistoupilo též vydavatelství Vltava Labe Media patřící investiční skupině Penta. „I ve Vltava Labe Media, a tím pádem i v Deníku, jsme uskutečnili zásadní úsporná opatření. V naprosté většině ale šlo o úspory, které se netýkaly personálních nákladů,“ říká ředitel redakcí Deníků Roman Gallo, podle kterého odměny 300 novinářů Deníku zůstávají nedotčeny. Personální úspory znamenají zkracování úvazků u externích spolupracovníků.

Spolupráci s externisty omezila i Mladá fronta Františka Savova, kterou tento měsíc soud poslal do konkurzu. „Vydavatelství začalo ve větší míře využívat redakčních interních personálních zdrojů a omezilo spolupráci s externími redaktory. Snížení mezd či jiná personální opatření jsme řešili individuálně, nejednalo se tedy o plošný zásah,“ napsala mluvčí vydavatelství Pavlína Míčová.

Nižší odměny mají dočasně i zaměstnanci a spolupracovníci měsíčníku Reportér. „Snížení nepřesáhlo 20 % platu, s výjimkou šéfredaktora, u nějž to bylo více,“ říká šéfredaktor a majitel vydavatelství Robert Čásenský. Výpadky tržeb budou podle něj „několikamilionové“, přičemž roční příjmy Reportéru se pohybují kolem 25 milionů. Propad příjmů z inzerce má částečně nahradit sbírka na portálu Hithit, kde magazín vybírá na novou placenou sekci každodenních online rozhovorů. Žádal o 350.000 Kč, lidi mu poslali víc než třikrát tolik, přes 1,2 milionu.

Na placený web vybírá také internetová televize DV TV, místo požadovaných 750.000 Kč má teď už skoro pětkrát tolik, téměř 3,7 milionu Kč. A na pomoc dárců se může spolehnout i redakce názorového webu Forum 24 a tištěného měsíčníku Revue Forum. „Snížily se nám tržby z inzerce, lidé nám ale v březnu poslali přes 500.000 a v dubnu přes 700.000 Kč,“ říká šéfredaktor Pavel Šafr, majitel vydavatelství Forum 24, které oba tituly produkuje. Šafr avizuje, že díky sbírce bude k osmičlennému týmu moci přibrat další tři redaktory.

Televize ani Czech News Center nepropouštějí

Zbývající česká vydavatelství zatím - narozdíl od amerických protějšků - šetření a snižování stavů nehlásí. „Nepropouštíme ani nesnižujeme platy,“ tvrdí Adéla Šefránková, mluvčí vydavatelství Czech News Center patřící do mediálního konglomerátu kolem Daniela Křetínského.

Nepropouštějí ani dvě největší komerční televize - Nova a Prima. Druhá jmenovaná na začátku května spustila zpravodajský kanál CNN Prima News, kvůli němuž nabrala zhruba stovku lidí. „Díky tomu, že nový způsob výroby zpravodajského obsahu je natolik odlišný od původního, tak dochází k přirozené obměně týmu,“ popisuje generální ředitel Primy Marek Singer, podle kterého na zmíněnou obměnu nemá koronavirus vliv.

Žádná opatření si nevyžádal ani v Televizi Seznam a na sesterském webu Seznam Zprávy, tvrdí mluvčí Hana Holubová. „Seznam Zprávy budou naopak spíš posilovat tým,“ uvádí mluvčí s tím, že až do nástupu nových tváří tradičně nebude konkrétní.

Po úsporných opatřeních zatím nesahá ani dotovaný Deník N, jehož redakce čítá momentálně přes 50 členů. „Samozřejmě nevíme, co přinesou příští měsíce, ale věřím, že rostoucí počet předplatitelů nám pomůže situaci zvládnout,“ napsal Ján Simkanič, ředitel vydavatelství N Media.