V mediálních tendrech byla cena vždy až na prvním místě. V tomto směru zůstává vše při starém. Mění se však váha dalších posuzovaných parametrů. Před pěti lety tendry vyhrával dobrý nápad nebo - chcete-li - mediální kreativita. S tím už dnes agentura neuspěje. Zadavatelé čím dál víc slyší na doměřování kampaní a průběžnou optimalizaci mediálních investic. Analýzy ROI, ekonometrické modelování či POEM (analýza zkoumající vzájemnou interakcí mezi paid, owned a earned médii), to jsou v posledních měsících klíčové termíny, které klienty při tendrových prezentacích zajímají.
A není se co divit. Důraz na měření návratnosti investic v tendrech vychází z celkové situace, ve které se marketing velkých zadavatelů nachází. Dopady reklamních investic na byznys bývají dlouhodobé a nepřímé a marketingoví ředitelé proto hledají cesty, jak investice do kampaní před boardem či akcionářem obhájit. Proto už v tendrech řeší, jakými konkrétními nástroji dokáže ta která agentura investice do jednotlivých mediatypů stanovit a následně vyhodnotit jejich efektivitu.
V praxi se tento přístup projevuje preferencí výkonnostně orientovaných kampaní a rostoucí popularitou online médií, která nabízejí nejlepší možnosti měření. A to nejen z pohledu prodejů, ale rovněž dopadu na značku. Jistě, existují stále zadavatelé, kteří v rámci svojí kategorie slepě sledují share of voice a sypou další a další peníze jen do televize, přestože jim od určité hranice už reálně nic nepřinášejí a z hlediska reache by bylo efektivnější utratit je online. Čím dál víc inzerentů už ale televizi a online umně kombinují a využívají tak synergii, kterou tyto dva nejsilnější mediatypy nabízejí. Například v podobě zásahu takzvaných light TV users v onlinu. Touto cestou jdou nejčastěji zadavatelé, kteří dokázali aspoň částečně digitálně transformovat svůj byznys.
Větší důraz na zkoumání efektivity vynaložených prostředků také přispívá ke změně vztahu zadavatel-mediální agentura. Zadavatelé hledají kompetentního partnera a agentury se posouvají do role konzultantů. Pokud na to mají odborné kapacity, samozřejmě. Pro jejich přežití ale bude tato role stále důležitější. S rostoucí automatizací a inhousingem, kdy pro klienty není problém naplánovat si Google i televizi interně, už nebudou chtít platit pouhé „nákupčí médií“.
Rostoucí požadavky na agentury ale mají i jeden negativní důsledek: projevují se na délce tendrů. Jestliže před pěti lety nezačínala výběrová řízení na budoucí kalendářní rok zpravidla dřív než v květnu, dnes se kvůli komplexnosti a více kolům běžně tendruje už od začátku roku.
Pozitivní trend vidím naopak v tom, že ubývá tendrů, ve kterých jde zadavatel jen po ceně a agenturu bere pouze jako nákupní instrument. Na druhou stranu zůstává pravdou, že u těch největších hráčů je tento přístup stále zažitý.
Posledním trendem mediálních tendrů, který v tomto výčtu nesmí chybět, je konsolidace. Výběr agentur se stále častěji řeší na globální úrovni a doba, kdy klienti diverzifikovali komunikační služby a měli nezřídka i víc než deset agentur, je minulostí. To se promítá i do oblasti mediální strategie: online a offline média se dnes už řeší většinou společně, separátní rozpočet mívá jen výkonnostní marketing.

Jerguš Slota
Autor je business development director agenturní skupiny Publicis Groupe

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací
