Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Médiář.cz a Literární noviny zahajují spolupráci

Médiář.cz bude zprostředkovávat vybrané materiály z oblasti médií z tištěných Literárních novin.

Literární noviny, týdeník pro kulturu a politiku s dlouholetou tradicí, a zpravodajský server Médiář.cz, specializovaný na média, reklamu a marketing, zahajují obsahovou spolupráci.

Médiář.cz bude zprostředkovávat vybrané texty z oblasti médií z tištěných Literárních novin čtenářům na internetu. Podstatné materiály, například rozhovory s klíčovými postavami českého mediálního prostředí, zase najdou prostor na stránkách tištěných Literárních novin.

„Od této spolupráce si jednak slibujeme rozšíření tematického záběru Literárních novin, dále věříme, že dokážeme oslovit prostřednictvím internetu i čtenáře, kteří by se o našem listu obtížně dovídali, a konečně jde o jeden ze způsobů, jakým máme v úmyslu postupně zaujmout v českém mediálním prostoru místo, jež si Literární noviny ve své současné podobě zaslouží,“ říká šéfredaktor Literárních novin Petr Bílek.

„Cením si zájmu šéfredaktora Petra Bílka a doufám, že pomůžeme Literárním novinám najít nové čtenáře mezi českými uživateli internetu,“ uvedl šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust.

Jako první materiál z Literárních novin nabízíme rozhovor s A. J. Liehmem, který v Paříži vedli Petr Bílek a Jan Štolba.

O Médiáři

Specializovaný zpravodajský server Médiář.cz startoval v roce 2002, do jara 2010 sloužil příspěvkům studentů z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Od ledna 2011 jej v nové podobě jako profesionálně tvořené zpravodajství provozuje občanské sdružení Médiář.cz, jemuž předsedá Ondřej Aust. Obchod a marketing má na starosti Jana Vyhlídalová.

Médiář.cz navštíví desítky tisíc lidí měsíčně (29 tisíc podle Google Analytics, 16 tisíc RU podle NetMonitoru; červen 2011), má rozsáhlou komunitu na sociálních sítích Facebook (přes 3300 fanoušků) a Twitter (na dvou účtech přes 1500 následovníků).

Médiář.cz spolupracuje s předními odborníky, o médiích každý týden píší Milan Kruml z MediaPro Pictures, šéf online redakce Českého rozhlasu Filip Rožánek, o reklamě a marketingu Daniel RůžičkaMarek Prchal, online marketing a reklamu přibližuje tým společností H1.cz a Ataxo a Božena Řežábová z české pobočky Googlu.

S pravidelným sloupky o vývoji digitálních médií v tuzemské praxi na Médiáři hostují Milan Fridrich, ředitel divize Nová média České televize, a Pavel Krbec, ředitel internetu TV Nova.

O Literárních novinách

Literární noviny poprvé vyšly v roce 1927 jako nakladatelský časopis vydávaný postupně několika společnostmi, nejdéle pak (až do roku 1941, kdy bylo jejich vydávání zastaveno) Evropským literárním klubem (ELK). K předválečným redaktorům LtN patřili např. V. Kaplický, J. Hora, přispíval sem i F. X. Šalda.

Po válce byly Literárky obnoveny opět ELK, po roce 1948 však přešel pod národní správu a od roku 1949 se stal součástí nakladatelství Československý spisovatel a LtN jeho nakladatelským listem. Na jeho další vývoj měla vliv politická situace v zemi, přesto si list uchoval určitou autonomii. Přispívali sem např. L. Aškenazy, N. Frýd, J. Drda, J. Kainar, M. Kundera, M. Pujmanová, K. Šiktanc.

Své „hvězdné“ období zažily Literární noviny (později Literární listy a Listy) od poloviny šedesátých let, kdy se staly důležitou platformou intelektuální diskuse nejen kulturní fronty, ale celé společnosti. Kromě domácích autorů (I. Klíma, L. Vaculík, V. Havel, K. Sidon) se objevovaly překlady J. P. Sartra, L. Aragona, F. Dürrennmatta a dalších osobností světové kultury. Publikovali zde nejen spisovatelé, ale i filosofové, sociologové, ekonomové, publicisté, jako V. Černý, K. Kosík, O. Šik, A. J. Liehm. V r. 1968 v nich vyšla slavná výzva 2000 slov. Jejich vývoj ukončila v srpnu 1968 okupace vojsk Varšavské smlouvy.

V r. 1970 obnovil Listy v Římě J. Pelikán jako exilový časopis československé socialistické opozice: jako dvouměsíčník tam vycházely až do r. 1989, kdy se redakce přestěhovala do Prahy.

Na dlouholetou tradici pak od r. 1990 navázal týdeník Literární noviny nejprve jako příloha obnovených Lidových novin. Od roku 1993 ho vydávala Společnost pro Literární noviny, nejdříve pod vedením Vl. Karfíka, od r. 1999 pak J. Patočky.

V létě 2009 převzala vydávání LtN společnost Litmedia, jejímž jediným vlastníkem je zakladatel vydavatelství Economia (Hospodářské noviny, Ekonom, Marketing a media a další odborné tituly) M. Pavel, s cílem vrátit Literárkám jejich postavení, jaké jim kdysi na mediálním trhu patřilo.

Byla vytvořena nová grafika listu včetně barvy, redakce byla kompletně obměněna (do čela přišel bývalý šéfredaktor Reflexu P. Bílek) a zbavila se jakékoliv politické závislosti. V současné době je jedním z mála titulů, kterým stoupá náklad i čtenost.